اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

زیبا کلام و دهقان در مناظره "نظام پارلمانی یا ریاستی"-1

زیباکلام: "رئیس جمهوری" در نظام ما مهمان ناخوانده است

خبرگزاری فارس: صادق زیبا کلام در مناظره با محمد دهقان، گفت: رئیس جمهوری در نظام ما مهمان ناخوانده است و باید نخست وزیری جایگزین آن شود.

زیباکلام: "رئیس جمهوری" در نظام ما مهمان ناخوانده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، صادق زیباکلام استاد دانشگاه عصر امروز در مناظره‌ای با محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که با عنوان نظام پارلمانی - ریاستی در دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به فضای سیاسی کشور اظهار داشت: نظام ما با مشکل انتخابات یازدهم ریاست جمهوری مواجه شده است، به همین دلیل گزینه‌هایی به عنوان کاندیدا پیش روی نظام قرار گرفته است که یکی از این گزینه ها حضور آقایان لاریجانی، ولایتی و جلیلی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری است.

وی گفت: اگر این افراد وارد عرصه انتخابات شوند نه تنها هیچ مشکلی که بوجود نمی‌آید، بلکه تعامل خوبی با مجلس و رهبر انقلاب برقرار می‌کند اما مشکل اصلی آن است که دیگر کسی در انتخابات سال 92 شرکت نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات سال 88 گفت: در آن دوره از انتخابات مردم شرکت کردند و افتخار دیگر را رقم زدند، اما با مشکلاتی مواجه شد به همین جهت نظام بدین نتیجه رسیده است که کم کم جایگاه ریاست جمهوری حذف شود و نخست وزیری احیا شود.

زیباکلام با بیان اینکه نخست وزیر از سوی مجلس انتخاب می‌شود افزود: انتخابات مجلس نهم نزدیک است و اگر می خواهد تغییر و تحولی در ساختار سیاسی نظام صورت گیرد باید مجلس آینده نخست وزیر را انتخاب کند و شک نکنید که ترکیب مجلس آینده تفاوتی با مجلس فعلی نخواهد داشت، به همین دلیل قوه مقننه فردی را به عنوان نخست وزیر انتخاب می کند تا مشکلاتی را بوجود نیاورد و هر گاه که خواست او را برکنار کند.

وی ادامه داد: در نظام فعلی رئیس جمهوری اختیاراتی دارد و اگر بخواهد از این اختیارات استفاده کند بدون شک با مجلس دچار مشکل می‌شود. همچنان که در دوره های هاشمی ، خاتمی و احمدی نژاد ما شاهد این اختلاف بین قوه مجریه و قوه مقننه بودیم. بنابراین اگر نخست وزیری احیا شود بخشی از اختیارات آن به مجلس و رهبری واگذار خواهد شد و در اصل نخست وزیر آینده کاره ای نخواهد بود.

این استاد دانشگاه معتقد است: رئیس جمهوری در نظام مهمان ناخوانده است و باید نخست وزیری به جای آن بیاید.

زیبا کلام در ادامه تاکید: می‌توان از کشورهای غربی الگو گرفت، چرا که دموکراسی در آن کشورها به خوبی دیده می شود. برای رسیدن به دموکراسی باید سه شرط لحاظ شود. اولین شرط دموکراسی "عزل و نصب حکومت به دست مردم" است، دوم اینکه"قدرت حکومت نامحدود نباشد" و شرط سوم "پاسخگو بودن دولت در قبال سیاست‌هایی است که آن را دنبال و اجرا می‌کند"؛ از این جهت قوه مجریه باید در قبال مجلس پاسخگو باشد.

زیباکلام با بیان اینکه آقای دهقان در این مناظره حسابی برای مجلس سنگ تمام گذاشته است گفت: خطاب ایشان همان مجلسی است که نفر اول آن یعنی حداد عادل یک میلیون رای آورده بود و نمایندگان دیگر که رسایی ، حسینیان و الهیان شاخص ترین آنها هستند 200 هزار رای  آورده اند و با افتخار خود را نماینده تهران معرفی می کنند.

وی با اشاره به فلسفه سیاسی و تبیین لفظ دموکراسی در علم سیاسی غرب اظهار داشت: من نگفتم در آمریکا و ایران دموکراسی هست یا نیست، در خصوص این شروط دموکراسی گفتم، مسئله مهم بودن یا نبود دموکراسی در جامعه است. مهم نیست نظام جمهوری است یا پارلمانی که رئیس جمهور مثلا مستقیم انتخاب می‌شود یا توسط مردم؟چراکه در بسیاری کشورها نظام پارلمانی دارند و جزئی از دموکراسی از آنها نیست، بحث اینکه اگر جمهوری باشد حتما دموکراسی می‌شود بحث بیهود و بی‌فایده است اصل این است که آن سه شرط چقدر در عمل تحقق پیدا کرده است.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال مجری برنامه که پرسید ما چطور می‌توانیم ایالت متحده را دموکراسی بدانیم که در حالی که چپ گرایان را خفه می‌کند، آیا شما قائل به تفاوت دموکراسی‌ها هستید؟ گفت: اینکه گفته می‌شود ما یک تعریف از دموکراسی نداریم بر جسب فرهنگ تمدن، آب و هوای یک کشور دموکراسی می‌تواند متفاوت باشد. اینها به نظر من اگر آگاهانه گفته می‌شود یک نوع فریب است، زیرا ما یک جور دموکراسی بیشتر نداریم یعنی عزل و نصب حکومت با مردم است و حکومت باید پاسخگو باشد.
 
زیبا کلام افزود: هر چند کشور‌ها متفاوند اما یک نوع دموکراسی دارند؛ دموکراسی دموکراسی است اگر این سه شرط مذکور را داشته دموکراسی است و اگر نداشت خیر.

وی در ادامه متذکر شد: من نگفتم آمریکا، هند، انگلیس خوب است یا بد است! همه حرف این بود که نظام پارلمانی یا غیر از منظر توسعه سیاسی و دموکرات نمی‌تواند بحث مهمی باشد.

زیبا کلام ادامه داد: تاریخ بسیار چیز خوبی است اگر در تاریخ اشراف داشته باشیم بسیاری از معادلات را متوجه می‌شویم. در دهه 60 صحبت از مردم سالاری دینی نبود، حتی مرحوم امام یک بار از مردم سالاری دینی صحبت نکرد، حتی در دوره اول هاشمی رفسنجانی هم چیزی به عنوان مردم سالاری دینی مطرح نبود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این واژه از دوره دوم خرداد مطرح شد، در این دوره یک مرتبه تعداد دفعاتی که مطرح می‌شود به طور وحشتناکی بالا می‌رود و کتاب نوشته می‌شود و همایش برگزار می‌شود. ما در علوم سیاسی می‌آموزیم که چرا پدیده‌های سیاسی اتفاق می‌افتد علت مطرح شدن این واژه در دوم خرداد به این علت نبود که عده ای در حوزه و دانشگاه  نشسته باشد و تحقیق کرده باشد که مردم سالاری خوب یا بد است.
 
زیبا کلام افزود: دوم خرداد در تاریخ جمهوری اسلامی یک عطف بود. تا قبل از دوم خرداد انتخاب مردم و دولت یکی بود، ولی در دوم خرداد یک انقطاع به وجود آمد و برای اولین بار مسئولان نظر به ناطق نوری داشتند و مردم کس دیگری را انتخاب کرد لذا این صحبت پیش آمد که تا آنجا همسانی بین انتخاب مردم و مسئولان به وجود آمد.
 
وی ادامه داد: اینجا سؤال مطرح شد کدام یک اصل است، مردم یا مسئولان؟ اگر بحث ولایت فقیه را دقت کنید، اگر رای و نظر ولی را رای مردم نخواهند کدام باید اجرا شود؟ رای مردم یا رای ولی؟ این برای اولین بار در دوم خرداد رخ داد. در دموکراسی عزب و نصب به دست مردم است.
"من معتقدم در این مقطع بود که مردمسالاری مطرح شد به این دلیل که ما مقید به دموکراسی نیستیم"

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: من معتقدم مردمساری دینی یک چیز من در آوردی است. اما اگر بگویید که ما نظامی را طراحی کرده‌ایم که سه شرط دموکراسی را دارد اسم مهم نیست. من در برابر دموکراسی هند تعظیم می‌کنم؛ دموکراسی ترکیه شاهکار است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول