اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

صادرات بیش از 5 هزارتن سیب زمینی از آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات 5200 تن سیب زمینی از ابتدای سال‌ جاری از استان به شش کشور عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، کویت و قطر خبر داد.

صادرات بیش از 5 هزارتن سیب زمینی از آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات سیب‌زمینی کاران شهرستان سراب که با حضور نماینده و مسئولان محلی این شهرستان برگزار شده بود، با بیان اینکه روزانه 150 تن سیب‌زمینی به صورت توافقی در استان خریداری می‌شود، اظهار داشت: سیب‌زمینی کاران می‌توانند با ارائه دفترچه کشاورزی خود به صورت مستقیم و بدون واسطه محصول خود را به شرکت صادرکننده تحویل دهند.
وی با اشاره به اینکه از 9 هزار هکتار اراضی زیر کشت سیب‌زمینی استان سه هزار و 800 هکتار مربوط به شهرستان سراب است، افزود: تولید سالانه این محصول در استان 284 هزار تن است که از این میزان بیش از 100 هزار تن در سراب تولید می‌شود.
محمدیان با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی استان تنها وظیفه حمایت از کشاورزان را تا خط تولید برعهده دارد، ادامه داد: سازمان مرتبط دیگر می‌توانند با توسعه صادرات این محصول نقش جدی در کاهش قیمت نامتعادل آن داشته باشد.
وی با بیان اینکه مطرح کردن جایزه صادراتی سیب‌زمینی و ارائه تسهیلات بانکی از طریق دولت برای افزایش میزان خرید توافقی گفت: با پرداخت جایزه صادراتی به صادرکننده سیب زمینی، قطعاً قیمت سیب‌زمینی موجود را افزایش داده و از تضرر کشاورزان منطقه خواهد کاست و می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات پیش روی کشاورزان باشد.

کشاورزان منطقه باید به الگوی کشت ارائه شده توجه کنند
مجید نصیرپور نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به کاهش قیمت سیب‌زمینی گفت : از 126 هزار تن تولید سالانه سیب‌زمینی در شهرستان سراب تا به امروز فقط  یک هزار و 800 تن به صورت توافقی خریداری شده است.
وی نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان را از دیگر عوامل قیمت نامتعادل این محصول دانست و بیان کرد: با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی می‌توان به ثبات در تولید، فروش، افزایش ارزش افزوده و ایجاد اشتغال رسید.
نصیرپور با اشاره به مصوبه کارگروه دولت در خصوص خرید تضمینی این محصول بر حمایت مالی صندوق توسعه بخش کشاورزی در این زمینه تاکید کرد و گفت: کشاورزان منطقه نیز باید به الگوی کشت ارائه شده توجه کنند تا ضمن افزایش تولید محصول شاهد کاهش قیمت تمام شده بوده و از ضرر و زیان ناشی از بی‌توجهی به الگوی کشت بکاهند.
بشیر جعفری مشاور رئیس سازمان و مدیرعامل صندوق توسعه محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه از محل اعتبارات این صندوق 20 میلیارد ریال به شرکت صادر کننده سیب‌زمینی، تسهیلات داده شده است،گفت: اگر مدیران شهرستان سراب یک میلیارد تومان تامین کنند و با یک میلیارد تومان کمک دولتی نیز می توان نسبت به ایجاد شعبه صندوق توسعه محصولات کشاورزی در خود شهرستان اقدام کرده و از این طریق بر بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی فائق آمد.
تعدادی از کشاورزان حاضر در این جلسه نیز با اشاره به وجود صادرکنندگان سیب زمینی در منطقه، خواستار اختصاص یارانه صادراتی این محصول شده و بر افزایش قیمت خرید آن تاکید کردند.
شهرستان سراب با تولید سالانه 126 هزار تن رتبه نخست استانی را در تولید محصول سیب زمینی دارد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول