اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

جهانگیرزاده در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد:

لزوم انسجام داخلی برای مقابله با تبدیل انتخابات به چالش امنیتی

خبرگزاری فارس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر لزوم انسجام داخلی برای مقابله با توطئه تبدیل انتخابات مجلس نهم به چالش امنیتی تأکید کرد و گفت: دشمنان برای سوءاستفاده از انتخابات پیش‌رو برنامه‌ریزی فراوانی کرده‌اند.

لزوم انسجام داخلی برای مقابله با تبدیل انتخابات به چالش امنیتی
جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به دسایس اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هم‌اکنون آمریکا در یک مقطع بسیار محدود در حال پیگیری چند موضوع پی در پی برای تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران است.

* آمریکایی‌ها با تدوین پروژه‌های متعدد می‌خواهند ایران را در شرایط سخت قرار دهند

وی افزود: اولین موضوعی که آمریکایی‌ها آن را ایجاد کردند گزارش "احمد شهید" تحت عنوان گزارشگر ویژه است که به مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی ارائه شد، دیگری ترور سفیر عربستان در آمریکا و موضوع بعدی درخواست "اشتون" درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که هر یک از این موارد را اگر در کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که پروژه‌های متعددی به سرعت در حال سازماندهی، تدوین و تبیین است تا آنها بتوانند ایران را در یک موقعیت سخت قرار دهند.

* ایران نشان داده که توانایی و ظرفیت عبور از شرایط سخت را دارد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد ما موقعیت سختی که آمریکایی‌ها پیش‌بینی کردند، برای جمهوری اسلامی ایران پیش نخواهد آمد چرا که ایران طی سال‌های گذشته نشان داده که توانایی و ظرفیت عبور از هر شرایطی را دارد.

"اگر این اضلاع را کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که حرکت حساب شده و دقیقی از سوی کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران در حال انجام است اما در مورد اینکه آنان موفق خواهند شد یا نه، اعتقاد بنده این است که اگر آمریکایی‌ها و دشمنان یکبار تاریخ را مطالعه کنند، متوجه می‌شوند که امکان موفقیت در این زمینه برای آنها بسیار ضعیف است اما این موضوع به معنای آن نیست که ما هیچ تدبیری نداشته باشیم، بلکه باید میزان تدبیرمان را بالاتر ببریم."

* در شرایط فعلی نیازمند انسجام داخلی و تدبیر برای برخورد با توطئه‌ها هستیم

به گفته وی، اگر مشاهده می‌کنیم که غرب با سناریوهای از پیش تعیین شده، می‌خواهد موضوعات متنوعی را علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کند، در اینجا به ما یک الزام اساسی نیازمندیم و آن هم ایجاد انسجام داخلی و تدبیر برخورد با این موضوعات به صورت کاملاً هوشمندانه است.

"ما باید از اظهارنظرهای مقطعی، انفرادی، فصلی و پراکنده در شرایط فعلی جلوگیری کنیم و دستگاه دیپلماسی ما به عنوان پیش‌برنده سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های دیگر به عنوان قوای منفصل یا متصل به آن، باید هماهنگی بیشتری داشته باشند؛ باید بدانیم که اگر این کارها را انجام دهیم، این ظرفیت را داریم که در برابر توطئه‌ها نه تنها ایستادگی کنیم بلکه امکان کنترل و هدایت آن در مسیرهایی که نتایج مثبتی برای نظام داشته باشد را هم داریم."

* مردم "ولایت‌ مطلقه فقیه" را مؤلفه اساسی نظام می‌دانند

جهانگیرزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو، از موضوع مطرح شده درباره نظام پارلمانی و ریاستی سخن به میان آورد و در این زمینه توضیح داد که امروز ما حاکمیتی داریم که ولایت‌فقیه را به عنوان یک مؤلفه کاملاً اساسی و تأثیرگذار و مهمترین مؤلفه حاکمیتی می‌دانیم، در قانون اساسی هم به ولایت‌فقیه ظرفیت‌های ویژه‌ای داده شده است.

وی اضافه کرد: سایر دستگاه‌ها و نهادهای کشورمان در همه جای دنیا به صورت‌های متفاوت وجود دارد، اما "ولایت‌فقیه" جایگاهی هست که در هیچ کجای جهان وجود ندارد و امام (ره) نیز ولایت‌فقیه را ولایت رسول‌الله عنوان کردند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در کرمانشاه توجه کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان اظهار می‌کنند که ولایت‌فقیه در کار قوا دخالت نخواهد کرد و یک جایی حتی می‌فرمایند که رهبری حق دخالت در کار قوا را ندارد، یعنی کار قوا را به قوا می‌سپارند.

*برای استفاده از ظرفیت‌ها باید به سمت نظام پارلمانی پیش رویم

جواد جهانگیرزاده همچنین گفت: روند موجود در کشور طی سال‌های گذشته نشان داده که مجلس دو سال زودتر یا دیرتر از ریاست‌جمهوری شکل می‌گیرد و دو تفکر متفاوت به سایش می‌رسند و این سایش و اصطکاک نه تنها به پیشبرد امور کمک نمی‌کند، بلکه ظرفیت‌ها را تضعیف می‌کند بنابراین برای آنکه این ظرفیت‌ها را بیشتر کنیم، باید به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم.

* نظام پارلمانی و نظام ریاستی هیچ‌یک به صورت مجرد پدیده‌ای مثبت‌تر از یکدیگر نیستند

وی با بیان اینکه نه نظام پارلمانی به صورت مجرد پدیده‌ای مثبت‌تر از نظام ریاستی است و نه نظام ریاستی به صورت مجرد بهتر از نظام پارلمانی است، متذکر شد: در شرایط موجود ما نه به صورت دقیق نظام پارلمانی داریم و نه نظام ریاستی، قوه مجریه کاملاً مجزا از قوای دیگر است و قوای دیگر هم مسئولیت‌های کاملاً تعیین شده و دقیقی دارند که قوه مجریه حق دخالت در آنها را ندارد در حالی که در برخی کشورها چنین نظامی برقرار نیست.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت بر همین اساس با تأکید بر اینکه ما باید شرایطی را ایجاد کنیم تا ضمن پرهیز از اصطکاک‌ها به افزایش ظرفیت‌ها و توانایی‌ها کمک کنیم، یادآور شد: اگر دولت و مجلس از یک گروه فکری انتخاب شوند، نظام پارلمانی موفق‌تر خواهد بود و امکان کنترل را بهتر خواهد داشت.

*شکل‌گیری "نظام حزبی" یکی از مقدمات اساسی نظام پارلمانی است

وی با ذکر این نکته که بیانات حضرت آقا بر این بود تا مقدماتی برای این موضوع ایجاد شود، یکی از مقدمات اساسی ایجاد نظام پارلمانی را شکل‌گیری "نظام حزبی" دانست و گفت که باید به سمت نظام حزبی پیش برویم اما تعجیل در این زمینه و دست روی دست گذاشتن غلط است؛ در حال حاضر از نظام ریاستی تجربیاتی داریم که گویا این تجربیات موفق نمی‌دانیم لذا به دنبال روش‌های جدیدی هستیم.

* موضوع ایجاد نظام پارلمانی به رئیس‌جمهور و مجلس ربطی ندارد

جهانگیرزاده در ادامه با بیان اینکه باید موضوع نظام پارلمانی را از حوزه جنجالی و چالش سیاسی دور کنیم، تصریح کرد: موضوع ایجاد نظام پارلمانی نه به رئیس‌جمهور ربط دارد نه به مجلس؛ جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تجارب گذشته به این نتیجه رسیده که نظام پارلمانی در آینده دور می‌تواند شرایط را برای ارائه خدمات بیشتر به مردم فراهم کند، البته همه مسئولان کشور در این زمینه می‌توانند اظهارنظر کنند و برای این امر باید نخبگان ملت از قوای مختلف جمع شده و پیرامون آن بحث کنند چرا که قرار است فراتر از دولت و مجلس تصمیم بگیرند.

"زمانی که تصمیمی قرار است برای نظام اخذ شود، رأس نظام تصمیم می‌گیرد، قانون آن هم مشخص است و براساس قانون، رهبر معظم انقلاب از طریق مشورت با مجمع تشخیص، این موضوع را به هیئتی برای بررسی ارائه می‌دهند؛ موضوع ایجاد نظام پارلمانی هم مسئله‌ای است که مستلزم صرف زمان طولانی و تمهید مقدماتی لازم، مثل بحث نظام حزبی است؛ اگر نظام حزبی نداشته باشیم، نظام پارلمانی موفقی هم نخواهیم داشت؛ به نظرم باید از این ایده استقبال کنیم و بگوییم که این مسئله نیازمند بررسی عمیق‌تر و کارشناسی‌تر است."

* ایده‌ال این است که ما دارای دو مجلس باشیم

وی با بیان اینکه نظام حزبی بهتر است چرا که در نظام حزبی افراد یکدیگر را می‌شناسند، تأکید کرد که ایده‌ال این است که ما دارای دو مجلس باشیم و اگر بخواهیم این موضوع را کاملاً ادا کنیم، نیازمند یک نظام دو مجلسی هستیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس از موضوع چالش امنیتی در انتخابات مجلس نهم سخن به میان آورد و گفت: ما در هیچ دوره‌ای از دوره‌های گذشته انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری از طرف رهبر معظم انقلاب یا امام‌ (ره) موضوع چالش امنیتی در انتخابات را سراغ نداشتیم، اما این بار رهبر انقلاب امکان ورود یک چالش امنیتی به انتخابات مجلس نهم را مطرح کردند، موضوعی که به فکر هیچ کس نرسیده بود.

*در انتخابات 88 عدم توجه برخی کاندیداها نسبت به قانون زمینه بروز ناامنی را در کشور ایجاد کرد

وی اضافه کرد: در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و عدم توجه برخی کاندیداها نسبت به قانون اساسی و چارچوب‌های قانونی، زمینه بروز ناامنی‌های جدی در کشور ایجاد شد و اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و همت عمومی مردم نبود، امکان کنترل آن سختی وجود نداشت.

* مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، چالش امنیتی از وقوع چالش امنیتی جلوگیری می‌کند

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت متذکر شد: دشمن در همان روزها و سال‌ها نشان داد که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای ایجاد یک چالش امنیتی برای نظام انجام داده است، از این رو اگر بخواهیم در انتخابات مجلس نهم چالش امنیتی پیش نیاید، باید انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود؛ اولین شرط این امر هم تمکین همه کاندیداها، جناح‌ها و جریانات سیاسی به اصول قانون اساسی و چارچوب‌های قانونی است.

* اگر قانون برای همه کاندیداها مبنا باشد، در انتخابات چالش امنیتی پیش نمی‌آید

وی همچنین گفت‌: قانون باید مبنا باشد و کسی که بخواهد از چارچوب قانونی پا فراتر بگذارد، باید نهادهای مسئول به شدت با او برخورد کنند؛ اگر قانون مبنا و محور باشد و نتایج مثبت قانونی را بپذیریم، مطمئناً چالش امنیتی در انتخابات مجلس نهم پیش نخواهد آمد، در عین حال که روند تغییرات و تحولات به شکلی است که دشمن به شدت به دنبال بهره‌مندی از این انتخابات برای منافع خودش است.

جواد جهانگیرزاده در خاتمه متذکر شد: همه گروه‌ها و جریانات سیاسی علاقمند به نظام و انقلاب و رهبری باید متوجه و نگران این موضوع باشند و با دقت بیشتری موضوع چالش امنیتی در انتخابات مجلس نهم را رصد و پیگیری کنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول