اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فارس گزارش می‌دهد؛

خزان نمایشگاه جلوه خدمت در پائیز تبریز

خبرگزاری فارس: ارائه عملکرد دستگاه‌های اداری آذربایجان‌شرقی به صورت بیلبورد، بنر و پلاکارد که بیشتر آنها جزو وظایف ذاتی آنان بوده و در قالب نمایشگاه جلوه خدمت، جذابیت چندانی برای مردم ندارد.

خزان نمایشگاه جلوه خدمت در پائیز تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در متون اسلامی و آیات صریح قرآنی بر خدمت‌رسانی بدون منت تاکید شده است و اینکه منت گذاشتن و اذیت موجب بطلان عمل می‌شود.
اما این امر در جنبه فعالیت‌های عمومی دولت چگونه است، امری که در سیره بزرگان اسلامی از جمله نبی مکرم اسلام و مولای متقیان قابل مشاهده است، به نحوی که آن بزرگان خدمت فردی به نیازمندان را به واسطه عنصر اخلاص پنهان می‌کردند اما در زمینه فعالیت‌های عمومی و تلاش برای جامعه خدمات به هیچ‌وجه پنهانی نبوده است.
به عبارت دیگر بیان خدمت‌ها و تلاش‌های حاکمیت تزاحمی با عنصر اخلاص‌ورزی ندارد و مدیر اسلامی موظف به بیان فعالیت‌های خود به جامعه است.
انعکاس فعالیت‌ها و خدمات دولت به جامعه امری معمول و بلکه مورد انتظار است که در فرمایشات رهبری نیز به آن تاکید شده است.
نمایش این فعالیت‌ها به جامعه و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه در زمینه نحوه فعالیت دولت انتظاری است که به‌عنوان یک رسالت برای مسئولان امر می‌توان برشمرد.
برگزاری نمایشگاه جلوه خدمت در آذربایجان‌شرقی یک اقدام ابتکاری در نوع خود می‌توان به شمار آورد و برگزاری این نمایشگاه در انعکاس فعالیت‌های دولت اقدامی قابل تحسین می‌توان به شمار آورد اما این نمایشگاه تا چه حد در جذب مخاطب موفق و به عبارت دیگر معرفی عملکرد موفق بوده است.
 
* 3 خودروی پراید وعده استاندار برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه جلوه خدمت

احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم آغاز به کار نمایشگاه جلوه خدمت وعده سه خودروی پراید را برای بازدیدکنندگان از این نمایشگاه داده بود.
استاندار آذربایجان‌شرقی بر رویکرد دولت در زمینه خدمات‌رسانی تاکید کرد و گفت: احمدی‌نژاد از همان ابتدای آغاز به کار بر اصل خدمت و نوکری به مردم تاکید کرده و این رویکرد با وجود تمام تلاش‌ها و کارشکنی‌ها ادامه داشته است.
بیگی گفت: تلاش شده تا برگزاری نمایشگاه جلوه خدمت فارغ از جنجال‌های متداول نمایشگاه‌ها باشد و این نمایشگاه در زمانی غیر از هفته دولت برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمان برگزاری نمایشگاه مسئولان باید به ارائه خدمات صورت گرفته و انعکاس فعالیت‌ها تلاش کنند تا زمینه برای توسعه ظرفیت‌ها فراهم شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی، خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در زمینه ارائه خدمات بیشتر شد و گفت: نباید در زمینه خدمات‌رسانی به مردم ناامید شد و امیدواریم این نمایشگاه موجبات توسعه تبریز و استان را فراهم کند.
بیگی با اشاره به همراهی بخش‌های مختلف و حمل و نقل شهری برای ایجاد تسهیلات بازدید برای مردم تصریح کرد: شهرداری تبریز در زمینه خدمات نقل و انتقال به نمایشگاه همکاری کافی را خواهد داشت.
 
*نمایشگاه جلوه خدمت نمایشگاهی تخصصی و علمی است

محمودچمنی، فرماندار تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، نمایشگاه جلوه خدمت را نمایشگاهی علمی و پژوهشی دانست و گفت: در این نمایشگاه هر چند ازدحام مردمی را شاهد نبودیم اما مشتاق بودیم تا چهره‌های علمی و اساتید دانشگاهی در این نمایشگاه حضور بیشتری داشته باشند.
وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی بهتر می‌توانستیم شاهد برگزاری موفق‌تر این نمایشگاه باشیم که البته در این راستا تلاش‌های خوبی صورت گرفته بود.
چمنی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در مرکز تبریز می‌توانست در زمینه جذب مخاطب موفق عمل کند، افزود: عدم وجود محلی مناسب در مرکز شهر و نبود امکانات مناسب موجب شد تا این نمایشگاه در چنین محلی برگزار شود.
وی گفت: در این نمایشگاه سایت سیمای روستاها و سایت جدید فرمانداری تبریز با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید.
چمنی گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه تلاش شد تا جلسات مختلف در این نمایشگاه با حضور مسئولان و نیز دیدارهای مردمی برگزار شود.
فرماندار تبریز افزود: اجرای مسابقات مختلف و نیز نشست با اصحاب قلم نیز از دیگر برنامه‌های فرمانداری تبریز در نمایشگاه جلوه خدمت بود.
وی ادامه داد: در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های آتی نیز می‌توان از تجارب نمایشگاه فعلی استفاده کرد.
 
 *عدم جذب مخاطب بزرگ‌ترین ضعف جلوه خدمت بود

محمد خانی‌زاده، استاد و محقق دانشگاهی نیز که از جمله معدود اساتید دانشگاهی بازدیدکننده از این نمایشگاه بود با تقدیر از نحوه برگزاری نمایشگاه افزود: این نمایشگاه با سرمایه انسانی و مالی قابل توجه صورت گرفته و سرمایه انسانی زیادی در این نمایشگاه صرف شده است.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه توانمندی‌های ادارات مختلف به صورت شایسته‌ای انعکاس یافته و مجموعه خوبی از فعالیت‌های دولت به نمایش گذاشته شده است.
خانی‌زاده ادامه داد: توجه به تنوع، غرفه‌آرایی و نیز ابتکارات مختلف از جمله نکات ملموس این نمایشگاه است.
این استاد و محقق علوم اجتماعی، عدم حضور پرشور مردمی را بزرگ‌ترین نقطه ضعف نمایشگاه دانست و گفت: در نمایشگاه جلوه خدمت جای مردم بسیار خالی بود و بنا بر برخی شنیده‌ها کارمندان و دانش‌آموزان به صورت گروهی از این نمایشگاه بازدید کردند که نمی‌توان آن را به‌عنوان یک بازدید مردمی و داوطلبانه عنوان کرد.
وی تاکید کرد: عدم حضور مردم به عنوان مخاطبان اصلی این نمایشگاه موجب می‌شود تا نتوانیم در زمینه موفقیت نمایشگاه اظهارنظر کنیم.
 
*نمایشگاه جلوه خدمت فاقد جذابیت برای مردم عادی است

نسترین توپچیان، از کارمندان بازدیدکننده این نمایشگاه نیز عدم حضور مردمی را موجب ناکامی نمایشگاه دانست و گفت: صرف هزینه‌های میلیاردی برای انعکاس فعالیت‌های دولت در این نمایشگاه بدون حضور برجسته مردمی چندان مورد قبول نیست.
وی تاکید کرد: این نمایشگاه فاقد جذابیت برای عامه مردم بوده و نباید عدم حضور مردم در این نمایشگاه را مذمت کرد.
توپچیان بیان کرد: نمایشگاه جلوه خدمت می‌توانست همراه با نمایشگاه‌های جانبی دیگر که دارای جذابیت عمومی بود، برگزار شود تا مردم عادی نیز از این نمایشگاه بهره ببرند.
این بازدیدکننده افزود: برگزاری این نمایشگاه در مرکز شهر می‌توانست مخاطبان بیشتری را جذب کند.
وی اظهار کرد: در حالی‌که در این نمایشگاه ابتکارات متعددی به کار گرفته شده اما در زمینه صرف هزینه‌های میلیاردی در این نمایشگاه با توجه به کمبود اعتبارات نیازمند بازنگری و مقایسه نتایج هستیم.
 
سخن آخر

منتقدان بر این اعتقادند که دستگاه‌های اداری شرکت‌کننده در نمایشگاه دستاوردهای دولت در حالی خدمات روزانه خود را به صورت بیلبورد، بنر و پلاکاردهای عریض و طویل به نمایش عموم گذاشته‌اند که چنین حضوری در نمایشگاه یک امر تکراری، خسته‌کننده و ملال‌آور است.
برگزاری نمایشگاه جلوه خدمت هر چند در حالت عمومی جذابیتی برای مخاطبان عام نداشت اما برگزاری همین نمایشگاه نیز نشان از عملکرد موثر دستگاه‌های اجرایی در خدمات‌رسانی داشته است به نحوی که این عملکرد اعتماد به نفسی را در مسئولان استان به وجود آورده تا عملکرد خود را در بوته نمایش و نقد و نظر بازدیدکنندگان بگذارند.
به نظر نمی‌رسد تمدید چند روزه این نمایشگاه نیز تاثیری در جذب مخاطبان بیشتر داشته باشد و باید این نمایشگاه را نمایشگاهی اختصاصی برای خود برگزارکنندگان برشمرد.
دست زدن به اقدامات ابتکاری از جمله انتقال برخی جلسات به محل نمایشگاه، انتقال دیدارهای مردمی مدیران به این محل و نیز برگزاری جلسات ویژه برای اقشار مختلف مردم و نیز تبلیغات بیشتر در کنار اهدای جوایز می‌توانست در استقبال مردمی از این نمایشگاه موثر باشد.
باید منتظر بود تا تحقق وعده سه خودروی پراید استاندار برای بازدیدکنندگان را شاهد باشیم و اینکه در برگزاری نمایشگاه‌های آتی تا چه حد از تجارب این نمایشگاه استفاده خواهد شد.
همچنین میزان هزینه‌های صرف شده برای این نمایشگاه و عواید معنوی حاصله از آن باید در فضایی واقع‌بینانه مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول