اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل ارشاد سیستان‌وبلوچستان:

آسیب‌شناسی فرهنگی مهم‌ترین اقدام شورای فرهنگ عمومی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان گفت: آسیب‌شناسی فرهنگی و هنجارها و ناهنجارهای فرهنگی و ارائه راهکارهای مناسب از مهم‌ترین اقدامات شورای فرهنگ عمومی در سیستان و بلوچستان است.

آسیب‌شناسی فرهنگی مهم‌ترین اقدام شورای فرهنگ عمومی است
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت‌الاسلام عباس دانشی امروز در جلسه‌ای به مناسبت روز فرهنگ عمومی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اهمیت نقش فرهنگ عمومی، شورای فرهنگ عمومی در تمامی شهرستان‌های استان فعال است.
وی افزود: اکنون نقش و جایگاه فرهنگ نسبت به گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر این اساس شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز هر استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای عمومی کشور تشکیل شده است.
دانشی تصریح کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان از مسئولان و مدیران کل دستگاه‌ها و سازمان‌های تأثیرگذار تشکیل شده است که ریاست آن برعهده امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان و نایب رئیس آن در مرکز استان استاندار و در شهرستان‌ها فرماندار است.
وی با بیان اینکه شناخت و اطلاع از وضعیت فرهنگ عمومی از وظایف شورای فرهنگ عمومی است بیان کرد: مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالانه وضع فرهنگ عمومی استان براساس شاخص‌های تدوین شده در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، شناسایی و ارزیابی علمی، پیش‌بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر استان، انجام تحقیقات مربوط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات علمی انجام شده به منظور دسترسی به راهکارهای مناسب برای حل مسائل فرهنگی، شناسایی، سنجش استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی استان و بررسی و اظهار نظر نسبت به موضوعات از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است.
مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان یادآور شد: تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح‌های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی استان، تلاش در زمینه ایجاد همکاری، هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و مجریان فرهنگی استان در زمینه ساماندهی برنامه‌های فرهنگی استان، اتخاذ شیوه‌های تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی است.
دانشی اضافه کرد: همچنین برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و تدوین شیوه نامه‌های لازم برای ایفای وظایف در چارچوب سیاست‌های شورای فرهنگ عمومی، برنامه‌ریزی در زمینه اجرای مصوبات ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور در استان‌ها، ارزیابی روند اجرایی سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی در استان از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی است.
وی افزود: آسیب شناسی فرهنگی، بررسی خرده فرهنگ‌های رایج، هنجارها و ناهنجاری‌های فرهنگی و ارائه راهکار در زمینه بهبود و حل ناهنجاری‌ها از اهم دستور کار شوراهای فرهنگ عمومی استان سیستان و بلوچستان بوده است.
مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان ادامه داد: اولویت بندی شاخص‌های مهم فرهنگی استان، ارائه راهکارهای مناسب در زمینه مبارزه با مکاتب الحادی و تشویق جوانان به سوی برنامه‌های فرهنگی، پیش‌بینی برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه بررسی وضعیت پوشش و آرایش شهروندان با توجه به اهمیت موضوع عفاف و حجاب در جامعه، ساماندهی مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی، دینی برای تقویت باورهای دینی و گسترش اخلاق اسلامی از مهم‌ترین اقدامات شورای فرهنگ عمومی استان در سال‌های گذشته بوده است.
دانشی افزود: ارائه راهکار برای مقابله با پدیده نامناسب تکدی‌گری مهاجرین خارجی در معابر عمومی شهر زاهدان و رعایت نظافت عمومی، بررسی آثار و پیامدهای ازدواج‌های زود هنگام و دیر هنگام در استان و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه، ترویج و ارائه راهکارهای فرهنگی مناسب برای استفاده از ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و غیره، در میان اقشار جامعه به ویژه در مراکز آموزشی و دانشگاهی در میان نوجوانان و جوانان، ایجاد زمینه‌های مناسب امنیتی و امکانات لازم برای خانواده‌ها، تمهید مقدمات لازم و ایجاد تسهیلات مناسب در امر ازدواج جوانان و به حداقل رساندن طلاق، رواج اصل فرهنگ اعتکاف در جامعه، پیگیری اعتبارات برای انجام فعالیت‌های مهم فرهنگ عمومی از جمله برگزاری همایش و سمینارهای فرهنگی از برجسته‌ترین دستور کارهای شورای فرهنگ عمومی در سال‌های گذشته بوده است.
وی بیان کرد: فعال کردن مساجد حاشیه شهر برای راه‌اندازی کلاس‌های فرهنگی و هنری، تشکیل کارگروه فرهنگی و بحث و بررسی موضوعات و معضلات فرهنگی حاشیه‌نشینی شهر و ارائه راهکار در زمینه ساماندهی این مناطق توسط اعضای شورا، استفاده از تجارب ریش سفیدان و معتمدین در زمینه ترویج فرهنگ مطلوب در جامعه، تصویب سالروز شهدای وحدت در استان، تأسیس موزه فرهنگی دفاع مقدس در محل مقبره شهدای گمنام، تجهیز، تقویت اعتباری کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها به ویژه کتابخانه‌های مرکز شهر، تقویت کمپ‌های بازپروری معتادان گمنام در شهرستان‌های استان از مهم‌ترین مصوبات شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان بوده است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول