اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در فهرست میراث منقول کشور؛

قرآن 600 ساله ششمین پادشاه گورکانی هند به ثبت رسید

خبرگزاری فارس: قرآن 600 ساله اهدایی اورنگ زیب، ششمین پادشاه گورکانی هند به مزار شیخ‌الاسلام احمد جام، با تلاش کارشناسان دفتر ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ردیف میراث منقول ایران اسلامی به ثبت رسید.

قرآن 600 ساله ششمین پادشاه گورکانی هند به ثبت رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ،سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل پس از با اهمیت خواندن این خبر اظهار داشت: این قرآن که از نسخ خطی و ارزشمند موقوفه مزار شیخ احمد جام بوده و با نظر ارادت به وی توسط اورنگ زیب، ششمین پادشاه گورکانی هند به مزارش اهدا شده و از نظر تزئین موید اعتلای هنر اسلامی در امر کتابت و کتاب‌سازی است.
حسین عباس‌زاده تاکید کرد: برخی از آیات این قرآن به صورت کامل و روبه‌روی یکدیگر با تزئینات کامل قرآنی است و کلمه سوره‌های قرآن دارای یک قاب مذهب و کتیبه شامل نام سوره بوده و آیات قرآنی با شمسه کوچک مذهب علامت‌گذاری شده است.
وی افزود: در حاشیه صفحات با استفاده از شمسه‌هایی مذهب و مرصع علائم تخمیس (بعد از هر پنج آیه) و تعشیر (بعد از هر ده آیه) و سایر علائم تقسیم قرآن در هر جزء با تزئینات خاص و به فرم مستطیل و مذهب مشخص شده و آیات هر سوره نیز با شمسه ای که با طلا زر اندود شده مزین شده است.
این مقام مسئول افزود: کاتب این قرآن نامعلوم است و صفحه آخر کتاب الحاقی به نام کاتب نو نویس محمدبن الله قلی تبریزی است که به سال 1178 هـ.ق کتاب شده و تاریخ استنساخ آن مربوط به
سده‌های هشتم و نهم هجری است که به خط ریحان بر روی کاغذ دست‌ساز با الیاف کتان و نوع خراسانی کتابت شده است.
عباس‌زاده خاطرنشان کرد: این قرآن در قطع سلطانی 35 در 49 سانتی متر در 1146 صفحه، جدول‌کشی و مذهب در هر صفحه 9 سطر کتابت شده و سه سطر آن طلا است، همچنین جلد این نسخه چرم ضربی زرکوب است که با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی و هنری پس از طی مراحل اداری به شماره 31 در فهرست میراث منقول کشور به ثبت رسید.
از سوی دیگر در خصوص مرمت این اثر نفیس و ارزشمند ربابه موسی‌زاده مسئول آزمایشگاه حفاظت و مرمت اسناد و کتب خطی این اداره کل در تکمیل خبر فوق افزود، حفاظت و مرمت این قرآن طی یک دوره دو و نیم ساله به طول انجامیده و اقدامات آن در برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی اولیه شامل حفاظت اضطراری، مطالعات و بررسی های آزمایشگاهی جهت تست الیاف کاغذ و رنگهای به کار رفته در تزئینات قرآنی و اقدامات اجرایی آن شامل اسیدسنجی و اسیدزدایی صفحات، پاکسازی و زدودن مرمت‌های غیر اصولی، مستندنگاری، تهیه فیلم و تصویر از تمام مراحل اجرایی، بازسازی کمبود اوراق توسط کاغذ دست‌ساز و رنگ گیاهی، استحکام بخشی، جزوه‌بندی، مرمت جلد و صحافی نهایی و پیشبینی اقدامات حفاظت بعد از مرمت بوده است.
 اورنگ زیب عالمگیردر فاصله سال‌های 1067 تا 1118 هجری قمری حکومت می‌کرد و سومین پسر شاه جهان و مادر ایرانی‌اش ارجمند بانو ملقب به ممتاز محل بود، از او به عنوان ششمین و آخرین پادشاه بزرگ سلسله گورکانیان هند یا امپراطوری مغول کبیر هند یاد می‌شود.
وی سرانجام پس از 50 سال حکومت عاقبت در احمدنگر در گذشت، نام کامل او ابو مظفر محی‌الدین محمد عالم‌گیرغازی بود که در سال 1027 ق چشم به جهان گشود.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول