اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان:

متون درسی فقه حکومتی تدوین شود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: با وجود گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی اما فقه حکومتی به عنوان امر حاشیه‌ای مطرح است و به نظر می‌رسد باید متون درسی در این باب در حوزه‌ها تدریس شود.

متون درسی فقه حکومتی تدوین شود
حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: یکی از شئون حیات انسانی حکومت است و همانطور که انسان به غذا برای حیات نیاز دارد، حکومت هم از ضروریات حیات بشری است.
وی با اشاره به ارتباط فقه با حکومت گفت: حکومت از یکسو به لوازمی از جمله قانون که شامل باید و نبایدها می‌شود نیاز دارد و از سوی دیگر فقه هم بایدها و نبایدهای شرعی دارد بنابراین رابطه فقه و حکومت از اینجا برقرار می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقه بایدها و نبایدهای مربوط به مسائل حکومت، سیاست، مدیریت جامعه و احکام مربوط به رابطه حاکم با مردم و مردم با سیاست را تعیین کرده و از طرف دیگر قوانین مصوب را هم داریم که مجموعه اینها فقه الحکومه را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه اصل نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مبتنی بر فقه الحکومه است که اصل آن را امام مطرح کردند، ابراز کرد: هم‌اکنون در حوزه بیشتر به فروع مباحث فقهی پرداخته می‌شود و از اصل حکومت غافل شدیم.
‌غرویان با ذکر این مطلب که امام خمینی(ره) فرمودند که ولایت فقیه، فلسفه فقه ماست، عنوان کرد: این سخن به این معناست که ما همه فقه را در محور ولایت فقیه می‌خوانیم در حالی که به این کم پرداخته شده و مورد غفلت قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با اینکه 32 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما فقه الحکومة به عنوان امر حاشیه‌ای مطرح است و به نظر می‌رسد باید متون درسی در حوزه در این باب تدریس شود و اندیشه‌های امام راحل در فقه الحکومه از جمله حکومت اسلامی و ولایت فقیه چه در حوزه و چه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و به عنوان واحد درسی تدریس شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به راهکارهای عمل بیشتر به فقه حکومتی گفت: باید طبق قانون اساسی که مورد تائید امام و مقام معظم رهبری است عمل کرده و مجاری قانونی که الان مورد غفلت قرار گرفته مورد عمل قرار گیرد و این همان عمل به فقه حکومتی است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول