اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله عمید زنجانی از زبان حجت‌الاسلام مرعشی‌نجفی/

آیت‌الله عمید زنجانی طلاب زیادی را تربیت کرد‌

خبرگزاری فارس: تولیت کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی گفت: آیت‌الله عمید‌زنجانی طلاب زیادی را تربیت کرد و تحویل جامعه داد.

آیت‌الله عمید زنجانی طلاب زیادی را تربیت کرد‌
حجت‌الاسلام سید‌محمود مرعشی‌نجفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به بیان زندگی آیت‌الله عمید‌زنجانی پرداخت و گفت: آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی در سال 1316 متولد شد؛ وی در زنجان به تحصیل علم همت گماشت و پس از طی دوره دبیرستان، به دلیل علاقه به حوزه به قم آمد و در مدرسه حجتیه از دروس آیات عظام امام راحل و آیت‌الله طباطبایی بهره‌ برد.
وی افزود: آیت‌الله عمید سپس به نجف اشرف رفت و در آنجا از محضر آیات عظام خویی، میرزا باقر زنجانی و حکیم استفاده فراوان کرده و از جمله اجازاتی هم از آن علما داشتند.
تولیت کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی ادامه داد: این استاد دانشگاه، وقتی به قم آمد از دختر آیت‌الله مرعشی نجفی خواستگاری و زندگی خود را در قم آغاز کرد و حتی در درس آیت‌الله مرعشی هم شرکت می‌کردند.
وی بیان کرد: هیئت امنای مسجد لرزاده در تهران از آیت‌الله مرعشی خواستند یک روحانی را برای سرپرستی مسجد معرفی کنند که مرحوم مرعشی هم آیت‌الله عمید زنجانی را با نامه‌ای از طرف خود معرفی کردند و آیت‌الله عمید در آنجا اقامه نماز کردند اما همواره نگران بودند مبادا از عهده این مسئولیت بر نیایند.
مرعشی نجفی ادامه داد: دو هفته از این ماجرا نگذشته بود که هیئت امنای مسجد لرزاده خدمت آیت‌الله مرعشی آمدند و گفتند خداوند به ما عنایت کرده که شما آیت‌الله عمید را فرستادید و به حق آنچه را که ما خواسته بودیم، بهتر عمل کردند.
وی بیان کرد: آیت‌الله عمید زنجانی در مسجد لرزاده، خدمات زیادی از قبیل احداث مرکز درمانی و سردخانه ارائه کردند و حتی مسجد لرزاده یکی از پایگاه‌های اصلی جمعیت اسلامی بود که جلسات خود را در آنجا می‌گرفتند.
‌تولیت کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی افزود: آیت‌الله عمید زنجانی در همان جا درس حوزوی را آغاز کرده و طلاب زیادی را تحویل جامعه دادند در ضمن آنکه دروس دانشگاهی را نیز داشتند.
وی افزود: ایشان از نزدیکان و یاران امام بودند تا جایی که از طرف امام راحل در هیئت بازنگری قانون اساسی حضور داشتند و عضو فعال آن هیئت بودند و نظرات خوبی هم دادند.
آیت‌الله عمید زنجانی دو دوره نمایندگی مجلس و کمیسیون حقوقی مجلس را داشتند و در موسسه مطالعات اسلامی نیز تدریس می‌کردند؛ تالیفات ایشان بالغ بر 50 عنوان است که مهم‌ترین آن فقه سیاسی و حقوق بین‌الملل است و 180 مقاله هم دارند که بیشتر در همایش‌های بین‌المللی استفاده می‌شده است.
رئیس سابق دانشگاه تهران حتی در آخرین حضورش در مدرسه جرج واشنگتن آمریکا‌، آنچنان جمعیت از سخنرانی وی به شعف آمده بود که مدت‌ها وی را تشویق کردند و حتی از وی خواسته شد در مسائل علمی به آنها کمک کند که قبول نکردند.
مرعشی نجفی ابراز کرد: وی که 26 سال تدریس و دوسال رئیس دانشگاه تهران را در کارنامه دارد، هنگامی که رئیس فعلی دانشگاه تهران نیز که برای عرض تسلیت به منزل ایشان آمده بود گفته بود که من شاگرد ایشان بودم و تمام برنامه هایم را بر اساس اهداف ایشان محقق کرده و بسیار موفق هستم و بسیاری از اساتید فعلی دانشگاه تهران شاگرد آن مرحوم بودند.
وی تصریح کرد: آیت‌الله عمید زنجانی استاد راهنمای 140 پایان نامه دکترا بودند و دوماه قبل هم مقام معظم رهبری به عیادت وی رفتند.  
آیت‌الله عمید زنجانی دو روز پیش در سن 74 سالگی بر اثر نارسائی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول