اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اورامان تخت:

علمای اورامان همواره انسان‌سازی را گسترش داده‌اند

خبرگزاری فارس: امام جمعه اورامان‌‌‌‌ تخت گفت: علما و روحانیون منطق اورامانات همواره در طول تاریخ انسان‌سازی و انسانیت را رونق داده‌اند.

علمای اورامان همواره انسان‌سازی را گسترش داده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماموستا ملاعلی مقدم صبح امروز در کنگره هورامان‌شناسی، اظهار داشت: با احترام به همه قبایل، نژاد و فرهنگ‌ها صرفا درباره منطقه هورامان در این کنگره صحبت می‌کنیم و صحبت درباره این منطقه دلیل بر بی‌توجهی به مناطق دیگر کردستان نیست، بلکه هدف شناساندن افراد قبایل به یکدیگر است چیزی که در قرآن و دستورات دینی هم بر آن تاکید شده است.
وی با بیان اینکه هورامان به سه منطقه لهون، تخت و ژاوه‌رود تقسیم شده است، افزود: این بخش‌ها از لحاظ فرهنگی مشترکات و احیانا تفاوت‌هایی هم دارند، اما همه به گویش هورامی سخن می‌گویند.
ماموستا مقدم با بیان اینکه هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام پاسخگوی تمام نیازهای بشر نیست به نقش علما و روحانیون اورامان در گسترش فرهنگ اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر هورامان و فرهنگ غنی آن به  مردم شناخته شد بیانگر این مسئله است که اراده خداوند به گونه‌ای بوده که همواره علما و اندیشمندانی در این منطقه زندگی کنند که فرهنگی غنی خود را حفظ و به دیگران معرفی کنند.
وی افزود: اگر شاعر توانایی مانند مولوی کرد ادبیات هورامی را با قلم خود به جهان شناساند، لباس زنان و مردان اورامی نیز غنای فرهنگی از لحاظ پوشاک منطقه را شناساند.
به گفته ماموستا مقدم علما و روحانیون اوامان همواره موجب حفظ اصالت فرهنگ این خطه بوده‌اند فرهنگی که در راستای انسان‌سازی گام برداشته و انسانیت را از طریق بزرگان اورامان به دیگران القا کرده‌اند.
کنگره هورامان‌شناسی به منظور معرفی مناطق، مشاهیر و علمای اورامانات و با بیان مباحث نقش علمای دینی در تقویت، توسعه و فرهنگ منطقه در روستای اوامان تخت برگزار شد.
22 مقاله از سوی ادبا، نویسندگان و شعرا به دبیرخانه کنگره هورامان‌شناسی رسیده است که شش مقاله آن از سوی هیئت داوران برای ارائه در کنگره انتخاب شده است.
فراخوان کنگره هورامان‌شناسی از خردادماه سال جاری شروع شد، اعضای هیئت علمی دبیرخانه کنگره نیز از ماه مهر بررسی مقالات را شروع کرد و شش مقاله را برای ارائه در روز کنگره انتخاب کردند.
باباشیخ حسینی، عادل محمدپور، رئوف محمدپور، عادل محمدپور و معروف صمدی از اعضای هیئت علمی و هیئت داوران کنگره بودند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول