اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از زمستان زودهنگام و وضعیت کشاورزان مهربان؛

انتظار یخ‌زده سیب زمینی‌های مهربان/ دسترنج هشت ‌ماهه‌ای که زیر زمین سرما خورد

خبرگزاری فارس: به دنبال بارش سنگین برف در اواسط فصل پاییز و امکان‌پذیر نبودن برداشت محصول از اراضی کشاورزی منطقه مهربان، حدود 10 میلیارد ریال به سیب‌زمینی‌کاران منطقه مهربان خسارت وارد شد و اکنون حدود پنج هزار تن محصول سیب‌زمینی زیر زمین باقی مانده‌اند در حالی که کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت این سیب زمین‌های یخ زده ندارند.

انتظار یخ‌زده سیب زمینی‌های مهربان/ دسترنج هشت ‌ماهه‌ای که زیر زمین سرما خورد
به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، بارش برف درست در نیمه پاییز علاوه بر غافگیر کردن دامداران منطقه، کشاورزان به ویژه سیب‌زمینی‌کاران و هویج‌کاران را غافلگیر کرد و در حالی که هنوز بسیاری از مزارع سیب‌زمینی و هویج دست نخورده باقی مانده و هنوز محصول آنها برداشت نشده است، بارش برف و به دنبال آن سرمای شدید ناشی از برف سبب شد تا برداشت محصولات باقیمانده در هاله‌ای از ابهام فرو رود.  
در پی بارندگی‌های مداوم باران و به دنبال بارش سنگین برف در منطقه مهربان در روزهای اخیر، بسیاری از کشاورزان به ویژه سیب‌زمینی‌کاران مهربان غافلگیر شده و نتوانستند محصولات خود به ویژه محصول سیب‌زمینی را به موقع برداشت کنند.

دست‌رنج هشت‌ماهه مهربانی‌ها زیر زمین یخ زد
در حالی که قیمت پایین سیب‌زمینی در بازار، روحیه کشاورزان را برای برداشت به موقع محصولات پایین آورده بود، برخی از کشاورزان نیز که فاقد امکانات و تجهیزات مکانیزه برای برداشت محصولات خود بودند، نتوانستند محصولات خود را قبل از بارش برف برداشت کنند و در نتیجه دسترنج هشت ماهه آنها به همراه هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته، در زیر زمین باقی ماند و سرمای ناشی از بارش برف سنگین سبب شد که امکان برداشت محصول به حداقل ممکن برسد.
بارش‌های باران پاییزی سبب نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های زیرین شده بود و بارش برف و سرمای ناشی از بارش برف نیز منجر شد تا محصولات سیب‌زمینی باقی مانده در زمین یخ بزنند.

برف و سرما ۱۰ میلیارد ریال به کشاورزان مهربان خسارت زد
طبق گفته اکبر عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی بخش مهربان حدود 10 درصد از محصولات سیب‌زمینی تاکنون برداشت نشده است و برای امسال برداشت 50 هزار تن سیب‌زمینی از دو هزار و 300  هکتار از اراضی زیرکشت این محصول در بخش مهربان پیش‌بینی می‌شد.
با توجه به قیمت 200 تومانی محصول سیب‌زمینی در بازار و عدم امکان برداشت پنج هزار تن سیب‌زمینی از حدود 230 هکتار از اراضی باقیمانده محصول کشت شده، خسارات 10 میلیارد ریالی برای کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران بخش مهربان برآورد می‌شود.
متوسط برداشت محصول سیب‌زمینی در هر هکتار حدود 22 تن محصول است، ضمن آنکه خسارت وارده به هویج‌کاران برآورد نشده است. 
در فصل بهار نیز بارش شدید باران و تگرگ خسارت زیادی به مزارع سیب‌زمینی و باغات وارد کرده بود که با بارش برف قبل از برداشت محصول، خسارت کشاورزان تکمیل شد و این در حالی است که از خرید تضمینی محصولات برداشت شده همچنین صادرات محصول سیب‌زمینی خبری نیست.

برداشت محصول با اعمال شاقه!
یکی از دلایلی که شاید سبب تاخیر کشاورزان به ویژه سیب‌زمینی‌کاران در برداشت محصول شده است، قیمت پایین آن در بازار است که رغبت و علاقه کشاورزان را برای برداشت به موقع محصول پایین آورده بود ضمن آنکه بالا بودن دستمزد کارگر ساده همچنین نداشتن تجهیزات مکانیزه بیشتر سیب‌زمینی‌کاران سبب شده است تا این چنین محصولات کشاورزان در زیر برف یخ زده و از بین برود.
بسیاری از سیب‌زمینی‌کاران که در اراضی اجاره‌ای اقدام به کشت محصول سیب‌زمینی کرده و در حال حاضر محصولات آنها در زیر زمین یخ زده است، برای تحویل زمین به مالکش مجبور به برداشت محصولات یخ زده به هر طریق ممکن هستند و در واقع برای برداشت محصولی که هیچ سود و فایده‌ای برای آنها ندارد، باید هزینه‌های دیگری را متحمل شوند، ضمن آنکه بیمه بیشتر کشاورزان سیب‌زمینی‌کار تا آخر مهرماه بوده است و در حال حاضر  امکان بهره‌مندی از مزایای بیمه نیز وجود ندارد.

۵ هزار تن سیب‌زمینی زیر زمین‌های مهربان باقیمانده‌اند
منطقه مهربان با سه شهر مهربان، شربیان، دوزدوزان و 34 روستای تابعه تنها بخش شهرستان سراب بعد از بخش مرکزی و از مناطق مهم کشاورزی و دامپروری در استان آذربایجان‌شرقی است.
مساحت کل اراضی تحت کشت بخش مهربان 16 هزار و 770 هکتار است که از این مقدار هشت هزار و 900 هکتار اراضی آبی و هفت هزار و 870 هکتار اراضی دیم است.
دو هزار و 830 هکتار از اراضی آبی در سال زراعی جاری به کشت گندم آبی اختصاص داشت که هشت هزار و 200 تن محصول برداشت شد، ضمن آنکه از شش هزار و 150 هکتار اراضی دیم که سطح زیرکشت گندم رفته بود شش هزار و 400 تن محصول برداشت شد.
حدود سه هزار و 400 تن جو از حدود یک‌هزار و 400 هکتار اراضی آبی و دیم که به کشت این محصول اختصاص داشت، در سال زراعی جاری برداشت شده است.
از دو هزار و 300 هکتار اراضی بخش مهربان که به کشت محصول سیب‌زمینی اختصاص داشت، حدود 45 هزار تن محصول سیب‌زمینی برداشت شده و به دلیل بارش سنگین برف حدود پنج هزار تن محصول سیب‌زمینی در حدود 230 هکتار ار اراضی سطح زیرکشت این محصول باقیمانده است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول