اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

آیت‌الله مصباح یزدی:

‌برخی‌ها ‌در مقابل هجوم فرهنگی‌ دشمن به راحتی از ارزش‌ها می‌گذرند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برخی در جامعه ما روش تقیه در پیش گرفته‌اند و در مقابل هجوم فرهنگ جهانی به راحتی از ارزش‌ها می‌گذرند.

‌برخی‌ها ‌در مقابل هجوم فرهنگی‌ دشمن به راحتی از ارزش‌ها می‌گذرند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در همایش جنسیت از دیدگاه روانشناسی و دین که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: از دوران پیش از انقلاب این احساس را داشتیم که کسانی که نسبت به اسلام موضع دارند از چند سنگر استفاده می‌کنند که یکی از آنها حقوق زنان است.
وی بیان داشت: در تبلیغاتی که حزب توده در زمان پهلوی در جامعه انجام می‌داد نیز موضوع تساوی حقوق زن و مرد بود.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در سفرهایی هم که به کشورهای مختلف جهان داشته‌ام پی برده‌ام که نسبت به مسئله حقوق زن در اسلام تردیدهایی به صورت فراگیر در میان کشورهای اسلامی که در مسیر تهاجم فرهنگ غرب وجود دارند، دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شبهاتی که در این زمینه مطرح می‌شود در چند وجه است، افزود: برخی شبهه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود که خطابه‌های قرآن برای جنس مذکر است.
آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: هرکسی که از زبان عرب اطلاع داشته باشد می‌داند که برای جمعی که در میانشان زن و مرد وجود دارد در زبان عرب از خطاب جمع مذکر استفاده می شود.
وی اذعان داشت: اکثر احکام در قرآن با خطابه جمع مذکر آمده است اما هیچ‌کس شک نکرده است که شاید این احکام مانند حکم روزه، تنها برای مردان نازل شده باشد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: علاوه بر این وقتی پیامبر در جمعی صحبت می‌کردند مردان دور ایشان جمع می‌شدند و زنان کمتر حضور می‌یافتند.
وی ابراز داشت: بدون تردید تفاوت‌هایی میان حقوق و احکام فردی و اجتماعی زن و مرد در اسلام وجود دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: نخستین مرجع شناخت ما از اسلام قرآن است که می‌بینیم در آن تفاوت میان زن و مرد وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که طبق قرآن زن و مرد هردو حقوقی و وظایفی دارند که میان آنها متفاوت است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مسئله دفاع از حقوق زن در اروپا حدود دو قرن است که مطرح شده است، در صورتی که در اروپا در گذشته تفاوت بیشتری میان حقوق زن و مرد نسبت به مشرق زمین وجود داشت.
وی اظهار داشت: با رواج فمینیسم در اروپا موجی به راه افتاد که کشورهای اسلامی را نیز متاثر کرد و سبب مطرح شدن سئوالاتی در این زمینه برای مسلمانان شد، دشمنان اسلام نیز تا توانستند روی این موضوع مانور دادند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه عکس‌العمل مسلمانان در برابر این تهاجمات فکری متفاوت است، افزود: عده‌ای از مسلمانان در صدد توجیه احکام قرآن که مورد مخالفت فمینیسم بود برآمده و این احکام را تاریخ مصرف‌دار و مربوط به گذشته دانستند.
وی ابراز داشت: گروه‌های مارکسیسم اسلامی مانند منافقین از کسانی بودند که ابراز می‌کردند برخی احکام قرآن مربوط به صدر اسلام بوده و برای جامعه امروز کاربردی ندارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عده دیگر نیز با زبان دینی‌تر این احکام را مربوط به احکام اولیه و ثانویه دانسته و آن را قابل نادیده گرفتن و تعطیل کردن دانستند.
وی ادامه داد: چه بسا امروز در مسئولان رده بالای کشور چنین گرایشی نسبت به برخی احکام اسلام وجود داشته باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: گرایش سوم مربوط به اصولگرایان است که معتقدند اسلام همین است و قابل تغییر نیست و نمی‌توان به بهانه عسر و حرج احکام قرآن را تعطیل کرد.
وی اظهار داشت: البته ما منکر وجود عسر و حرج در برخی مواقع نیستیم اما نمی‌توان هر احکام مسلم اسلام را به خاطر مخالفت فرهنگ جهانی بودن تعطیل کرد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: این مشکل فقط مربوط به مسئله زن نیست بلکه در تمام مسائلی که تضارب رای میان اسلام و فرهنگ الحادی رایج در جهان داریم، همین مشکل وجود دارد.
وی ادامه داد: امروز ما با وضعیت خوبی در زمینه فرهنگی مواجه نیستیم و بسیاری از مقولات فرهنگی ما مانند احترام به والدین که از واجبات دین است در مواجهه با فرهنگ غرب به راحتی‌ به فراموشی سپرده شده است.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: کسانی در جامعه ما روش تقیه در پیش گرفته‌اند و در مقابل هجوم فرهنگ جهانی به راحتی از ارزش‌ها می‌گذرند.
وی تصریح کرد: این افراد آیات و روایات را به راحتی تاویل کرده و می‌گویند این آیه در شرایط خاصی نازل شده و یا اینکه معنی دیگری دارد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مسئله دیگر دروغ‌هایی است که به اسلام نسبت داده می‌شود که در هیچ آیه و روایت، و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) وجود ندارد.
وی با بیان اینکه افراط در احکام اسلامی سبب ضربه زدن به اسلام می‌شود، ادامه داد: در برخی نقاط جهان و حتی ایران اسلامی رفتارهای انجام شده و به اسلام نسبت داده می‌شود که هیچ ریشه‌ای حتی در روایات ضعیف هم ندارد.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: یکی از وظایف مهم امروز ما پالایش کردن احکام و معارف اسلامی از خرافات و باورهای غلطی است که در طول زمان وارد دین شده است.
وی با اشاره به افراط برخی گروه‌ها و افراد در رابطه با مسائل زنان افزود: آنطور که در روایات آمده است، زنان در صدر اسلام در موارد مختلف در اجتماع حضور پیدا کرده و با مردان حتی با رسول اکرم(ص) هم کلام می‌شدند.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: موضوع مهم دیگر این است که نباید به هیچ قیمتی دست از یقینیات اسلام برداریم چراکه در روز قیامت در مقابل خداوند مسئول خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید با بیان مستدل به این مسائل پاسخ داد و تفاوت‌های زن و مرد را برای جامعه روشن ساخت.
آیت‌الله مصباح یزدی اذعان داشت: نباید از تئوری‌های جامعه شناسانه و روان‌شناسانه غربی که در دانشگاه‌های ما مانند وحی منزل تدریس می‌شود، ترسید.
وی با اشاره به مشکلات عدیده اخلاقی دانشمندان غربی که توسط خود ایشان اظهار شده، افزود: این افراد نظریاتی را ارائه داده‌اند که امروز مانند وحی منزل در محیط آکادمیک با آن برخورد می‌شود و به خاطر این نظریات عده‌ای می‌خواهند قرآن و حدیث را کنار بگذارند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما هنوز در باورمان نمی‌گنجد که از این علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود چه ضربه‌ای خورده‌ایم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول