اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاد دانشگاه تهران:

سهروردی تنها هنرمند اندیشه‌پرور در عرصه شعر است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران گفت: شهاب‌الدین سهروردی تنها هنرمند خلاق و اندیشه‌پرور عرصه شعر محسوب می‌شود.

سهروردی تنها هنرمند اندیشه‌پرور در عرصه شعر است
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید حسن شهرستانی شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی پژوهشی "تاثیر غزل حافظ در غزل امروز" اظهار داشت: سهروردی به عنوان چهره درخشان استان زنجان است که علاوه ‌بر حکیم بودن یک هنرمند خلاق بود.
وی با تاکید بر اینکه فکر و اندیشه خلاقی که سهروردی به جهان ارائه کرده است، کمتر شاعر و هنرمندی توانایی این اندیشه و تفکر عالی را دارد، خاطرنشان کرد: کانون ادای حق به سهروردی، استان زنجان محسوب می‌شود.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به تغزل حافظ ادامه داد: حافظ در فرم، محتوا و ساختار هنری دیوان خود از قران الهام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه حافظ کمال‌های بسیاری دارد که به حق مورد اقبال قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ترکیبات اشعار حافظ امروز در اشعار بزرگانی چون شهریار، شفیعی کدکنی و ابتهاج مشاهده می‌شود.
شهرستانی با بیان اینکه اشعار حافظ ترکیبی از الفاظ عاشقانه و عارفانه است، تصریح کرد: اوج پیشرفت اشعار ترکیبی (سبک بینابین) در شعر حافظ مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه غزل‌های حافظ از نظر حجم و تعداد خیلی پایین‌تر از شاعرانی چون سعدی و صائب است، ادامه داد: اشعار وی برخلاف تعداد کم غزل‌هایش بیشتر از شاعران دیگر مورد اقبال قرار گرفته است.
استاد دانشگاه تهران افزود: عامل جاودانگی شعر حافظ یک نوع صبر و نگرش معنوی و متعالی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اشعار حافظ سنبل و نمادی دارد که شاعر با زبان نمادین خود دنیای جدیدی را در اشعار خود آفریده است، یادآور شد: تاثیر این زبان نمادین قرن دهم و در سبک اصفهانی مشاهده می‌شود.
شهرستانی اظهار داشت: حافظ از جمله شاعرانی محسوب می‌شود که در دوران حیات خود در ایران و کشورهای دیگر شهرت داشت.
وی با بیان اینکه حافظ با تلفیق لطایف غزل عارفانه و عاشقانه در شعر فارسی قدرت‌نمایی می‌کند، خاطرنشان کرد:  این لطایف وقتی با حکمت، خردمندی، دانایی و آگاهی آمیخته شود، شعر را مورد قبول می‌کند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه غزل نمونه عالی و اوج بیان عواطف انسانی محسوب می‌شود، اضافه کرد: جذابیت و حسی که اشعار عاشقانه دارند، سایر اشعار ندارند.
وی با بیان اینکه توانایی ترکیب‌پذیری در زبان فارسی نسبت به سایر زبان‌ها بسیار بالاست، ادامه داد: اوج این ترکیب‌پذیری در غزل است.
شهرستانی با اشاره به اینکه غزل در سبک عراقی و در قرون نهم و دهم به اوج خود رسیده است، اضافه کرد: نمونه‌های تغزل زیبا در دیوان سعدی، مولوی و حافظ دیده می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول