اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با راه‌اندازی سیستم جدید امحای زباله؛

زباله‌های مازندران به برق تبدیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: استاندار مازندران با اشاره به راه اندازی سیستم جدید امحای زباله در مازندران گفت: به زودی سیستم امحای زباله مطابق با استاندارد اروپا در شهرهای مختلف استان راه اندازی شده و از سوزاندن زباله برق تولید می‌کنیم.

زباله‌های مازندران به برق تبدیل می‌شوند
سید علی اکبر طاهایی در غرفه خبرگزاری فارس در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات در مورد آخرین وضعیت مدیریت پسماند و قرارداد با چین گفت: قرارداد را شهرداری‌های نوشهر و ساری با موافقت شورای اسلامی شهر امضا کردند با پیمانکار خصوصی امضا کردند که این پیمانکار خصوصی هم با یک شرکت چینی که به تکنولوژی پسماند دسترسی دارد مرتبط است.
وی گفت: پیمانکار چینی هم پذیرفته که 40 درصد هزینه‌های ارزی را فاینانس 4 ساله کند و 4 سال بعد از بهره‌برداری دریافت کند منتهی چون این پروژه بالای 30 میلیارد تومان در ساری و بیش از 16 میلیارد تومان در نوشهر اعتبار نیاز دارد به همین دلیل در سفر سوم دولت قرار شده بود 10 میلیارد تومان در بودجه سال 90 و 40 میلیارد تومان در بودجه سال 91 به استان مازندریان کمک شود تا این پروژه‌ها عملیاتی شود.
طاهایی افزود: با توجه به دستور رئیس جمهور که «حل معضل زباله را در مازندران به دلیل حجم بالای گردشگر آغاز کنید» تاکید زیادی بر روی حل معضل مازندران وجود دارد.
وی گفت: علاوه بر این شرکت خصوصی دیگری اعلام آمادگی کرده که در 2 شهر استان خودش سرمایه‌گذاری کند به شرط واگذاری زمین و تعهد تحویل زباله در سایت آن پروژه تا خودش از صفر تا صد سرمایه‌گذاری کند و 2 نیروگاه با حداقل 500 تن زباله را احداث کند که این پروژه هم در دست پیگیری است.
طاهایی در پاسخ به اینکه حجم زیادی از زباله‌ها در جنگل‌ها و مناطق جنگلی و پوشیده که تأثیرات سرد زیست محیطی دارد چه راهکاری برای بهسازی یا امحای زباله‌ها در نظر دارید، گفت: اتفاقاً این شرکت این مناطق را هم بازدید کرد مثل منطقه پشت کوه ساری یا در دو منطقه نزدیکی شهر بابلسر، همچنین در نور و نوشهر قول دادند زباله‌های دپو شده را هم با سیستم جدید که از دم سوز است و همه چیز را با دمای بالای هزار درجه می‌سوزاند برق تولید کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا این زباله‌سوزها گاز گلخانه‌ای ایجاد نمی‌کند گفت: تکنولوژی این دستگاه‌ها طوری طراحی شده که من نمونه آن را در اروپا از جمله سوئد و فنلاند دیده‌ام.
استاندارد مازندران گفت: اروپایی‌ها معضل زباله را به این شیوه حل کرده‌اند و از آن آب گرم تهیه می‌کنند و این سیستم استاندارد اروپا دارد و برندی که در چین است تقریباً از تکنولوژی اروپایی استفاده می‌کند. دولت هم برق حاصل از این سیستم را به دلیل جنبه زیست محیطی‌اش 4 برابر قیمت برق معمولی خریداری می‌کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول