اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از بزرگ‌ترین جنگل کهور ایران؛

جنگلی که نگهبان روستاییان ریگان است

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی در شهرستان ریگان وجود دارد، با وجود این جنگل روستاهای ریگان از هجوم شن‌های روان در امان هستند.

جنگلی که نگهبان روستاییان ریگان است
به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این شهرستان یکی از معدود زیستگاه‌های طبیعی کهور ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود که این گونه منحصربه‌فرد و زیبا دارای دیرزیستی بالایی است، درخت کهور در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می‌روید و توانایی تحمل سخت شرایط آب و هوایی را داشته و بیشترین سایه را در شرایط اقلیمی گرمسیری فراهم می‌آورند، شاخه‌های کج و معوج و عدم ریزش انبوه برگ در زمستان در سرزمین‌های گرمسیری آن را به عنوان درخت این اقلیم معرفی کرده است.
کهور، درختی کهنسال با ارتفاع 8 متر و در بعضی نقاط شهرستان ریگان ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد و با عمر بیش از 300 سال و حتی بیشتر است.
از شاخ و برگ درخت کهور برای تغذیه دام به ویژه بز، گاو، گوسفند و شتر استفاده می‌شود و میوه درخت کهور مانند لوبیا چیتی و کمی باریک‌تر است که از آن برای تغذیه دام استفاده می‌کنند، این درخت در تمام فصل‌های سال سرسبز است.
 
* جلوگیری از قطع درختان کهور
ابراهیم زابلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جنگل کهور در سطح بیش از 30 هزار هکتار از ریگان پراکنش دارد و تاج و پوشش آن در سطح این شهرستان به طور میانگین بین یک تا پنج درصد مشاهده شده که در برخی مناطق این تاج پوشش به 36 درصد نیز می‌رسد.
وی افزود: این گونه گیاهی به دلیل ساختار خاص برگ‌های خود در فصل‌های خشک و بدون بارندگی قادر است، رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند و در سطح شهرستان گونه‌های‌ کوره، گز ‌و کهور دره‌ای نیز همراه این‌گونه‌ها مشاهده شده است.
زابلی افزود: در گذشته سرشاخه‌های این‌گونه گیاهی زیبا و منحصر‌ به فرد به دلیل کالری زیاد و برگ‌ها توسط دامداران قطع می‌شد.
وی تصریح کرد: همچنین این درخت به دلیل دارا بودن چوب مستحکم و ذغال مرغوب توسط افراد سودجو قطع می‌شد که در سال‌های اخیر با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری از این امر جلوگیری به عمل آمده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پراکنش کهور ایرانی در سطح 120 روستای شهرستان ریگان و ارتفاع و تاج پوشش، اینگونه درختی نقش ‌مهمی در کاهش سرعت باد و فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان در سطح ‌این منطقه دارد به طوری که این جنگل موجب شده که بیش از 150 روستا از هجوم شن‌های روان جلوگیری کنند و از متروکه شدن آن‌ها جلوگیری شده است.
وی از دامداران و اهالی روستاهایی که در حاشیه این جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی قرار دارند، خواست تا در نگهداری و حفاظت از این گونه کهور خاص تلاش کنند .
 
* خشکسالی بخشی از جنگ کهور را خشکاند 
رضا صیفی‌دخت مسئول یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان هم به خبرنگار فارس گفت: از زمان راه‌اندازی یگان حفاظت در این شهرستان از قطع درختان کهور که توسط افراد سودجو صورت می‌گرفت، جلوگیری شده و نظارت دقیق و کاملی بر این جنگل کهور توسط این یگان صورت می‌گیرد .
محمد برزنگ فرماندار ریگان به فارس گفت: جنگل کهور ایرانی در ریگان در نوع خود بی‌نظیر است به طوری که این جنگل درگذشته طوری انبوه بود که یکی از زیباترین پوشش گیاهی این شهرستان محسوب می‌شد.
وی تصریح کرد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی و اثرات آن در ریگان جنگل کهور را تحت تأثیر قرار داد که این امر موجب شده که مقداری از این جنگل خشکیده شود، اما اکنون در بعضی از نقاط شهرستان این جنگل کهور منحصر به فرد است.
به گزارش خبرگزاری فارس‌ با وجود این جنگل روستاهای ریگان از هجوم شن‌های روان در امان هستند.
................................
گزارش از موسی مولاییان
................................
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول