اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برداشت 160 تن سیب از هر هکتار؛

رکورد تولید سیب در شهرستان میانه شکسته شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه گفت: با برداشت 160 تن سیب از هر هکتار یک باغ در روستای خانقاه شهرستان میانه، رکورد تولید سیب در این شهرستان شکسته شد.

رکورد تولید سیب در شهرستان میانه شکسته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، نادر زارع‌تالی ظهر امروز در همایش کشاورزی بخش کندوان شهرستان میانه که با هدف توسعه بیمه محصولات کشاورزی در محل سالن اجتماعات آموزش و پرورش شهر "ترک" برگزار شده بود با بیان این مطلب اظهار کرد: در صورتی‌که باغداران به توصیه‌های فنی کارشناسان برای اصلاح باغات خویش عمل نکنند، قطعاً تولید بیش از این نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه طرح اصلاح و جایگزینی باغات به ویژه درختان سیب در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میانه قرار گرفته، گفت: سیب یکی از محصولات کشاورزی راهبردی این شهرستان است و لزوم به کارگیری روش‌هایی که بتوان به وسیله آنها در وسعت محدودی، حجم بالایی از این محصول را به دست آورد از اهمیت شایانی برخوردار است.
زارع‌تالی با اشاره به اینکه اجرای طرح پایاب سدها در سال‌های اخیر تاثیر چشمگیری در توسعه اراضی باغی این شهرستان گذارده است بر اصلاح باغات درجه دو تاکید کرده و افزود: اصلاح باغات درجه دو شامل تغییر روش‌های آبیاری، تغذیه صحیح و هرس مناسب، جایگزینی و نوسازی باغات درجه سه و اصلاح روش‌های کاشت و غرس مجدد درختان را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در برنامه اصلاح باغات و جایگزینی درختان مثمر تبدیل ارقام نامطلوب و غیرتجاری به ارقام تجاری و بازارپسند، نظارت بر اصلاح و تربیت درختان، خارج کردن شاخه‌های زائد از باغات و انهدام آنها، نظارت بر اصلاح سیستم کاشت از جمله تراکم و تنظیم فواصل درختان و رعایت تعادل در رقم اصلی مدنظر قرار گرفته است، یادآور شد: سعی می‌شود باغات درجه دو به درجه یک تبدیل شوند.
زارع‌تالی، به تولید 101 هزار و 859 تن محصولات دامی این شهرستان اشاره کرد و افزود: تولید محصولات زراعی شهرستان میانه بالغ بر 345 هزار و 495 تن و تولیدات باغی آن نیز در سال 168هزار و 613 تن است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با بیان اینکه هم اکنون سطح زیرکشت سیب در این شهرستان به 6 هزار و 198 هکتار بالغ می‌شود، ادامه داد: از این میزان 4 هزار و 544 هکتار آن بارور و 1654 هکتار آن نیز به صورت نهال کاشته شده‌اند.
وی، سطح عملکرد سیب را در هر هکتار نزدیک به 31 تن محصول عنوان کرد و گفت: در سال ‌جاری تولید سیب این شهرستان به 140 هزار تن رسیده است.
 

توانایی بالقوه شهرستان میانه برای تولید ماهی مصرفی آذربایجان‌شرقی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با اشاره به توانایی بالقوه شهرستان میانه برای تولید ماهی مصرفی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: هم اکنون20 درصد از 3 هزار و 700 تن تولید ماهی استان آذربایجان‌شرقی در شهرستان میانه تولید می‌شود که با گسترش ایجاد استخرهای پرورش قزل‌آلا در این شهرستان و نیز استفاده از آب چاه‌های کشاورزی برای پرورش ماهی امکان تولید 3 هزار و 700 تنی ماهی در این شهرستان در سال‌های آتی بسیار محتمل است.
 
خسارت 960 میلیارد ریالی به کشاورزان میانه
وی با بیان اینکه 960 میلیارد ریال به کشاورزی این شهرستان از بابت حوادث غیرمترقبه همچون سرمازدگی، خشکسالی و سیل خسارت وارد شده است، بیان کرد: امیدواریم در روزهای آینده خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی این شهرستان به حساب بهره‌برداران بیمه شده بخش کشاورزی واریز شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با بیان اینکه شهرستان میانه در تولید محصولات اساسی استان آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را از آن خود ساخته است، ادامه داد: این شهرستان در تولید گندم، برنج، گوشت سفید، ماهی و گوجه‌فرنگی رتبه نخست استان را دارا بوده و در تولید سیب درختی و گوشت قرمز نیز در ردیف دوم قرار گرفته است.
 
80 درصد دامداری‌های میانه به صورت سنتی اداره می‌شوند
زارع‌تالی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد دامداری‌های این شهرستان به صورت سنتی اداره می‌شوند، بر رویکرد صنعتی، بهسازی و مکانیزه شدن این واحدها تاکید کرد و افزود: در راستای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و نیز بهسازی و بهینه‌سازی سوخت مرغداری‌ها، 650 میلیون ریال تسهیلات با بهره چهار درصد به مرغداران پرداخت می‌شود.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول