اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد:

به‌زراعی آفت مزارع را به حداقل می‌رساند

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد گفت: توجه به اصول به‌زراعی به ویژه در کشت و زرع سبب می‌شود تا آفات و بیماری‌ها و آلودگی مزارع به حداقل برسد.

به‌زراعی آفت مزارع را به حداقل می‌رساند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسن روحی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری پارس‌آباد اظهار داشت: اگر در کشت و زرع خود بتوانیم اصول مهندسی و اصل پیشگیری از آفات و بیماری‌ها را مد نظر قرار دهیم، با کمترین آسیب و هدر رفت می‌توانیم کشت مناسب و به دور از هر گونه آفات و بیماری‌ها را تجربه کنیم.
وی به ابتلای محصول استراتژیک گندم به انواع بیماری‌های قارچی به ویژه فوزاریوم، زنگ زرد و... اشاره کرد و افزود: برای مقابله با این آفات و بیماری‌های قارچی و آلودگی مزارع رعایت اصول به‌زراعی قبل از کشت، حین و بعد از کشت بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.
این مسئول رعایت تناوب کشت را در ثمردهی بیشتر و کاهش آفات و بیماری‌ها مثمر ثمر توصیف کرد و ابراز داشت: شهرستان پارس‌آباد با توجه به اینکه اکثر مزارع آن کشت آبی است، نیازمند مراقبت در عملیات کشت، داشت و برداشت است و به همین خاطر با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان سعی می‌کنیم آنها را نسبت به رعایت اصول به زراعی آشنا کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد رعایت تناوب زراعی حداقل سه سال در مناطق دارای سابقه بیماری‌های قارچی را با هدف پیشگیری از پوسیدگی‌های ریشه و ساقه یادآور شد و بیان داشت:‌ استفاده از بذر ضدعفونی و گواهی شده به زارعان توصیه می‌شود.
روحی همچنین در این باب شخم زدن مناسب و سپس کشت با خاک مرطوب را به زارعان توصیه کرد.
این مسئول از پارس‌آباد به عنوان قطب کشت و تولید بیش از 30 نوع محصول اساسی و استراتژیک یاد کرد و ابراز داشت: در این شهرستان سالانه بیش از 100 هزار تن محصول ذرت دانه‌ای استحصال می‌شود به طوری که این شهرستان به عنوان قطب تولید بذر ذرت دانه‌ای در کشور مشهور است.
روحی ادامه داد: امسال 17 هزار هکتار اراضی این شهرستان در کشت اول و دوم زیر کشت ذرت دانه‌ای رفته بود که نسبت به سال گذشته نیز هفت هزار هکتار افزایش کشت را شاهد بودیم.
این مسئول میزان تولید ذرت را در سال جاری گذشته 65 هزار تن اعلام کرد و گفت: با راهنمایی‌ها و توصیه‌های علمی و به موقع کارشناسان و به کارگیری آنها در کشت از سوی زارعان سبب شد تا میزان تولید این محصول از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پارس‌آباد اظهار داشت: مرغوبیت اراضی مرتعی این شهرستان به گونه‌ای است که گاه بهره‌برداری‌های ناصحیح از آن انجام می‌شود که امیدواریم با تدبیر مناسب از چرای بی‌رویه و ورود بیش از حد دام به مرتع جلوگیری شود.
خانش خداوردی‌زاده از دامداران منطقه خواست با صیانت از میراث گرانقدر مرتع اجازه ندهند این منبع غنی دچار آسیب و تهدید شود بلکه با رعایت اصل تعادل در ورود دام به مرتع از این منبع ارزشمند حفاظت و صیانت کنند.
این مسئول 65 هکتار سطح مراتع این شهرستان را به عنوان منبع غنی یادآور شد و گفت: تنها برای 95 درصد از این مراتع سند مالکیت رسمی به نام دولت گرفته شده و اقدام بعدی برای اخذ سند مالکیت اراضی باقیمانده در دستور کار است.
خداوردی‌زاده همچنین مرغوبیت اراضی مرتعی این شهرستان را یادآور شد و بیان داشت: نزولات جوی علاوه بر تامین حجم زیادی از رطوبت مورد نیاز خاک در اراضی مرتعی زمینه سرسبزی چراگاه‌ها را نیز فراهم کرده است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول