اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

سرپرست میراث فرهنگی کردستان خبر داد:

تجهیز ویترین‌های موزه باستان‌شناسی سنندج

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از تجهیز و به روزسازی ویترین‌های موزه‌ای موزه باستان‌شناسی سنندج خبر داد.

تجهیز ویترین‌های موزه باستان‌شناسی سنندج
امیر الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه 36 سال از افتتاح این موزه می‌گذرد، اظهار داشت: موزه باستان‌شناسی استان کردستان به عنوان یکی از غنی‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی در غرب کشور در سال 1354 افتتاح شد که با توجه به اهمیت و نقش این موزه در استان و نیاز به بروزآوری تجهیزات این موزه، از جمله ویترین‌ها برای حفاظت و نگهداری صحیح و اصولی اشیاء و آثار تاریخی و فرهنگی از لحاظ امنیتی، کنترل نور، دما و رطوبت و جلوگیری از نفوذ آلاینده‌های جوی، تعدادی از ویترین‌های موزه سنندج تعویض شد.
وی افزود: درخصوص ساخت و نصب ویترین 10 ضلعی در تیمچه امیرتومان شهرستان بیجار اقدام شد.
این ویترین‌ها با بدنه استیل، قفل‌های مخفی و شیشه‌های نشکن و همچنین بهره‌گیری از نور ال.ای.دی ساخته شده‌اند.

*گنجینه سنندج
موزه سنندج در قسمت بیرونی یکی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است، این بنا به منزل "سالار سعید" معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در حدو ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از علمای بنام اهل سنت " ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام" قاضی‌القضات منطقه کردستان، در دو قسمت حیاط و ساختمان بیرونی و حیاط و ساختمان اندرونی بنا شد.
عمارت بیرونی شامل یک حیاط بزرگ و ساختمان دو طبقه با تالار تشریفات مزین وهمچنین زیرزمین و حوض خانه زیبا و انبار است که قبلا در تملک "عبدالمجید خان سنندجی" معروف به (سالار سعید) بود.
این بنا در سال ‪ ۱۳۵۴شمسی به موزه سنندج تبدیل شد که از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

*بخش تاریخ و باستان‌شناسی
این بخش در طبقات اول و دوم قرار دارد، طبقه اول شامل تالار شاه‌نشین با گچ‌بری‌های زیبا و اروسی هفت لنگه و آیینه‌کاری هنرمندانه و با شکوه است و اتاق‌های کنار آن، به نمایش آثار تاریخی ایران از پیش از تاریخ تا اواخر دوره ساسانی اختصاص دارد.
این آثار شامل آثار 3 هزار سال پیش، دوره ماد و مانایی و دوران تاریخی قبل از اسلام است.
شاخص‌ترین آثار این بخش، اشیای مربوط به نقاط مختلف استان به ویژه آثار سفالی، مفرغی، عاج و استخوان‌های یافته شده از " تپه زیویه " و " غار کرفتو " است که در سال‌های اخیر در حفاری‌های علمی به دست آمده است.
سایر آثاری که در این بخش به نمایش درآمده است، در برگیرنده آثاری از دوره‌های اشکانی و ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد است، این اشیا از سفالینه و آبگینه و همچنین سکه‌های مختلف دوران تاریخی تشکیل شده است.
طبقه دوم شامل اتاق‌های بزرگ و ایوان مزین عمارت است، به آثار دوره‌های مختلف اسلامی از اوایل اسلام تا دوره قاجاریه اختصاص یافته است.
زیباترین آثار این بخش سفالینه‌های مختلف از قرون شش و هفت اسلامی است که از نقاط مختلف ایران مثل کردستان، ری و نیشابور و... کشف شده‌اند.
در این بخش علاوه بر سفالینه‌ها، آثار دیگری مانند اشیای مفرغی، مس و نقره و همچنین سکه‌ها و مهره‌های دوره اسلامی در معرض دید قرار دارد.
بخش مردم‌شناسی این قسمت از موزه در زیر زمین و حوضخانه زیبای بنا دایر است.
این بخش از نظر معماری بسیار زیباست و دارای سقف گنبدی و گچ‌بری و آیینه‌کاری درخشانی است، در بخش مردم‌شناسی کلیه اشیا، ابزار و وسایلی که از دیرباز مورد استفاده مردم منطقه بوده، به نمایش درآمده و از این طریق می‌توان با بسیاری از اشیا و با زندگی فرهنگی مردم مواجه شد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول