اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

اعتباری که فروخته شد

مقایسه عملکرد الجزیره در پوشش اخبار بحرین و سوریه + عکس

خبرگزاری فارس: بسیاری از ناظران رسانه‌ای بارها تاکید کرده اند که شبکه الجزیره به عنوان رسانه تأثیرگذار عرب زبان در قبال حوادث سوریه و بحرین رفتاری کاملاً دوگانه داشته است.

مقایسه عملکرد الجزیره در پوشش اخبار بحرین و سوریه + عکس
به گزارش مانیتورینگ فارس، کارشناسان مسائل رسانه بر این باورند که با وجود عملکرد قوی الجزیره در ماجرای سقوط مبارک این شبکه در مواجه با قیام مردم بحرین و حوادث سوریه رفتاری غیر حرفه ای داشت و اعتباری را که در طی 15 سال فعالیت پررنگ رسانه ای در خاورمیانه بدست آورده بود را زیر سوال برد.

الجزیره پس از 11 سپتامبر با انتشار مصاحبه‌های جنجالی‌اش با اسامه بن لادن در سرتاسر جهان شناخته شد و اوج کار این شبکه در سال های گذشته آغاز قیام در تونس و سپس مصر بود.

این شبکه در مصر به طرز قابل توجهی در تحولات تاثیر داشت و پوشش گسترده‌ای از حوادث داشت و رژیم مصر واقعا توان تقابل با این شبکه را در خود نمی‌دید.

پس از مصر قیام در لیبی و بحرین و به فاصله چند ماه به شکلی تغییر یافته و مصنوعی به سوریه سرایت کرد که رفتار دوگانه و خبر رسانی جهت دار الجزیره از بحرین و سوریه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

تانک های سوری برای حمله به مردم ، تانک‌های سعودی تلاش سپر جزیره برای آرام کردن وضعیت

الجزیره در یک سو در بحرین تلاش داشت تا قیام  مردمی را یک آشوب قومی نشان دهد و جهتی دیگر سوریه را متفاوت از واقعیاتش نشان دهد؛ برای مثال در مقایسه دو تصویر اول الجزیره حرکت تانک‌های سوریه به سمت نقاط مرزی برای مواجه با تهدید مرزی ترکیه در اوج تنش‌های دو کشور را حمله تانک‌ها به مردم می نامد ولی حضور تانک‌های سعودی در خیابان های منامه را تلاش نیروهای سپر جزیره برای حمایت از حکومت و آرام کردن وضعیت در بحرین جلوه می‌دهد.

الجزیره در تصویر دوم یک کادر بسته را حضور صدها هزار نفری در سوریه می‌نامد که عددشان به زحمت به 500 نفر می‌رسد و تجمع چند صدهزاری در میدان اللولوء منامه را تظاهرات چند صدنفری می‌داند.

فعالان بحرینی در تصویر سوم درگیری در سوریه را با حمله نیروهای آل خلیفه به مردم مقایسه می‌کند، برای مثال در این تصویر چند ده تظاهرکننده را که در شهر مرزی جسر الشغور لاستیک آتش زده اند را حمله نیروهای ارتش به مردم می‌نامد که با سلاح نظامی مردم را هدف قرار می‌دهند ولی درگیری نیروهای امنیتی در بحرین با مردم را بکارگیری گاز اشک آور برای متفرق کردن عنوان می‌کند.

این درحالی است که واقعایت منتشر شده از بحرین گویا حقایق دیگری است که نشان دهنده دست داشتن مستقیم عربستان، قطر و امارات در کنار آمریکا اسرائیل و ترکیه برای آشوب در سوریه است.
 
الجزیره در لیبی نیز با حمایت از حمله نظامی ناتو به این کشور اعتبار خود را که مدیون حمایت از فرهنگ مقاومت و آمریکا ستیزی بود به حراج گذاشت تا نشان داده شود این شبکه در طی یک سال به راحتی سرمایه و اعتبار 15 ساله خود را زیر سوال ببرد.

الجزیره همسو با العربیه که در میان اعراب به "العبریه" معروف است در پیش گرفته و با ساخت فیلم‌های جعلی در استودیوهای فیلم سازی عربستان و انتشار آن به عنوان درگیری در سوریه یا استفاده از فتوشاپ و آرشیو خود را از درون تضعیف کرد.

این در شرایطی است که مردم عرب زبان واقعیات اطراف خود را از مسیرهای دیگری درک می‌کنند و دوره فریب های رسانه‌های دولتی وابسته به شیخ های متمول و دیکتاتورهای نظامی عرب به پایان رسیده است.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول