اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خوزستان:

مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان، کشوری است

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان را کشوری عنوان کرد و گفت: موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مهم‌ترین موضوعات کارگروه اشتغال است که باید برای جذب و به‌کارگیری این افراد برنامه‌ریزی شود.

مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان، کشوری است
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید جعفر حجازی ظهر امروز در نشست کار گروه اشتغال استان، به بیکاری فارغ‌‌التحصیلان در استان اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام‌نور و دانشگاه شهید چمران اهواز در مقاطع مختلف کاردانی، کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید برای جذب و به‌کارگیری این افراد برنامه‌ریزی شود.
رئیس شورای اشتغال استان با اشاره به تدوین سند چشم انداز توسعه استان، بیان کرد: بر اساس تجربه سال‌های قبل، فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی در گذشته جهت دار و متناسب با بازار کار و نیازهای استان تربیت نشده بودند که باعث شد جذب بازار کار نشوند، بر همین اساس از دانشگاه‌های استان خواسته شد که تغییراتی را با مشارکت اداره کار، مراکز صنعتی و کشاورزی به منظور جهت‌گیری رشته‌های تخصصی دانشگاه‌ها در مقاطع کاردانی، کار‌شناسی و کارشناسی‌ارشد انجام دهند.
حجازی از تعیین وضعیت فارغ‌التحصیلان خوزستانی دانشگاه‌های استان تا سال ۹۴ خبر داد و افزود: افرادی که در سال ۸۷ وارد دانشگاه‌ها شدند و در سال ۹۰ یا ۹۱ فارغ التحصیل خواهند شد، شناسایی می‌شوند و در جدول جا می‌گیرند تا آمار دقیقی از فارغ‌‌التحصیلان جمع‌آوری شود.
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه قطعا همه فارغ‌التحصیلات جذب صنایع استان نخواهند شد، بیان کرد: در طول سنوات گذشته رویکرد دانشگاه به سمت شغل نبوده است و در حال حاضر فارغ‌التحصیلان در بحث اشتغال بیشتر از بقیه اقشار مشکل دارند.
وی ادامه داد: به این منظور برای حل این مشکل می‌توان آنان را به عنوان کارآفرین در قالب تعاونی‌ها ساماندهی کنیم.
حجازی با اشاره به اینکه میزان اشتغال ایجاد شده در هفت ماهه نخست امسال قابل قبول بوده است، تاکید کرد: خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی که دارد، بخش عمده‌ای از تعهد ایجاد اشتغال خود را در نیمه دوم سال محقق خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود ایجاد اشتغال در استان از میزان تعهد که ۱۳۷ هزار شغل است نیز فرا‌تر رود و تا پایان سال به ۱۵۰ هزار نفر شغل دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه آمار اشتغال بسیاری از پروژه‌های در حال اجرا در استان پالایش نشده و وارد سامانه نشده است، گفت: صنایع بعد از بهر‌ه‌برداری آمار میزان اشتغال خود را به سازمان صنایع اعلام می‌کنند و در مدت اجرای پروژه آماری ارائه نمی‌دهند، به این دلیل برای مطلع شدن از آمار دقیق‌تر اشتغال، باید سازمان تامین اجتماعی آمار بیمه شدگان را در اختیار کارگروه قرار دهد.
حجازی بیان کرد: بسیاری از پروژه‌ها در استان در حال اجرا هستند که آمار اشتغال آن‌ها در سامانه وارد نشده است. به طور مثال یک‌هزار و ۷۰۰ نفر در پروژه شرکت گاز بیدبلند مشغول هستند که آمار آن‌ها بر میزان اشتغال استان، افزوده نشده است.
وی در خصوص خرید از تولیدات استانی اظهار داشت: در مورد خرید از تولیدات درون استان، برای صنایع و مجموعه‌های غیر دولتی نمی‌توان الزامی ایجاد کرد، مجموعه‌های دولتی را نیز در حدی می‌توان الزام کرد که دیوان محاسبات مانع از این کار نشود.
حجازی با اشاره به اینکه ضمانت قانونی خرید دستگاه‌ها و صنایع استان از تولیدات استان، در اختیار ما نیست، ادامه داد: با این حال دستگاه‌ها حداکثر تلاش خود را برای تهیه نیازهای خود از درون استان می‌کنند و در صورتی که قیمت و کیفیت کالا در حد مشابه در استان تولید شود، آن را از درون استان خریداری کنند و آگهی آن در روزنامه‌های محلی منتشر کنند.
عالی‌ترین مقام دولت در خوزستان بیان کرد: کارگروه اشتغال در سال ۹۰ در ۲۰ شهرستان برگزار شده که در هفته‌های آینده سفر به چهار شهرستان دیگر نیز در دستور کار است، در سفرهای کارگروه اشتغال به شهرستان‌ها، بسیاری از آنها تعهدات بیشتر از سهمیه خود را برای ایجاد اشتغال قائل شدند که باید این میزان تعهد وارد سامانه شده و پالایش شود.
حجازی با بیان اینکه وضعیت بانکهای تجاری در اعطای تسهیلات خوب نبوده است گفت: وضعیت بانک‌های تخصصی از جمله بانک‌های کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن در اعطای تسهیلات در استان بسیار خوب است و توانسته‌اند به بیش از ۱۰۰ درصد از تعهدات خود عمل کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که بانک‌های تجاری در استان از جمله بانک‌های تجارت، ملت و صادرات کمتر از ۱۰۰ درصد تعهدات خود را محقق کرده‌اند و بیشتر آن‌ها ۳۵ الی ۸۰ درصد تعهدات خود را در اعطای تسهیلات محقق کرده‌اند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول