اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه گیلان:

سن مصرف دخانیات در حال کاهش است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان گفت: سن مصرف دخانیات در کشور در حال کاهش و عدد مصرف رو به افزایش است.

سن مصرف دخانیات در حال کاهش است
سیده آتیه نعیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه امروزه برای انواع سرطان روش‌های درمانی متعددی وجود دارد، اظهار داشت: راه عاقلانه‌تر پیشگیری از ابتلا به این سرطان‌هاست.
وی ایجاد سرطان را یک پدیده بسیار پیچیده خواند و اذعان داشت: عوامل مختلفی در به وجود آمدن یک سلول سرطانی نقش دارند و موارد استثنا نیز وجود دارد.
این مسئول افزود: ژن‌های خوب و سالم می‌توانند بهترین دفاع را از بدن در مقابل عوامل خطر انجام دهند. 
به گفته وی، عوامل شیمیایی مانند مواردی که در برخی از غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و عوامل فیزیکی نظیر نور خورشید و بیولوژیک مانند ویروس‌ها از جمله عوامل خطر سرطان محسوب می‌شوند.  
نعیمی با تاکید بر ضرورت اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها برای سالم زندگی‌ کردن، ابراز داشت: شیوه سالم زندگی کردن راهی است که از خطر ابتلا به بیماری‌های جدی و حتی مرگ زودرس جلوگیری می‌کند. 
وی اضافه کرد: تمام بیماری‌ها نه تنها قابل پیشگیری هستند بلکه می‌توان از بخش عمده‌ای از مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های ریه جلوگیری کرد. 
رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان، اصلاح سبک زندگی را یکی از مهم‌ترین عوامل کمک‌ کننده در امر پیشگیری از سرطان دانست. 

* مصرف سیگار ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد 
 
وی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار، افزایش وزن، تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیت فیزیکی از عوامل موثر در سرطان‌ها محسوب می‌شوند که با اصلاح این عادات نادرست به راحتی می‌توان از بروز سرطان تا حد زیادی و گاهی بیش از 50 درصد پیشگیری کرد.
نعیمی با اشاره به اینکه سیگار به دلایل مختلف زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند، افزود: سیگار به تنهایی عامل یک‌سوم از مرگ‌های ناشی از سرطان است.
وی گفت: سیگار احتمال ابتلا به سرطان ریه را 10 تا 20 برابر افزایش می‌دهد و از آنجا که سن مصرف دخانیات رو به کاهش و عدد مصرف در حال افزایش است، سیگار و توتون و تنباکو را باید خطری جدی تلقی کرد.
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه گیلان تصریح کرد: به دلیل زندگی ماشینی تحرک افراد بسیار کم شده و ما با پدیده افزایش وزن مواجه شده‌ایم و این در حالی است که سرطان‌های کلیه، معده، تخمدان، پروستات و پستان ارتباط نزدیکی با اضافه وزن دارد.
 
*مرگ و میر وابسته به روش زندگی دو برابر می‌شود 
 
به گفته وی، طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مربوط به سبک زندگی در جهان تا سال 2015 دو برابر می‌شود. 
نعیمی ادامه داد: هر ساله حدود 17 میلیون نفر بر اثر همه‌گیری جهانی بیماری‌های مزمن که عمدتا قابل پیشگیری هم هستند دچار مرگ زودرس می‌شوند.
وی یادآور شد: در فهرست سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های قلبی‌عروقی، سکته‌های قلبی‌، مغزی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت و چاقی قرار دارند که در پیشگیری همه اینها تغذیه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول