اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس کل دادگستری استان قزوین خبر داد:

افزایش 24 درصدی پرونده‌های قضایی در آبیک

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در حالی که طی شش ماهه نخست سال جاری با کاهش 9 درصدی پرونده‌های قضایی در استان روبه‌رو هستیم، در شهرستان آبیک تعداد پرونده‌های قضایی 24 درصد افزایش یافته است.

افزایش 24 درصدی پرونده‌های قضایی در آبیک
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین جمال انصاری در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان آبیک بیان کرد: دستگاه قضایی یکی از مقتدرترین دستگاه‌های حاکمیتی در جمهوری اسلامی است و این امر به طور عملی عینیت دارد.
وی ادامه داد: با این نگاه دستگاه قضایی رسالت خطیری را در حوزه حاکمیتی و مردم بر عهده دارد و خطرات زیادی فراروی مجموعه ماست که قطع یقین کار در این سیستم و دستگاه نیازمند کارآمدی و اقتدار و سلامت مدیریت فردی و جمعی است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: این سخن به معنای نفی زحمات سایر ستوه حاکمیتی نیست بلکه به طور طبیعی همه دستگاه‌های حاکمیتی هر کدام به سهم خود در راستای تحقق منویات نظام و ثبات و توسعه نظام دینی تلاش می‌کنند. در واقع در میان دستگاه‌ها بر اساس قوانین عادی و قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی قوه قضائیه در مقایسه با سایر دستگاه‌ها متفاوت است.
انصاری عنوان کرد: ما در دستگاه قضایی در جهت‌گیری حرکتی خود با فراز و نشیب و سنگلاخ روبه‌رو هستیم. در واقع مسیر حرکتی ما در مقیاس حقوق مردم برای رسیدن به احقاق حق، بسیار بسیار سخت است.
وی تاکید کرد: یعنی هر جا تمام روش‌های حاکمیتی، مصلحتی، نظامی، اقتصادی و ریش‌سفیدی نتوانسته‌اند به یک هدف‌گیری مشخص دست یابند و یک مسئله یا معادله را حل کنند کار به دستگاه قضایی سپرده می‌شود و این نقطه همان نقطه سخت کار ماست. چرا که می‌خواهیم در لوای آن فراز و نشیب احقاق حق کنیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: زمانی می‌خواهیم از حقوق اجتماعی افراد دفاع کنیم و در جایی دیگر می‌خواهیم حقوق فردی را احقاق کنیم حال در این میان اولین مولفه‌ای مورد نظر قرار می‌گیرد این است که مبنای عدالت در حوزه فردی و اجتماعی چقدر وجود دارد و این مبنا تا کجاست، در این نگاه با نگاه عدالت‌گونه به دستگاه‌های حاکمیتی می‌نگریم و سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های معمول آنها برای پاسخگویی بهره ببریم و به خواستگاه مردم پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: هرچه دستگاه قضایی مقتدرتر عمل کند احتمال انحراف در جامعه کمتر می‌شود و از طرفی مدیریت فردی با خودپروایی سلامت بیشتری می‌یابد و این همه در شرایطی است که ما در یک فرآیند پرمانع و فراز و فرود حرکت می‌کنیم. البته سطح این امورات هم متفاوت است چراکه سطح مراجعات و نوع مراجعات نیز در مقیاس استانی، شهری و بخش نیز تفاوت دارد.
انصاری تصریح کرد: اجرای عدالت و رضایتمندی مردم کار سختی است در واقع باید گفت که جمع احقاق حق و اجرای عدالت و رضایت‌مندی مطلق مردم وجود ندارد. بدین معنا که ما در فحوای حرکتی خود ممکن است بر اساس مستندات و مدارکی تصمیم‌گیری کنیم ولی باز هم احقاق حق امری دشوار است.
انصاری با اشاره به وضعیت پرونده‌ها در شهرستان آبیک بیان کرد: طی شش ماه نخست سال 90 تعداد پرونده‌های وارده در استان قزوین 9 درصد کاهش داشته ولی در شهرستان آبیک این رقم 24 درصد افزایش داشته است و یا اینکه در شش ماه نخست سال جاری تعداد پرونده‌های وارده به ازای هر قاضی 900 پرونده بوده که این رقم در شهرستان آبیک یک‌هزار و 400 پرونده بوده است.
وی توضیح داد: باید به دنبال این باشیم که علت را پیدا کنیم، بررسی کنیم که آیا مسائل فرهنگی در این زمینه موثر است و یا مسائل توسعه و حرکت پرشتاب ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد ولی به هر حال این افزایش آمار متناسب با شانیت شهرستان آبیک نیست و لازم است همه علما، فضلا و فعالان فرهنگی در این زمینه تلاش کنند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در سال‌های اخیر در آسیب‌شناسی جرائم اتفاق‌هایی افتاده ولی هجمه پرونده‌های وارده فرصت این واکاوی را نمی‌دهد. حال دستگاه قضایی اگر می‌خواهد اقتدار خود را به معنای واقعی در شهرستان و استان عملی کند این الزام به رعایت قانون بستگی دارد.
وی افزود: ما اصل تعامل را به عنوان یک اصل راهبردی و موثر در اهداف خود برای اداره دادگستری استان دنبال می‌کنیم ولی واقعیتی وجود دارد که خیلی از سیستم‌های حاکمیتی در برابر دستگاه قضایی تکالیفی دارند که باید این تکالیف را به تبع مقررات قانونی انجام دهند.
در پایان این مراسم از محمدعلی شعبانی رئیس سابق دادگستری شهرستان آبیک تقدیر و آیت‌الله بنی‌هاشمی به عنوان رئیس جدید دادگستری شهرستان آبیک معرفی شد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول