اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از نشست فیلم "آهوی پیشونی سفید"؛

هاشمی: فیلم‌هایم را با همکاری کودکان می‌سازم / استفاده از اصطلاح اینترنتی "پ ن پ" در فیلم

خبرگزاری فارس: فیلم "آهوی پیشونی سفید" به کارگردانی سید جواد هاشمی که جزو نخستین فیلم‌های کودکانه جشنواره بیست و پنجم بود در حالی به روی پرده رفت که با بازی متفاوت امین زندگانی در نقش یک عجوزه و ملودی‌های فراوان کودکانه همراه بود.

هاشمی: فیلم‌هایم را با همکاری کودکان می‌سازم / استفاده از اصطلاح اینترنتی "پ ن پ" در فیلم
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این فیلم داستان گرفتار شدن آهوی پیشونی سفید جنگل به دست عمه عفریته است که به خاطر رفتار بد پدرش گول عمو عجوزه که خود را به شکلی زیبا در آورده می‌خورد و همراه او به شهر آرزوها می‌رود اما در قلعه عمه عفریته گرفتار می‌شود.
از سوی دیگر پدر وی به همراه موشی که انسان‌های گرفتار را نجات می‌دهد برای نجات وی به راه می‌افتند و در این راه اتفاقاتی می‌افتد.
در لحظات مختلف این فیلم استمداد جستن از خداوند در لحظه‌های سخت زندگی تکرار می‌‌شود و در واقع گرچه آهو از کمک خداوند ناامید است اما نجات واقعی آهو زمانی حاصل می‌شود که از ته قلب نام خدا را فریاد می‌زند و این درست حسی است که بسیاری از ما در لحظات زندگیمان داشته‌ایم.
در  این فیلم کارگردان در کنار فضای فانتزی از اصطلاحات و امکانات به روز و گاه سیاسی بهره گرفته بود از جمله اینکه عجوزه آهو را با موتور به شهر آرزوها می‌برد و بارها در طول فیلم اصطلاح "پ ن پ" را می‌شنویم.
از جمله نکات بارز این فیلم فضای بسیار بکر و طبیعی محیط فیلم‌برداری بود که به گفته سید جواد هاشمی در قلعه رودخان هزار پله فیلم‌برداری شده و گروه هر روز این مسیر را برای فیلم‌برداری طی می‌کرده‌اند.
 
*‌ ‌فیلم‌های کودکم را با همکاری کودکان می‌سازم
سید جواد هاشمی درباره چگونگی ساخت فیلم آهوی پیشونی سفید اظهار داشت: من این داستان را برای بچه‌های بزرگ دنیا ساختم و همیشه از کودکان برای نظرسنجی کارهایم استفاده می‌کنم و در واقع فیلم‌های کودکم را با همکاری کودکان می‌سازم.
وی افزود: با توجه به اینکه معلم هستم ابتدا فیلمنامه را برای بچه‌های کلاس می‌خوانم و به جای بسیاری از نقش‌ها بازی کرده و گاه به جای خانم‌ها صدایم را نازک می‌کنم.
کارگردان فیلم کودکانه آهوی پیشونی سفید گفت: من ترانه‌های فیلم را با آواز برای کودکان می‌خوانم و هر جا آنها خسته شدند آن بخش از فیلم را قیچی کرده و به هر بخشی که دوست داشتند، اضافه می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه فیلم ملغمه‌ای از یک اتفاق نامتعارف نامأنوس است، بیان داشت: هر چیزی که به نظرم نامتعارف بود و می‌توانست در فیلم قرار بگیرد را در آن جای دادم مانند سوار شدن عجوزه بر موتور، خر شاسی بلند و غیره و از اصطلاح  "پ ن پ" را به خاطر اینکه مربوط به دنیای اینترنت بود در فیلم استفاده کردم.
هاشمی با بیان اینکه این اتفاق غیر متعارف در انتخاب بازیگران هم نقش داشت، تصریح کرد: کسی باور نمی‌کرد امین زندگانی نقش عجوزه را بازی کند و بسیاری هم با آن مخالف بودند.
وی ادامه داد: در واقع انتخاب بازیگر در این کار بسیار سرنوشت‌ساز بود، اگر دقت کنید می‌بینید در حالی که گرگ و روباه در این فیلم در کنار هم بازی می‌کنند، یکی به صورت تیپ بازی می‌کند و دیگری رئالیستی و حتی یعنی امین زندگانی این دو تیپ را در قالب یک نفر بازی می‌کند.
کارگردان آهوی پیشونی سفید با اشاره به اینکه انتخاب این جنس بازی در فیلم کاملاً هوشمندانه بود، تاکید کرد: این انتخاب برای این بود که دوست داشتم فیلم متفاوتی بسازم، همچنین بسیاری از دیالوگ‌های فیلم کاملاً ساده است تا تماشاگر عامی را قانع کند و در کنار آن دیالوگ‌های سنگین قرار گرفته تا به این فضای غیر متعارف کمک کند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا بخش‌هایی از فیلمش شبیه هری‌پاتر است؟ گفت: من رمان‌های هری‌پاتر را خوانده‌ام اما اعتراف می‌کنم فیلم هری‌پاتر را جز بخش‌هایی ندیده‌ام اما خوشحالم که فیلم من به چنین فیلم حرفه‌ای تشبیه شده است.
 
* پروانه‌ها با ترلان پروانه در شهر پروانه‌ها شکل گرفت
کارگردان فیلم آهوی پیشونی سفید با اشاره به تحمل بالای دو نوجوان بازیگر این فیلم گفت: من بارها گفته‌ام فیلم ابتدا مربوط به ترلان پروانه‌ است و فیلم با ترلان پروانه در شهر پروانه‌ها شکل گرفت.
وی افزود: برای رسیدن به گریم آهوی پیشونی سفید و خال خالی که ترلان پروانه و پریا مردانیان بازیگری آن را به عهده داشتند بارها گریم را تغییر دادیم که پریا بسیار اذیت شد.
وی در مورد لوکیشن فیلم گفت: مکان فیلم‌برداری شمال کشور است زیرا من دوست داشتم همه چیز طبیعی و در جنگل رخ دهد به همین دلیل آن را در قلعه رودخان ساختم که این کار را برای گروه فیلم‌برداری و بازیگران بسیار سخت کرده بود.
هاشمی ادامه داد: فیلم‌برداری این فیلم بسیار سخت بود اما من معتقدم فیلم با زحمت ساختن باید نهایت خوبی داشته باشد.
 
*‌ رسالت بازیگران انجام کارهای فرهنگی است
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا شریفی‌نیا با اشاره به بازی زندگانی در یک نقش منفی گفت: ما برای کار کردن در کارهای فرهنگی رسالت داریم و در این راه بازی در نقش منفی مهم‌تر است زیرا کار فرهنگی کردن از کارگردانی گرفته تا بازیگری در نقش‌های مثبت و منفی همه در راستای یک مفهوم است.
وی افزود: من با این موضوع که به بازیگران نقش منفی بها داده نمی‌شود مخالفم زیرا این نوع بازی بسیار سخت است.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه تصریح کرد: منفی بودن در وجود یک بازیگر نیست و او مجبور است خود حقیقی را کنار بگذارد و خود را ملبس به کاراکتری کند که آن را قبول ندارد که این کار سختی است و من به همین دلیل برای بازیگران نقش منفی احترام زیادی قائلم.
ترلان پروانه‌ نیز در بخش دیگری از این نشست درباره این فیلم اظهار داشت: من جذب فیلمنامه شدم زیرا دوسویه بود و از یک سو به کودکان و نوجوانان می‌پرداخت و در بخش دیگر درباره والدین و طرز برخورد با کودکان صحبت می‌کرد.
در ادامه نشست پریا مردانیان، سخنان ترلان را کامل کرد و گفت: پس از سال‌ها با ساخت این فیلم اتفاق خوبی برای نوجوانان رخ داد و به آنها پرداخته شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول