اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

تمام میراث دینی بازخوانی شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: در راستای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزون بر بهره‌گیری از قرآن و سنت سزاوار است همه میراث دینی مورد بازخوانی قرار گیرد.

تمام میراث دینی بازخوانی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری با اشاره به راه‌اندازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دستور مقام معظم رهبری اظهار کرد: بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه‌ از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در راه‌اندازی این مرکز است و همانگونه که معظم له در متن حکم اعضای شورای این مرکز تصریح کرده‌اند هدف از تجمیع ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه این است که بدین وسیله ضمن تدوین‌ مقدمات‌ این علوم و توسعه گفتمانی، گفتمان الگوی اسلامی پیشرفت عمومیت پیدا کرده و به تولید علم بینجامد.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع افزود: اگر این الگو آنطور که مقام معظم رهبری در نظر دارند تدوین شود برای لایه‌های مختلف سیاست‌گذاری کشور بسترهای مناسبی‌ برای پیشرفت فراهم می‌شود.

* کلان‌ترین چارچوب سیاست‌گذاری کشور

این استاد حوزه و دانشگاه‌ با تاکید بر اینکه‌ الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت کلان‌ترین چارچوب سیاست‌گذاری کشور به حساب می‌آید، ادامه داد: تطبیق دادن آموزه‌های آسمانی با شرایط و مقتضیات زمانی و استخراج متون اسلامی متناسب با نیاز‌های روز و عملیاتی ساختن آنها  از بایستگی‌ها و لوازم اجتناب‌ناپذیر این امر این است که باید با رویکرد واقع‌گرایانه به آنها پرداخت.
وی تاکید کرد: پیامد این نکته این است که ما در گام نخست باید افزون بر بهره‌گیری از قرآن و سنت همه میراث دینی خود را مورد بازخوانی قرار دهیم.          
الویری تصریح کرد: بازخوانی بسیاری از علوم رایج کشور از جمله دانش تفسیر‌، حدیث‌، علوم تاریخی و اخلاقی و شاخه‌های مختلف علوم عقلی سرمایه ارزشمندی به منظور پیشبرد اهداف عالیه کشور‌ در اختیار پژوهشگران و برنامه‌ریزان کشور قرار خواهد داد به این معنی که در تمام این منابع نکات ارزشمندی وجود دارد که می‌تواند به ویژه در تدوین مبانی این الگو مورد استفاده قرار گیرد ‌یا در صورت باز تولید مفاهیم آنها در پرتو نیاز‌های یک جامعه دینی افق‌هایی نو برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گشوده خواهد شد.
وی به عنوان نمونه به بررسی دانش اخلاق پرداخت و عنوان کرد: هرچند در نگاه اولیه مباحث اخلاقی‌ به ویژگی‌های شخصی افراد بستگی دارد اما از منظر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مباحث اخلاقی و تربیت افرادی که بتوانند در یک جامعه توسعه یافته دینی تبدیل به یک شهروند ایده­آل شوند دارای اهمیت ویژه‌ای است.
* بهره‌گیری از متون غنی اسلامی برای تدوین ویژگی‌های شهروند مطلوب جامعه دینی
عضو شورای پژوهشی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) مفهوم متعارف‌ اخلاق را پیراستن از رذایل و آراستن به فضایل ذکر و بیان کرد: با بازخوانی مباحث اخلاقی ما می‌توانیم ویژگی‌های مورد نظر یک شهروند مطلوب را استخراج و به جامعه و شهروندان ارائه کنیم به بیان دیگر از مباحث اخلاق اسلامی می‌توان ویژگی‌های یک شهروند جامعه پیشرفته مطابق یک الگوی‌ اسلامی را برداشت کرد.
وی با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی در پیشرفت جوامع بشری اظهار کرد: این بخش به قدری دارای اهمیت است که سوء برداشت‌ ازبرخی از این مسائل در طول دوران‌های گذشته و در برخی جوامع مانع پیشرفت و توسعه‌یافتگی آنها شده است.
الویری عنوان کرد: همانگونه که نمونه دانش اخلاق نشان می‌دهد برآوردن واقعی منویات مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت یک ظرفیت بسیار بزرگ و جهت دهی موثر برای انبوهی از پژوهش‌های دینی جدید برای طلاب و اساتید حوزه ایجاد می‌کند که امیدواریم این فرصت مغتنم شمرده شود.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول