اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدرس حوزه و دانشگاه:

شاعر حسینی خود را شایسته مدح مولایش نمی‌داند

خبرگزاری فارس: مدرس حوزه و دانشگاه گفت: شاعر حسینی خودش را شایسته مدح و ستایش مولایش نمی‌داند.

شاعر حسینی خود را شایسته مدح مولایش نمی‌داند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام شیخ محمد عندلیب ظهر امروز در همایش شعر هیئت و زیبایی شناسی مداحی اظهار داشت: در طول تاریخ سه حادثه بسیار مهم در اذهان تاریخ باقیمانده که مبعث رسول اکرم (ص) و عید غدیر خم و حماسه ماندگار عاشورای حسینی است.
وی افزود: شعر حسینی ظاهری زیبا و باطن و معنایی عمیق و آثار و برکات زیادی بر آن مترتب است و اگر کسی بخواهد ماهیت شعر حسینی را درک کند هم باید به ظاهر و هم معنا و آثار آن توجه کند.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: تعریف ما از شعر حسینی سخنی موزون، هنری، فنی و ترسیمی هنرمندانه از شخصیت بی‌نظیر عالم انسانیت امام حسین و تبیین قیام حسینی به عنوان یک قیام بی‌مانند و بیان حماسه‌ها در سوگ او در قالب نظم، رساندن پیام او و یارانش به مردم که اینها همه ماهیت شعر حسینی است که یا در قالب بیان تاریخ و یا در قالب زمان حال تنظیم می‌شود.
وی تصریح کرد: شعر حسینی بازی با الفاظ و لهو و بیهوده‌سرایی نیست بلکه کلامی است زیبا برخاسته از نیتی خالص و دارای آثاری زیبا، سخنی حاکی از تعهد و مسئولیت و شعر محبت و معرفت و اطاعت و شعر طبیعت و کلامی که گویای یک معرفت باطنی شعر از محبوبش است و در این عرصه هیچ خیر و عنایتی بالاتر از عشق به حسین (ع) نیست.
عندلیب خاطرنشان کرد: شاعر حسینی هیچ‌گاه خود را در حد مدح و ستایش مولایش نمی‌داند و هرچه بسراید و بگوید از نظر او نخستین قدم هم نیست و نه او بلکه تمام سرایندگان عالم دست به دست هم بدهند باز حقیقت مطلب ادا نشده است.
وی ادامه داد: در تمام عالم اشعار زیادی برای امام حسین(ع) سروده شده است و اگر تمام این اشعار را جمع کنیم حتی قطره‌ای از اقیانوس بیکران معرفت امام حسین (ع) نمی‌شود.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: شاعر حسینی وقتی به نقطه‌ای رسید که زبانش قاصر از بیان حقایق حسینی است آن وقت است که شعر او اوج می‌گیرد و او با این سروده در پی احیای امر است و این شعر یعنی زنده نگه‌داشتن امر امامت و در پی اعلام موجودیت شیعه است.
وی در ادامه تصریح کرد: در طول تاریخ تشیع دشمنان در پی این بودند که یاد و نامی از شیعه نماند اما با این همه شعر حسینی که هدفش تبیین ظلمی است که به ائمه معصوم رفته است و این ظلمی نیست که زودگذر باشد بلکه به تمام انسان‌ها و دین و تاریخ و بشریت روا شده است و سروده‌هایی که در مدح و مصیبت امام حسین (ع) است همه ادای حقی است که بر عهده ماست.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول