اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اعلام کرد:

۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بیابان‌زدایی خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: اجرای پروژه بیابان‌زدایی در سال جاری حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بیابان‌زدایی خوزستان
عزیز ارشم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به مصوبه سفر دوم دولت به خوزستان مبنی بر بیابان‌زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی با استفاده از اعتبارات وزارت نفت، اظهار داشت: این پروژه قرار بود از سال ۸۷ به مدت پنج سال به اجرا در آید.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه با بیابان‌زدایی ۵ هزار هکتار از اراضی در سال گذشته آغاز شد.
ارشم با اشاره به انتخاب قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه از امسال، ادامه داد: پیش‌بینی شده در سال ۹۰ بیابان‌زدایی ۱۸ هزار هکتار از اراضی خوزستان توسط قرارگاه خاتم به اجرا درآید که حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته وی، بیابان‌زدایی در سال جاری در بیابان‌های اهواز، دشت آزادگان، شوش، ماهشهر، امیدیه و هندیجان عملیاتی می‌شود.
این مقام مسئول گفت: اعتبار این پروژه برای سال جاری در جلسه‌ای با معاونت ریاست جمهوری تا یکی دو روز آینده نهایی می‌شود.
وی تصریح کرد: برای تامین مالچ موردنیاز این پروژه، نحوه ذخیره و حمل و نقل جلسه‌ای با پالایشگاه آبادان برگزار شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
ارشم اظهار داشت: مقرر شده به نسبت پیشرفت پروژه اعتبارات از سوی وزارت نفت اختصاص داده شود.
براساس این گزارش، ۲۸۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در خوزستان وجود دارد که باید با طرح‌های مالچ‌پاشی و نهال‌کاری شن‌زارهای این اراضی تثبیت شود.
در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان در سال ۸۷ مقرر شد وزارت نفت بیابان‌زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از بیابان‌های خوزستان را تامین اعتبار کند، که این مصوبه به دلیل عدم تخصیص اعتبار توسط وزارت نفت یک سال به تاخیر افتاد. اعتبار مورد نیاز برای سال نخست ۵۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، که وزارت نفت با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ در سال‌جاری موافقت کرد اما در ‌‌نهایت کمتر از نیمی از این اعتبار تامین شد.
۴۸ هزار هکتار از کل ۲۰۰ هزار هکتار ذکر شده در این مصوبه، نیاز به مالچ‌پاشی دارد که در اهواز، امیدیه، دشت آزادگان و شوش قرار دارند. در این مصوبه احیا و بازسازی ۳۰ هزار هکتار عرصه‌های جنگل‌های سنواتی، احداث بادشکن زنده به مساحت ۱۰ هزار هکتار در اطراف مزارع و قرق عرصه‌های بیابانی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
به منظور ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیان‌بار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، کارگروهی در هیئت دولت تشکیل و آیین‌نامه آن مرداد ماه ۸۸ تصویب شد.
بر اساس این آیین‌نامه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با هماهنگی سازمان هوا‌شناسی کشور و استانداری‌های مربوط مطابق زمان‌بندی‌هایی که کارگروه تعیین می‌نماید، نسبت به‌مالچ‌پاشی و سایر اقدامات مناسب در مناطق با پتانسیل فرسایش بادی بالا براساس نتایج طرح شناسایی کانون‌های بحرانی بیابان‌زا اقدام نماید.
همچنین وزارت نفت مکلف است ضمن تامین و تحویل رایگان مالچ مورد نیاز اجرای این ماده، برنامه‌ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده در پالایشگاه منطقه را به‌عمل آورد و اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تامین شود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول