اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش مرمت‌گران سازمان میراث فرهنگی؛

شاخص‌ترین کاروانسرای تاریخی ایران از دل خاک بیرون می‌آید

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی گفت: با تلاش مرمت‌گران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، کاروانسرای "هلاکو" به‌عنوان شاخص‌ترین کاروانسرای تاریخی ایران از دل خاک بیرون می‌آید.

شاخص‌ترین کاروانسرای تاریخی ایران از دل خاک بیرون می‌آید
تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه با تلاش مرمت‌گران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، کاروانسرای "هلاکو" به‌عنوان شاخص‌ترین کاروانسرای تاریخی ایران از دل خاک بیرون می‌آید، اظهار داشت: قدمت این کاروانسرای قدیمی و پرطمطراق از نظر ساخت متفاوت است اما با بررسی‌های انجام یافته، تاریخ ساخت آن دستکم به دوره پیش از آمدن مغول به ایران و دوره حکومت ایلخانی می‌رسد.
محمدی خاطرنشان کرد: سیاح‌ها و بازرگانان در قرون مختلف و به خصوص قرون 10 و 11 هجری قمری هرگاه از هلاکو عبور کرده‌اند در سفرنامه‌های خود حتما اشاره‌ای به این کاروانسرا داشته‌اند.
وی با اشاره به ویژگی‌های این بنا گفت: این کاروانسرای بزرگ بر روی بستر سنگی با سنگ‌های بسیار بزرگ قرمز رنگ بنا شده که عملا سکوی زیر بنا را تشکیل می داده است.
دبیر کارگروه  میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بنای اصلی سازه آجری بوده که روی آن تزئینات کاشی کاری با نقوش گره‌بندی استفاده شده بود.
محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام شده در این کاروانسرا ادامه داد: در طی سال گذشته و سال جاری با پی‌گردی و لایه برداری، بقایای سکوی سنگی و بقایایی از سر در که در سال‌های گذشته کاملا تخریب شده بود دوباره بازیابی شد.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان تصریح کرد: مرمت بنا هم‌اکنون در مرحله آناستیلوس(دوباره سوار کردن قطعات) است که قطعات ریخته شده بر روی زمین جمع آوری شده و با انتقال به کارگاه های مرمت آثار، در محل اصلی نصب می‌شوند.
وی یادآور شد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی ـ تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: کاروانسرای تاریخی هلاکو که پیش از این با نام‌های "الکی" یا "آلاکی" نیز شناخته می‌شد در شهرستان مرنداستان آذربایجان شرقی قرار دارد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول