اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قطعنامه 18 ماده‌ای همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی تاکید شد؛

پیگیری جدی مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی

خبرگزاری فارس: در پایان هفدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، قطعنامه‌ای در 18 ماده به منظور تدوین راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور صادر و تاکید شد: برای توسعه تجارت داخلی و خارجی ضرورت دارد مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

پیگیری جدی مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هفدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت جهاد اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی در روزهای 11 و 12 آبان ماه جاری در تبریز برگزار شد و در پایان این همایش نیز قطعنامه‌ای در 18 بند صادر شد.
 در این قطعنامه آمده است:

1- پیشنهاد می‌شود با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که موجب حذف تدریجی آنها خواهد شد و به منظور توانمندسازی اقتصاد ملی از جمله بنگاه‌های اقتصادی اقداماتی به عمل آید تا ضمن حفظ قدرت واحدهای اقتصادی کشور به افزایش بهره‌وری و اشتغال از یکسو و تولید صادرات محور برای دستیابی به صادرات غیرنفتی بیشتر، از سوی دیگر یاری رسانده شود.

2- افزایش بهره‌وری منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود که با هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از این هزینه‌ها افزایش می‌یابد، اما ضرورت دارد نسبت به تامین بخشی از هزینه‌های افزایش یافته به ویژه در حوزه انرژی (گاز، برق و آب) اقدام لازم انجام گیرد.

3- رشد اقتصادی و رشد صادرات غیرنفتی یکی از مظاهر اصلی تحقق شعار جهاد اقتصادی است، اما  ضرورت دارد تمام بخش‌های اقتصادی با تعامل بین خود و نهادهای دولتی و همچنین تلاش برای تعامل با اقتصاد جهانی به منظور دور زدن تحریم‌های نظام سلطه زمینه برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم سازد.

4- رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد و کاهش نرخ بیکاری تا هشت درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه است و این نیازمند توجه به توسعه دانش بنیان و شاخص‌های مربوط به آن است برای دستیابی و رسیدن به این شاخص‌ها توجه به آموزش و بازآموزی منابع انسانی، جذب فناوری و اطلاعات، اهمیت دادن به R&D ( تحقیق توسعه ) در تمام بخش‌ها ضروری است، پیشنهاد می‌کند سهم بودجه‌ای تحقیق توسعه در تولید ناخالص داخلی از آنچه هست بیشتر شود.

5- برای توسعه تجارت اعم از داخلی و خارجی به ویژه افزایش صادرات غیرنفتی ضرورت دارد مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به طور جد مورد توجه قرار گیرد این امر می‌تواند ضمن روشن کردن وضعیت بخش‌های اقتصادی در درون اقتصاد ملی زمینه را برای مقابله جدی با سیاست‌های تحریم نظام سلطه فراهم آورد.

6- تدوین استراتژی ملی (راهبردهای ملی) در تمام بخش‌های اقتصادی از جمله آموزش، صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن، بانکداری و از همه مهم‌تر صادرات غیرنفتی یک ضرورت انکارناپذیر است پیشنهاد می‌شود نسبت به تدوین سریع این راهبردها اقدام عاجل با نگاهی به برنامه پنجم توسعه و  چشم انداز 20 ساله صورت گیرد.

7- همایش توصیه دارد که تدوین راهبرد رسیدن به سرانه یک‌هزار و  500 دلار صادرات غیرنفتی تا پایان برنامه پنجم توسعه مد نظر قرار گیرد. سیاست دولت برای صادرات غیرنفتی در سال 90 رسیدن به 45 میلیارد دلار است با توجه به اینکه در 7 ماهه سال 90، 24 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در تمام حوزه‌ها اتفاق افتاده است، اما رسیدن به سرانه یک هزار و 500 دلار را هم عملی و هم امکانپذیر می‌سازد.

8- همایش توصیه دارد با توجه به عملیاتی شدن اصل 44 و تجارب ناشی از آن و با نگاهی به تجارب سایر کشورهای در حال توسعه که به مدار کشورهای توسعه یافته پیوسته‌اند (برزیل و هند و ...) ضمن دقت در واگذاری‌های مرتبط با اصل 44 زمینه را برای حضور صاحبان سرمایه خورد و کلان در سرمایه گذاری و مدیریت فراهم آورد.

9- همایش توصیه دارد که به صورت کاملا مطالعه شده و جهادی نسبت به کاهش و حذف هزینه‌های زاید و سرباری در تولید که ناشی از فرآیندها و روش‌های نامناسب کاری است اقدام شود تا زمینه برای کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، افزایش قدرت رقابت و در نتیجه صادرات غیرنفتی فراهم آید.

10- همایش توصیه دارد نسبت به اصلاح فضای کسب و کار و حذف فضای نامناسب آن به صورت جدی اقدام شود در این زمینه اجرای سریع و کامل مواد 69 و 70 قانون برنامه پنجم توسعه یک ضرورت انکار ناپذیر است.

11- برنامه پنجم توسعه با انحلال‌ها و ادغام‌ها زمینه را برای چابک و کارآمد شدن دولت فراهم می‌آورد، اما همایش توصیه دارد توجه دقیق به چگونگی انحلال‌ها و ادغام‌ها و دقت در فرآیند آن شود. عملیاتی شدن درست این فرآیند برنامه پنجم توسعه رسیدن به اهداف افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم می‌سازد.

12- دستیابی به برنامه پنجم توسعه به ویژه افزایش صادرات غیرنفتی تا مرز قطع وابستگی اقتصاد ملی به نفت یک ضرورت انکارناپذیر است، اما همایش توصیه دارد فرهنگ صادرات غیرنفتی نهادینه و نسبت به تدوین و تنظیم نشان‌های ملی برای تلاشگران این عرصه اقدام لازم انجام گیرد.

 13- همایش توصیه دارد از تدوین سیاست‌های مقطعی و غیرکارشناسی در حوزه اقتصاد ملی خودداری شود چرا که این گونه سیاست‌ها منجر به ناپایداری اقتصاد ملی می‌شود.

 14- همایش توصیه دارد سیاست‌های پولی و بانکی کشور به گونه‌ای اصلاح و تدوین شود تا ضمن جلوگیری از هرگونه خطا و انحراف نسبت به بهبود ساختارها و اصلاح آنها اقدام لازم به عمل آید و سیاست‌های اصلاحات ساختاری که در دولت تنظیم شده است بسرعت عملیاتی شود.

15- همایش توصیه دارد نسبت به عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر بند 28 قانون بودجه سال 90 اقدام لازم به عمل آید ضرورت دارد با توجه به اینکه هفت ماه از سال 90گذشته است این بند در بودجه سال 91 به گونه‌ای تکرار شود تا فرصت مناسب برای اجرای درست و کامل آن فراهم آید.

16- با توجه به اینکه هم اکنون حدود هشت ماه از سال گذشته است همایش توصیه دارد بانک مرکزی بخشنامه شفافی به تمام بانک‌های کشور در رابطه با عملیاتی شدن بند 28 صادر کند و تمهیدات لازم برای تکرار این بند در بودجه سال 91 به عمل آورد.

17- همایش توصیه دارد تا وزارت امور خارجه برای حمایت صادرکنندگان در کشورهای مصرف اقدامات لازم به عمل آورد تا سفیران جمهوری اسلامی در سایر کشورها نسبت به توسعه بازارهای مصرف کالاهای ایرانی اقدامات لازم به عمل آورده و بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود را در کشور مورد ماموریت به سازمان‌های مسئول صادرات گزارش کند.

18- همایش توصیه دارد برای فرهنگ‌‌سازی در جامعه در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و صادرات غیرنفتی اقداماتی انجام و علاوه بر طرح مسائل در رسانه ملی و مطبوعات در کتب درسی نیز برای آگاهی دانش آموزان مسائل مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی با زبان شیوا و جاذب درج شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول