اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

هیمنه دستگاه‌های امنیتی باید برای هنجارشکنان باشد

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: هیمنه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید برای هنجارشکنان و قانون‌شکنان و چهره ملایم و آرام آنها برای مردم باشد.

هیمنه دستگاه‌های امنیتی باید برای هنجارشکنان باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جمال انصاری ظهر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق حوزه قضایی شال و معرفی سرپرست حوزه قضایی شال بیان کرد: در ابتدای دهه ولایت که از عید قربان تا عید غدیر است را به همه شما تبریک می‌گویم.
وی ادامه داد: آمارهای خوبی از فعالیت قضایی بخش شال ارائه شد که نشان می‌دهد که شامل ارتقای سطح فرهنگ و رویکرد پر شتاب مردم شال هستیم به طوریکه شاید در آینده‌ای نزدیک پرونده‌ای در این حوزه نداشته باشیم و این روند جای بسی افتخار است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: رویکرد پرونده محوری در میان مردم این منطقه در حال کاهش است به طوریکه نگرانی‌های یک دهه گذشته مبنی بر وجود نزاع دسته‌جمعی، دامنه‌اش کاهش یافته و این افتخاری است البته استراتژی دستگاه قضایی بر این است که این روند را مدیریت کنیم و در مقیاس استانی، شهری و حتی بخش کاهش پرونده‌ها را مورد بررسی و تحلیل لازم قرار دهیم.
وی عنوان کرد: رویکرد سازش و کدخدامنشی باید طوری گسترش پیدا کند که کاهش پرونده‌ها را به دنبال داشته باشد.
انصاری توضیح داد: دستگاه قضایی یک راه پر فراز و نشیب و پر خطر را دارد و این معنایش این نیست که در سایر سطوح کار سختی نداریم بلکه مدیریت و اداره کردن امور مردم به متولیانی واگذار می‌شود که بتوانند در فراز و نشیب‌ها سکانداری کارها را به نحو احسن بر عهده داشته باشند تا به سلامت از فراز و نشیب‌ها عبور کنیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: فرصت‌هایی که به عنوان فرصت خدمت مشهور و معروف است باید سطح‌اش فراهم شود و موانع آن برداشته شود تا مردم در رسیدن به هدفی که دارند نه تنها با فراز و نشیب روبه‌رو نشوند بلکه هر روز راحت‌تر و سهل‌تر و همچنین با هزینه کمتری به حق جمعی یا فردی خود دست یابند.
وی تصریح کرد: این حقوق جمعی یا فرعی باشد فرقی نمی‌کند بلکه باید گستره حاکمیتی افزایش یابد و بدان توجه ویژه‌ای شود و همه سطوح حاکمیتی به طوریکه در دستگاه قضایی از حقوق مردم از آن نام برده می‌شود مورد پشتیبانی قرار گیرد.
انصاری گفت: اگر بگوییم ابزارهایی در دست است نقطه آخر و سختی کار همین احقاق حق است، اگر حق را به عنوان مؤلفه مورد انتظار همه اسم ببریم و به دست آوردن حق را شیرینی تلقی کنیم، قطع یقین تضییع آن فوق‌العاده سخت خواهد بود.
انصاری بیان کرد: سختی کار دستگاه قضایی همین جاست یعنی جایی می‌خواهیم مرور کنیم و یا سیر کنیم که با پیچیدگی‌های محلی، مستندی و سندی روبه‌رو هستیم حال در این فراز و نشیب نیازمند عزیزانی عالم، آگاه، مدبر و مسلط بر امور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در این میان باید از کمک مردم، روحانیون و مصلحین نیز بهره‌مند شویم چراکه اگر از این کمک بهره‌مند نشویم در رسیدن به رسالت خود کارآمدی لازم را نخواهیم داشت.
انصاری اظهار کرد: دستگاه قضایی رویکردهایی همچون شورای حل اختلاف و اندیشه صلح و سازش را به طور جدی مورد نظر دارد، در واقع ما می‌خواهیم اندیشه سازش و مصالحه را در مردم تقویت کنیم تا خصومت با حکم سازشی مرافعه شود و این امر با تقویت نهاد سازش امکان‌پذیر است.
انصاری تأکید کرد: مردم بایستی شاخصه‌های کار حاکمیت قضایی و اجرایی را که برای ایجاد بسترهای امنیتی و عدالت به وجود آمده به خوبی احساس کنند، در واقع نهادهای آماری ما زمانی می‌توانند پویایی داشته باشند که در هر جایی از شهرها وقتی از مردم در خصوص مقبولیت امنیت سؤال شود، مردم با دید انصاف قبول کنند و بگویند امنیت را حس می‌کنیم چون وجود نیروهای امنیتی و انتظامی احساس می‌شود.
انصاری توضیح داد: هیمنه دستگاه امنیتی و انتظامی باید برای کسانی باشد که هنجارشکن هستند، در واقع هیمنه دستگاه قضایی باید برای متعرضان به حقوق مردم و دولت چهره‌ای سخت و برای مردم که می‌خواهند از خدمات ما بهره‌مند شود چهره‌ای آرام و ملایم داشته باشند یعنی مردم نباید در مراجعه به دستگاه قضایی بترسند بلکه این ترس باید برای هنجارشکنان باشد.
وی ادامه داد: سال‌های اخیر از رویکرد پرونده محوری به سمتی رفته‌ایم که ساز و کار حاکمیتی استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سایر ظرفیت‌های مدیریتی و حاکمیتی باشد.
وی افزود: در واقع ما باید با استفاده از سایر سطوح حاکمیتی بتوانیم بسترهای حاکمیتی را با کمک دیگران و کسانی که نیازمند کمک ما هستند، فراهم کنیم و به خدمت مردم سهولت بیشتری ببخشیم.
وی اضافه کرد: نگاه ما در استان قزوین نیز بر همین روند بوده است در نتیجه با یک نگاه فراتر و ویژه باید آنچه را که برای خدمت به مردم لازم است فراهم کنیم این در حالیست که در سایر اقدامات خود در دستگاه قضایی باید همچنان رویکرد جدی را مدنظر قرار دهیم و برخوردهای سخت خود را که طی یک سال گذشته داشته‌ایم، ادامه دهیم البته ما در این برخوردها کسانی که باید حذف می‌شدند را حذف کردیم و با آنها که لازم بود برخورد کنیم برخورد لازم را داشتیم.
انصاری عنوان کرد: ما می‌خواهیم مردم دستگاه قضایی را مأمن خود بدانند و از این فرصت مغتنم، متنعم شوند، حال در این میان رویکردهای جدید خدمت باید با ابزارهای جدید برای خدمت به مردم فراهم شود و ظرفیت‌های جدید طوری استفاده شود که مردم در دریافت خدمات راحت‌تر بتوانند این خدمات را استفاده کنند.
انصاری گفت: خط مشی دستگاه قضایی روشن است و ما رویکرد تعاملی داریم و با هیچکس نمی‌خواهیم تقابلی داشته باشیم حتی در مواقعی با دستگاه‌های حاکمیتی رابطه تأییدی داریم البته سعی‌مان بر این بوده تا از تعامل بهترین استفاده را داشته باشیم و به همکاران خود نیز گفته‌ایم که با رعایت شاخصه‌های سازمانی تکالیف خود را انجام دهند و از سایر دستگاه‌ها نیز انتظار داریم تا با مدنظر قرار دادن شاخص‌های سازمانی‌اشان را تکالیفشان را در برابر دستگاه قضایی انجام دهند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: ما نسبت به زیر ساخت‌ها دغدغه زیادی داریم البته در تزریق امکانات منافع دولت برای ما اولویت بیشتری دارند ولی در شهرستان‌های بزرگ استان نیز هنوز زیر ساخت‌های اساسی را نداریم، البته در امکانات نرم‌افزاری امکانات مرکز استان با شهری همچون شال یکسان است چراکه ما یک سیستم به‌روز و جدی را مرور می‌کنیم.
وی عنوان کرد: البته من در بحث بکارگیری قضات معتقدم که باید نیروی خاص برای مواقع خاص داشته باشیم و اگر جایی لازم شد که از نیروی بیشتری استفاده کنیم و اگر در یک حوزه قضایی سطح پرونده‌ها به حدی بود که توان یک همکار پاسخگوی آن نبود، قطع یقین افزایش نیرو را مدنظر قرار خواهیم داد ولی خوشبختانه در شال میزان پرونده‌ها نشان می‌دهد که با چنین مشکلی روبه‌رو نیستیم.
در ادامه با تقدیر از داوود قلعه‌قوند، سعید احمد‌زاده به عنوان سرپرست حوزه قضایی بخش شال معرفی شد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول