اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

زیبا کلام و دهقان در مناظره "نظام پارلمانی یا ریاستی"-2 و پایانی

دهقان: امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست جمهوری و مردم سالاری و جمهوریت منافاتی با نظام پارلمانی ندارد.

دهقان: امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست جمهوری
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست مناظره‌ای که با عنوان "نظام پارلمانی یا ریاستی" در تالار حضرت فاطمه الزهرا دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه ولایت فقیه تعریف شده است و با توجه به وجود ولی فقیه از بحران های سخت عبور کرده ایم، اما نباید نظام ایران را نظام ریاستی یا پارلمانی معرفی کرد، چرا که رئیس جمهور در کشور ما رئیس وزرا است نه رئیس حکومت؛همچنین مجلس نیز نمی تواند رئیس جمهور را انتخاب کند.

وی در ادامه هدف از تفکیک قوا در ایران را به منزله خدمت رسانی بیشتر به مردم دانست و گفت: اختلاف سلیقه بین رئیس جمهور و پارلمان امری طبیعی است؛ البته نباید این اختلاف سلیقه‌ها به چالش مسئولین منجر شود، البته معتقدم تاکنون مجلس از اختیارات کامل خود استفاده نکرده است و فقط در اوایل انقلاب بنی صدر از سوی نمایندگان ملت برکنار شد.

این نماینده مجلس در واکنش به مطالبی که از سوی زیبا کلام مطرح شد افزود: عنوان این مناظره "نظام پارلمانی یا ریاستی"است و بنده با این عنوان در جمع شما دانشجویان شرکت کردم اما آقای زیبا کلام از همان ابتدا وارد مسائل سیاسی شد در صورتی که انتظار داشتم مطالب تخصصی در این مناظره بیان شود.با این اوصاف آمادگی دارم به این مطالب پاسخ دهم.

دهقان گفت: به جای اینکه روزنامه ها به این مطالب بپردازند باید دانشگاه و دانشجویان از نگاه علمی ساختار سیاسی کشورشان را بررسی کنند تا بدین نتیجه برسند که آیا نظام ریاستی بهتر است یا پارلمانی؟ و یا تلفیقی از این دو.

وی با بیان این که اصلا موضوع انتخاب نخست وزیر در مجلس آینده مطرح نشده است افزود: از این رو در دوره آینده ساختار سیاسی نظام تغییر نمی کند و انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز برگزار خواهد شد البته دشمنان نظام می خواهند انتخابات در داخل کشورمان برگزار نشود و یا با عدم استقبال مردم مواجه شود اما این اتفاق نمی افتد و انتخابات آینده نیز با حضور حداکثری مردم رقم خواهد خورد.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتخابات 88 با مشارکت پرشور مردم رقم خورد به طوری که 40 میلیون نفر در ان دوره از انتخابات شرکت کردند اما متاسفانه فتنه گران سوء استفاده کردند و صحنه را به گونه ای دیگر مدیریت کردند.با این اوصاف در انتخابات آینده رجال سیاسی در عرصه انتخابات وارد خواهند شد و ما با قحط الرجال مواجه نیستیم.

دهقان در پاسخ به این سوال که تحزب در نظام پارلمانی چه جایگاهی دارد؟و آیا با وجود احزاب فعلی می توان نظام پارلمانی را محقق کرد اظهار داشت: اگر روزی قرار باشد نوسازی در ساختار سیاسی ایران اجرایی شود باید مقدماتی داشته باید که یکی از مقدمات  آن جایگاه تحزب در کشور است؛هم اکنون برخی از تحزب گرایی گریزانند در صورتی که باید شاهد فعالیت احزاب قوی و کارآمد باشیم براین اساس معتقدم تحزب گرایی در نظام پارلمانی نقش موثری را ایفا می کند.

وی با طرح این پرسش که اگر نظام به نخست وزیری عوض شود و قانون اساسی هم عوض شد، آیا اسم کشور هم باید از جمهوری تغییر کند؟ گفت: به نظر من اگر قانون اساسی را قبول داریم راجع به تغییر احتمالی قانون اساسی صحبت می‌کنیم؛ صحبت آقای زیبا کلام فرا قانونی است که هنرمندانه آن را بیان می‌کنند. من صحبت در این جلسه را بر مبنای قانون اساسی قبول کردم و می‌توانیم بحث کنیم که در اجرای فصول این قانون اساسی چقدر موفق بودیم؟ ولی آقای زیبا کلام در این قاعده سخن نگفته‌اند.
 
این نماینده مجلس ادامه داد:  98 درصد مردم به این نظام جمهوری اسلامی رای داده‌اند. امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست جمهوری و مردم سالاری و جمهوریت منافاتی با نظام پارلمانی ندارد در خیلی از کشورهای دنیا رئیس جمهوری توسط پارلمان انتخاب می‌شود و اگر نظام پارلمانی شود مغایرتی با جمهوریت ندارد. 

دهقان با  اظهار تعجب از نحوه پرداختن زیباکلام به مباحث اظهار داشت:  نمی‌دانم آقای زیبا کلام چرا اصراری دارند طی 33 سال مردم حتی در زیر بمباران، 33 انتخابات برگزار کرده‌ایم، انتخاباتی که در معدل از همه انتخابات‌های دنیا بالاتر است، ما نباید نسبت به خودمان اینگونه سخن بگویم که تعجب آور است.

وی در ادامه خطاب به زیبا کلام گفت: ما در آخرین انتخابات مشارکت 85 درصدی را شاهد بودیم. طوری صحبت می‌کنید که کشور پاسخگو نیست. اگر حتی بپذیریم فقط دموکراسی همین سه شرط است و هر آنچه آمریکا و انگلیس برای دموکراسی تعریف کرده‌اند بپذیریم در همین ها هم از بسیاری از کشورها جلوتر بودیم، کما اینکه من نمی‌گویم برخی مشکلات را نداریم. لذا این گونه مطرح کردن جفا به این نظام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قبول دارید مجلس هشتم در تاریخ انقلاب بدترین عملکرد را داشت؟ گفت: این مجلس مجموعه‌ای برگرفته از تجربه، علم و توانمندی‌ها ...بود.ما نسبت به مجلس تعصب نداریم هر مجلس نقاط ضعف و قوتی دارد. اما این سؤال بر اساس کارشناسی نیست باید به انواع شاخصه‌های علمی نقد مجلس توجه شود. 

دهقان در پاسخ به سوالی درباره، استیضاح وزیر اقتصاد و تصویب طرح اخیر استفساریه و برخی قوانین غیر ضرور در کشور بیان داشت: در موضوع وزیر اقتصاد من خودم جزو استیضاح کنندگان بودم ما تلاش کردیم وزیر اقتصاد را از منظر مسئولیت پذیری و نه اتهام استیضاح کنیم که وی باید پاسخگو باشد و استعفا دهد که دوستان مخالف نظر ما دلیل می‌آورند که در جامعه مطرح شده است که انگار خود وزیر اقتصاد متهم اختلاس است و این ظلم است.

وی افزود:در مورد استفساریه برخی مطالب عنوان شده دروغ است؛ این بحث از سال 65 بود.من هم با این موافق نبودم، قبول دارم این اولویت نیست و احتمال رد شدنش از سوی شورای نگهبان زیاد است زیرا بار مالی دارد. اما اینکه اصل حقوق مادالعمر حرف غلطی است.

این نماینده مجلس هشتم در خصوص سخنان زیباکلام  ادامه داد: ترکیه‌ای که هنوز هم نظامی ها حاکم هستند زیبا کلام به آن تعظیم می‌کنند. ولی جمهوری اسلامی که در نظام مردم سالاری کار آمدی خود را نشان داده است اینگونه سخن میگویند.

دهقان یادآور شد: در دوم خرداد رهبر انقلاب فرمودند حماسه دوم خرداد، علاوه بر مردم در سوم تیر هم برخی مسئولان نظر دیگری داشتند مردم به فرد دیگری رای دادند. این ظرفیت بالای نظام را نشان می‌دهد که چرا این را به منفی جلوه می‌دهید. اینکه واژه مردم سالاری در چه سالی به وجود آمد یک اسم است، محتوای مردم سالاری دینی 33 سال است در انقلاب جاری است و در بیش از 33 انتخابات این را نشان داده است و لذا زیر سؤال بردن مردمسالاری و حرکت مردم که حماسه دوم خرداد و 22 خرداد را آفریدند ظلم به مردم است ولی شما باز می‌فرمایید به دموکراسی ترکیه و هند تعظیم می‌کنم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول