اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از نشست فیلم شهرستانی بالابان؛

"بالابان" فیلمی جهانی با لحن بومی است

خبرگزاری فارس: فیلم بالابان که از بوشهر در جشنواره کودک شرکت کرده و جزو 16 فیلم‌ بخش مسابقه کودک است از جمله فیلم‌هایی بود که با فضای دوست ‌داشتنی خود توجه مخاطبان و منتقدان را برانگیخت و به گفته کارشناسان فیلمی جهانی با لحن بومی است.

"بالابان" فیلمی جهانی با لحن بومی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آنچه این فیلم را از فیلم‌های دیگر متمایز می‌سازد ساخت فیلمی بین‌المللی با سرمایه اندک تهیه‌کننده‌ای شهرستانی است که نشان می‌دهد ادعای فیلمسازانی که با صرف بودجه فراوان فیلم‌های نازلی تولید می‌کنند و برای توجیه از کمبود امکانات دم می‌زنند، سخنی پوچ و بدون پشتوانه است زیرا عشق و علاقه به مخاطب و کار فیلمسازی در این راه حرف نخست را می‌زند.
این فیلم به نوعی دغدغه فرم دارد و استفاده خلاقانه از نماهای مختلف در آن به چشم می‌خورد و فیلمبرداری صحنه‌های فضایی آن به قدری حرفه‌ای کار شده که به نظر می‌رسد صحنه‌ها از هلی‌کوپتر گرفته شده در حالی که برای فیلم‌برداری از کایت موتور بر استفاده شده است.
نکته مهم‌تر اینکه معمولاً در این‌گونه فیلم‌ها به خاطر ملموس شدن فضا و درستی لهجه از نابازیگران بومی استفاده می‌شود در حالی که در این فیلم از بازیگران حرفه‌ای شناخته شده استفاده شده است که با محیط و داستان کاملاً آشنا هستند و این سبب ارتباط خوب  مخاطب با فیلم و غرق شدن در دنیای درام آن می‌شود.
به گفته منتقدان ساخت چنین اثر تحسین‌برانگیزی نشان می‌دهد که باید بیش از اینها به شهرستانی‌ها بها داد و بودجه‌های ساخت فیلم را در پایتخت متمرکز نکرده و بخشی از سرمایه‌ها را در نقاط مختلف جغرافیای ایران توزیع کرد و البته جشنواره کودک نیز می‌تواند در جای خود به این تمرکز زدایی کمک کند.
 
*‌ دوست داشتم نخستین فیلمم بومی باشد
سید‌رضا صافی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این فیلم گفت: ایده اولیه این فیلم به صورت ابتدایی توسط شخصی به من داده شد و داستان پسر نوجوانی است که پدر محیط‌بانی دارد که او را در کودکی از دست داده و پس از 10 سال میان دو راهی مانده که آیا جا پای پدر بگذارد یا راه قاتلان او.
کارگردان فیلم بالابان با اشاره به اینکه در بوشهر به شکار پرنده‌های شکاری مانند بالابان "کوخط نشینی" می‌گویند در ادامه داستان افزود: به عبارتی وی به شکار پرنده بالابان  می‌رود و آن را به قاچاقچیان این پرنده ارزشمند می‌فروشد اما در نهایت پشیمان شده و پیش از اینکه لنج برای بردن پرنده حرکت کند وی را نجات می‌دهد.
وی تصریح کرد: آنچه سبب شد من این فیلم را بسازم این بود که به نظرم این ایده توانایی فیلم شدن را داشت و دیگری اینکه مخصوص اقلیمی بود که در آن بزرگ شدم.
صافی ادامه داد: دوست داشتم برای نخستین کار به کاری بپردازم که در اقلیم دیگر امکان رخ دادن نداشته باشد و به گونه‌ای داستان در اقلیم تنیده شده باشد که خود را فریاد بزند، به عبارتی حرفی جهانی با لحنی بومی باشد.
کارگردان فیلم بالابان در پاسخ به این سؤال که آیا برای ساخت فیلمش از انیمیشن هالیوودی "ریو" که درباره شهری معروف در برزیل و با موضوع نجات چند پرنده ارزشمند از شر قاچاقچیان است کمک گرفته بیان کرد: یک کارگردان همیشه متأثر از جهان پیرامون و فیلم‌هایی است که می‌بیند اما من نام این فیلم را نشنیده بودم.
وی با اشاره به اینکه زمان ساخت فیلم به علت کمبود امکانات در آن زمان به تعویق افتاد تصریح کرد: سال 87 در حالی که در شرایطی سخت چند فیلم ساخته بودم دوباره به من پیشنهاد شد این فیلم را بسازم و من متوجه شدم اگر بخواهم منتظر شرایط ایده‌آل باشم این کار به تعویق می‌افتد و تصمیم گرفتم آن را بسازم.
صافی درباره چگونگی انتخاب درباره لوکیشن‌های فیلم اضافه کرد: یک سال برای انتخاب این مکان‌ها زمان صرف کردیم و تمام لوکیشن‌های استان را گشتیم و در زمان فیلمبرداری نیز گاه برای گرفتن یک کادر از فیلم سه تا چهار ساعت از شهر دور می‌شدیم در حالی که تمام مناطق صعب‌العبور بود و به همین دلیل هویت جغرافیایی اثر در کار دیده می‌شود.
صافی درباره هزینه‌های ساخت این فیلم گفت: زمانی که اجازه ساخت این فیلم صادر شد ما تنها 120 میلیون تومان بودجه داشتیم و مقداری نیز مرکز حمایت کرد.
وی افزود: ساخت فیلمی با بیست روز کاری حدود 700 میلیون هزینه دارد در حالی که ما ساخت این فیلم را با کمتر از 200 میلیون به اتمام رساندیم و من هنوز به عنوان تهیه‌کننده کار مقروض هستم.
در بخش دیگری از نشست مریم رنجبر بازیگر و بازیگردان فیلم بیان کرد: من از ابتدای شکل‌گیری فیلمنامه تا انتها در کار حضور داشتم، گرچه ساخت این اثر سختی‌های زیادی به همراه داشت اما من آن را دوست داشتم زیرا به هویت من نزدیک بود.
وی اضافه کرد: من نقش انتخاب بازیگران را نیز بر عهده داشتم و برای نقش اصلی فیلم 400 تا 500 نفر تست بازیگری گرفتم تا نقش اصلی را یافتم.
به گزارش فارس، این فیلم و سایر فیلم‌های خوب نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای برخی که معتقدند فیلم بدون بازیگر سوپراستار مخاطب ندارد فیلم خوب در انتها مخاطب خود را می‌یابد و از آن استقبال می‌شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول