اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نخستین کنگره شعر غدیر در اردکان برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین کنگره شعر غدیر با حضور بیش از 50 نفر از شعرای شهرستان اردکان و استان یزد در فرهنگسرای آیت‌الله خاتمی برگزار شد.

نخستین کنگره شعر غدیر در اردکان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، در این کنگره که پیش از ظهر امروز با حضور امام جمعه و جمعی از مسئولان شهرستان اردکان و به مناسبت عید سعید غدیرخم برگزار شد، شعرای شهرستان و استان اشعار خود را در مدح حضرت علی (ع) قرائت کردند.
زکریا اخلاقی، حاج رضا کمالی، رضا فتاحی، رضا شاکر، مصطفی عابدی، مرضیه شاکر، حسین افخمی، اسماعیل ثقفی، علیرضا سامعی و ... از جمله شاعرانی بودند که اشعار خود را در مدح مولی الموحدین علی (ع) قرائت کردند.
در حاشیه این کنگره از شاعر اهل بیت (ع) و هنرمند پیشکسوت اردکانی، رضا کمالی اردکانی تجلیل شد.
رضا کمالی اردکانی متولد 28 آذرماه سال 1314 هجری شمسی در شهر اردکان است و بیش از نیم قرن است که در زمینه شعر و مدیحه سرایی فعالیت دارد.
این شاعر اردکانی در حاشیه برگزاری کنگره شعر غدیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان درباره آغاز فعالیت ادبی خود گفت: در کودکی و نوجوانی نوحه می‌خواندم و با ادبیات عاشورایی آشنا بودم و از همان ایام برای ائمه اطهار(ع) مدیحه سرایی می‌کردم.
رضا کمالی اردکانی افزود: پس از آنکه در تهران با مرحوم آیت‌الله بهجتی متخلص به "شفق" آشنا شدم، در محضر وی اصول شعر کلاسیک را فرا گرفتم.
این مدیحه سرای اردکانی ادامه داد: پس از این آشنایی فرخنده و با تشویق‌های استاد شفق، شعر را جدی‌تر دنبال کردم.
وی که "سوخته" را به عنوان تخلص شعری خود برگزیده اضافه کرد: بیشتر اشعار من در قالب غزل است و از محتوای اجتماعی و مذهبی به ویژه مصیبت و مدح ائمه اطهار(ع) برخوردار است.
کمالی مطالعه را بهترین تفریح خود دانست و گفت: علاقه وافری به اشعار صائب تبریزی، نظامی گنجوی، حافظ و سعدی دارم.
این پدر شهید درباره ویژگی‌های هنر نیز عنوان کرد: هنر آدمی را زنده نگه می‌دارد، فرد را به تکامل می‌رساند و مقصد را به او نشان می‌دهد.
کمالی با بیان اینکه هنرمند هدف دارد و هرگز بیهوده زندگی نمی‌کند، تاکید کرد: به جوانان توصیه می‌کنم به دنبال علم و هنر بروند و بدانند که در دنیا چیزی زشت‌تر از جهل و بی‌هنری نیست.
این شاعر اردکانی اضافه کرد: من از هنرم راضیم، آن را دوست دارم و با اینکه سن و سالم بالاست و قدرت و توانم کم شده اما هنوز عاشقانه کار می‌کنم و تا آخر عمر نیز دست از کار و سرایش شعر بر نمی‌دارم.
وی همچنین درباره بیوگرافی خود گفت: دوران کودکی خود را در اردکان گذراندم و به علت فقر مالی درس و مدرسه را رها کردم.
کمالی افزود: پس از مهاجرت به تهران مدتی شاگرد گیوه‌فروشی بودم و سپس به حرفه گچبری روی آوردم.
وی عنوان کرد: عشق به حرفه و هنر گچبری باعث شد تا طی 15 سال شاگردی، رموز این هنر اصیل ایرانی را از استاد خود بیاموزم.
این هنرمند اردکانی درباره آثار ماندگار خود در حرفه گچبری نیز خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ماندگار من گچبری مسجد تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد است که به اتفاق استادم انجام داده‌ام.
این استاد زبردست گچبری یادآور شد: گچبری و آینه‌کاری بیت‌الرضای بافق، مسجد صاحب الزمان(عج) اردکان، حرم امامزاده سید جلال‌الدین نیر، سید نصرالدین تهران، حرم امامزاده میرشمس الحق، فاطمیه فیروزآباد میبد و ... از دیگر کارهای شاخص من دراین زمینه است.
وی از مسئولان خواست با دعوت از اساتید مجرب معماری، کلاس‌های آموزش گچبری و آیینه‌کاری سنتی برای جوانان برگزار کنند تا نسل نوپای امروز ضمن آشنایی با این هنر اصیل ایرانی بتواند مسیر طی شده را ادامه دهد.
به گزارش فارس، مجموعه‌ای از اشعار رضا کمالی اردکانی با عنوان "آتش عشق" در سال 1390 توسط انتشارات قداست اردکان منتشر شده است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول