اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

خوشنویس پیشکسوت آذربایجان‌شرقی:

برگزاری جشنواره غدیر موجب نهادینه شدن فرهنگ علوی است

خبرگزاری فارس: خوشنویس پیشکسوت آذربایجان‌شرقی با اشاره به برپایی جشنواره غدیر گفت: برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت امامت و ولایت موجب نهادینه شدن فرهنگ علوی در جامعه است.

برگزاری جشنواره غدیر موجب نهادینه شدن فرهنگ علوی است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، داوود نیکنام اظهار داشت: غدیر روز معرفی عظیم‌ترین شخصیت عالم وجود حضرت علی بن ابی طالب(ع) از ناحیه پروردگار به ولایت و امامت و زعامت مسلمین است.
وی بر لزوم  معرفت یافتن به عظمت و شکوه این روز عظیم تاکید کرد و افزود: در مسئله غدیرخم هدف راهنمایی و هدایت مردم و صیانت و پاسداری از اسلام بوده و ولایت پذیری مهمترین آموزه این واقعه عظیم تاریخی است.
نیکنام با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت امامت و ولایت در نهادینه کردن فرهنگ علوی در جامعه گفت: برگزاری جشنواره غدیر زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا محبان مکتب متعالی اهل بیت (ع) با ارادت قلبی و خالصانه به خلق آثاری ماندگار در این راستا بپردازند.
وی برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه،‌ نشر و توزیع آثار فاخر تولید شده و استمرار در برگزاری این جشنواره را از عوامل تاثیرگذار در بالندگی هنر ارزش مدار و متعهد عنوان کرد.
نیکنام با اشاره به ولایت‌پذیری مردم آذربایجان و عشق و ارادت قلبی هنرمندان، شعرا و ادبای منطقه به حضرت علی (ع)  گفت: با اندک تاملی در پیشینه غنی و خاک هنرپرور و زرخیز آذربایجان و تبریز می‌توان در هر برهه‌ای از تاریخ از هنرمندان و بزرگانی همچون استاد حسن هریسی، ابراهیم بخت شکوهی و سایرین نام برد که آثاری ماندگار آفریده و در نشر و گسترش فرهنگ شیعی تاثیرگذار بوده‌اند.
وی خوشنویسی را هنری مقدس و لطیف و وسیله‌ای برای تزکیه نفس و رسیدن به مراتب معنوی دانست و افزود: خوشنویسی از دیرباز در گلستان عشق و معرفت ‌و نگارستان هنر، ‌قدر دیده و بر صدر نشسته و با نقشی که در کتابت کلام وحی و ترویج علم و معارف الهی رقم زده، ‌از شان و منزلت معنوی ویژه‌ای برخوردار بوده و هست.
این خوشنویس پیشکسوت تاکید کرد: در این میان تبریز محل تولد خط پر رمز و راز  و پرپیچ و تاب نستعلیق است و این امر رسالت هنرمندان این خطه را در ارائه آثار با ارزش و متعالی دوچندان می‌کند.
وی ادامه داد: امیرمومنان (ع) به گواهی تاریخ نخستین کاتب وحی الهی است و از این رو ابعاد روحی و وجودی فراوان آن حضرت خوشنویسان را متحیر خود ساخته و هنرمندان این عرصه نام دلربا و معطر او را با عشقی وصف ناشدنی تحریر می‌کنند.
وی تصریح کرد: هنرمندان با دو گوهر گرانبهای قرآن و اهل بیت (ع) می توانند در راستای حرکت‌های فرهنگی و ارزشی روح و جان خود را از پلیدی ها پالایش داده و دل را لایق تابش انوار قدسی کنند.
نیکنام همچنین بر لزوم توجه بیشتر به هنرمندان فعال در شهرستان‌ها و حمایت از آثار هنری آنان تاکید کرد و خواستار تعریف جایگاهی در خور برای آنان شد.
داود نیکنام متولد 1347 تبریز و از اساتید بنام هنر خوشنویسی است.
تحریر و چاپ قطعات خوشنویسی در مناسبت‌ها و آیین‌های مختلف مذهبی، تحریر کتیبه ضریح مطهر حضرت سیدالشهداء (ع)، کتابت دیوان حافظ، تحریر کتیبه یادمان شهدای گمنام و تحریر چندین کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در داخل و خارج کشور ازجمله فعالیت‌های این هنرمند برجسته استان است.
بر اساس این گزارش آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر نخستین جشنواره فرهنگی هنری غدیر 25 آبان‌ماه جاری در تبریز برگزار شده و طی آن از چند تن از پیشکسوتان و هنرمندان فعال استان تجلیل خواهد شد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول