اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

خود انتقادی رسانه ملی در"دیروز، امروز، فردا"-2

آشنا: به چالش کشیدن مسئولان توسط رسانه‌ها برای مردم جذاب است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ‌رسانه‌های ما اگر بتوانند مسئولان رسمی دولت و قوه قضائیه و ... را به چالش بکشند، در این صورت بخش خبری پر بار خواهیم داشت که برای مردم هم جذاب خواهد بود.

آشنا: به چالش کشیدن مسئولان توسط رسانه‌ها برای مردم جذاب است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، شب گذشته محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و حسام‌الدین آشنا مدیر گروه ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با حضور در برنامه "دیروز، امروز، فردا" به بحث و بررسی درباره اخلاق رسانه و مبانی حقوق و ارتباط آن پرداختند.

حسا‌م‌الدین آشنا در خصوص پرداختن رسانه‌ها به مسئله خلاف اخلاق در فوتبال، گفت: تلویزیون جمهوری اسلامی ‌به صورت مستقیم این مسابقه ورزشی را پخش کرد و در حالی که ضبط و پخش‌ این مسابقه‌ها انحصاری است، در این اتفاق از جنبه حقوقی هیچ حق دفاعی به متهمان در این موضوع در عرصه رسانه و خارج از آن داده نشد.
 
وی متذکر شد: برداشتی که برخی از خبرنگاران، ‌گزارشگران و برنامه‌سازان تلویزیون اسلامی در این مسئله کردند، به عنوان برداشت قالب و پذیرفته شده به جامعه ارائه شد و فضاسازی رسانه ملی در این مسئله، به یک بحران ورزشی در کشور تبدیل شد. این مسائل نه برای اولین بار است و نه آخرین بار خواهد بود. اگر سیمای جمهوری اسلامی ایران بخش زنده اینگوه مسابقات نُرمی ندارد، باید پاسخگو باشد و اگر نُرم دارد، باید به این نُرم را اعلام و در پخش برنامه‌هایش ‌اعمال کند.
 
این استاد ارتباطات ادامه داد: پخش زنده هر‌چند در لحظه صورت می‌گیرد، ولی نوع تصویربرداری و کارگردان تلویزیونی آن در کنترل است. به نظر من نوع تصویربرداری و کارگردانی این برنامه می‌توانست طوری باشد که اینقدر گسترش پیدا نکند، بعد از آن هم یکی از برنامه‌های رسانه ملی ساعتی بعد به این موضوع پرداخت و بعد رسانه‌های دیگر موضوع را ادامه دادند.
 
وی اظهار داشت: باید دید که از این پس تلویزیون برای پخش مسابقات ورزشی فوتبال به چه شکل عمل خواهد کرد و صحنه خوشحالی فوتبالیست‌ها را چگونه پخش خواهد کرد، لذا معتقدم این تدبیر می‌توانست قبل از پخش این رخداد هم انجام شود.

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: حوزه اطلاع رسانی یک حوزه پیچیده، چندوجهی و بسیار کم متغیر است؛ وقتی رسانه در حوزه اطلاع رسانی شروع به کار کند، واقعا مانند چاه ویل پر کردن آن مشکل است، چرا‌که در این حوزه به یک حرفه اطلاعاتی نیاز دارد و در این چرخه نیاز به انواع و اقسام مواد اولیه داریم.
 
آشنا گفت: اگر در جمع‌آوری خبرها مشکل جدی داشته باشیم و رسانه اگر بخواهد به سراغ هر موضوع که دارای ارزش خبری است، برود و به دیوار بخورد و به انواع ممانعت‌های قدرت و ثروت برخورد کند و انواع احتیاط‌ها به آنها اجازه ندهد که اطلاع‌رسانی درست صورت نگیرد، آنچه اتفاق می‌افتد، این است که دایره جمع‌آوری اخبار صحیح معدود می‌شود و رسانه ها مجبور می‌شوند به سراغ حوزه‌های خبری‌ا‌ی بروند که آسیب‌پذیر بوده و قادر به دفاع از خود نیستند، بنابراین اخبار ما به یک بخش پر حجم اخبار تشریفاتی فرمایشی تبدیل می‌شوند و فقط مبتنی بر شهرت پیام‌آفرین است.

وی افزود: شرایط محیطی حاکم بر رسانه‌ای که ما در آن نشسته‌ایم و همچنین رسانه‌های دیگر، ناشی از غیر‌حرفه‌ای بودن رفتارها رسانه‌های ماست. رسانه‌های ما اگر بتوانند مسئولان رسمی دولت و قوه قضائیه و ... را به چالش بکشند، در این صورت بخش خبری پر بار خواهیم داشت که برای مردم هم جذاب خواهد بود.

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند‌ اگر رسانه‌ها به مسائلی مانند خطای فوتبالیست‌ها در ماجرای اخیر نپردازند، موجب جری‌شدن شدن خاطیان می‌شود، گفت: رسانه‌ها نقش نظارتی دارند. به حمدالله در کشور ما رسانه‌ها تجاری و دولتی به معنای زیرنظر مستقیم قوه مجریه نیست. اگر این چشم نظارتی وجود داشته باشد، بسیاری از خاطیان حواس خود را جمع خواهند کرد که فوتبالیست‌ها شاید کوچکترین بخش آنها باشند. اگر رسانه‌ها این احساس مسئولیت و وظیفه‌شناسی را داشته باشند که به عنوان دیده‌بان بصیر ملت به خطاها و خلاف‌ها نگاه کنند و معامله هم نکنند؛ بله باید به بسیاری از خطاها پرداخته شود.
 
آشنا گفت: ما در رسانه نیازمند افراد حرفه‌ای هستیم. اگر کسی حرفه‌ای باشد، به راحتی می‌تواند وظایف خود را انجام دهد. یعنی خطاهای خود را انجام داده باشد و بعد به رسانه ملی و یا سردبیر یک بخش خبری شود.

وی گفت: امروز دو قانون «بازنگری نحوه اداره سازمان صدا و سیما» و «قانون مطبوعات» در مجلس در حال بررسی است و به عقیده من قانون جامع باید همینجا تکلیفش روشن شود.
 
وی گفت: ما امروز برای جرایمی که از طرف صدا و سیما واقع نمی‌شود، تقریبا هیچ قانونی نداریم یعنی اگر من بخواهم برای بخش تصوری از صدا و سیما شکایت کنم، معلوم نیست مرجع رسیدگی کجاست و محکومیت به چه شکل خواهد بود که این مشکل قبلا در حوزه خبرگزاری‌ها نیز وجود داشته است.
 
مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: برای انجام ندادن‌ قانون جامع رسانه‌ها، زحمت زیادی کشیده است یعنی ۷ سال تلاش شده که ما این قانون را نداشته باشیم در حالی که مطالبه قانون در این خصوص جدی بوده است. علت آن این بود که تمام اصحاب قدرت و صاحبان منافع می‌‌دانند که مطبوعات بسیار مهم است و آنقدر کشاکش زیاد است که اجازه تصویب نمی‌دهد.
 
آشنا در خاتمه گفت: یکبار تصمیم بر این گرفته شد که کار به یک تیم حقوقی و ارتباطی سپرده و انجام شود اما به سرعت آن کار کنار گذاشته شد. ما به عنوان ناظران علمی و مردم به عنوان ناظر در صحنه برخوردی ‌که با این دو قانون می‌شود را رصد خواهیم کرد. 
انتهای پیام/‌
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول