اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست بررسی انتقال آب دریای خزر مطرح شد؛

تعیین 9 گزینه برای انتقال آب/ آب مترمکعبی هزار تومان در سمنان

خبرگزاری فارس: در نشست بررسی اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، اعلام شد که 9 گزینه برای اجرای خط انتقال در این طرح مدنظر است.

تعیین 9 گزینه برای انتقال آب/ آب مترمکعبی هزار تومان در سمنان
به گزارش خبرنگار اعزامی دفتر خبرگزاری فارس در استان سمنان به شهرستان دامغان، کارشناس مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ظهر امروز در نشست بررسی اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که با حضور وزیر نیرو، معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو، استاندار سمنان و جمعی از کارشناسان و متخصصان امور آب در فرمانداری دامغان برگزار شد، اظهار داشت: برای اجرای این طرح 9 گزینه در مطالعات مدنظر قرار گرفته است.
احمد‌رضا ایزدی اظهار داشت: این گزینه‌ها باید در جلسه‌ای نهایی مورد بررسی قرار گرفته و گزینه برتر انتخاب شود.
وی با بیان اینکه سه گزینه در این بین اصلی و برتر است، به توضیح این گزینه‌ها و مزایا و معایب هر یک پرداخت.
کارشناس مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اولویت نخست مدنظر در مطالعات را اجرای طرح خط انتقال آب دریای خزر به استان سمنان از مسیر بندر ترکمن - حواشی گرگان - و مسیر علی‌آباد به دامغان اعلام کرد.
وی گفت: مسیر برق 400 کیلوولت گرگان - علی‌آباد - دامغان مسیری است که می‌توان موازی با آن به اجرای این طرح پرداخت.
ایزدی بیان داشت: این گزینه که با تونل طراحی شده است شامل 47 کیلومتر تونل و 61 کیلومتر طول خط لوله است و نیاز به 6 ایستگاه پمپاژ آب دارد.
وی همچنین در تشریح گزینه دوم خود، این گزینه را خط نفت نکا - ساری - شهرری اعلام کرد و گفت: در این خط خطی موازی با خط نفت دیده شده است.
کارشنای مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: این طرح از مخازن نفت ساری از نزدیکی ساحل ساری آغاز می‌شود و با عبور از ارتفاعات، آب دریای خزر را انتقال می‌دهد.
ایزدی اضافه کرد: این طرح 179 کیلومتر طول دارد و در آن نیاز است که 11 ایستگاه پمپاژ ایجاد شود.
وی در بیان اولویت سوم خود به خط موجود دوآب صمصامی تا سمنان اشاره کرد و گفت: در این گزینه نیز نیاز به حفر تونل وجود دارد.
وی افزود: در این گزینه 45 کیلومتر طول تونل و 119 کیلومتر طول خط لوله انتقال آب است.
وی همچنین با بیان اینکه بین گزینه‌های مختلف تفاوت چندانی از لحاظ محاسبات اقتصادی وجود ندارد، اظهار داشت: قیمت تمام شده آب انتقال داده شده در راستای اجرای این طرح از هر مترمکعب یک هزار تومان تا یک هزار و 113 تومان برآورد شده است که البته این ارقام بین 20 تا 25 درصد احتمال خطا دارد.
در این نشست علی‌رغم اینکه اعلام شد که آب انتقال داده شده در این طرح به نسبت گران بوده و تصمیم‌سازی‌ها بر این است که در امور کشاورزی مصرف نشود و بیشتر به استفاده بخش صنعت برسد، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی برای بهره‌مندی شرق استان سمنان از آب انتقال داده شده در راستای اجرای این طرح به بیان حدیثی پرداخت و گفت: اسلام می‌گوید بهترین کارها میانه‌روی است و ما گزینه نخست را بهترین گزینه در راستای اجرای این طرح می‌دانیم. 
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول