اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

زمانی که دغدغه‌ دانش‌آموزی ارزشمندتر از خواسته اصلی می‌شود؛

نارضایتی از به‌کارگیری آموزشیاران نهضت در دبیرستان‌های میناب

خبرگزاری فارس: درست زمانی که انتظار می‌رود مسئولان آموزشی به ارتقا هر چه بیشتر سطح آموزش در مدارس توجه کنند، برخی از دانش‌آموزان دبیرستانی در میناب نسبت به به‌کارگیری آموزشیاران جدید الاستخدام نهضت سوادآموزی به عنوان دبیر معترضند که این امر در نوع خود دارای ارزشی بسیار است چرا که نشان از رشد ذهنی بالای دانش‌آموز ایرانی دارد.

نارضایتی از به‌کارگیری آموزشیاران نهضت در دبیرستان‌های میناب
به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، بی شک معلم خبره و توانمند در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان نقش بسزا و مهمی را ایفا می‌کند.
نقش معلمان و دبیران پرتلاش بر کسی پوشیده نیست و هر چه از آنان در راستای تخصص و حرفه‌ای که دارند استفاده شود می‌تواند کمک فراوانی به پویندگان مسیر علم و دانش کند.
از معلمانی که بتوانند با اداره موفق کلاس، دانش‌آموزان را به سمت مطالعه مفید دروس سوق دهند به عنوان معلم کارآمد یاد می‌شود.
معلم کارآمد به لحاظ این که تفکر خلاق را در دانش‌آموزان به خوبی و به نحو شایسته پرورش می‌دهد و فعالیت‌های یادگیری را برای پرورش خلاقیت دانش آموزان سازماندهی می‌کند نقش انکار ناپذیری در تقویت بنیه علمی دانش‌آموز دارد.
هر مقطعی از تحصیل نیازمند معلمانی با داشتن سطح علمی استاندارد مورد نیاز آن مقطع است که می‌بایست به آن توجه لازم صورت گیرد.
در این میان در برخی از مدارس شهرستان میناب به علت ‌به‌کارگیری آموزشیاران نهضت سواد آموزی به عنوان دبیر نه تنها سطوح اولیه انتظارات دانش آموزان را برآورده نکرده، بلکه نارضایتی آنها را نیز در این مدارس در بر داشته است.
بیم آن می‌رود، از آنجا که بخش قابل توجهی از معلمان تازه کار اعزامی به مقاطع متوسطه میناب، سال گذشته به عنوان آموزشیار نهضت سواد آموزی فعالیت داشته‌اند و تجربه تدریس در این مقطع را ندارند رکود و افت سطح تحصیلی دانش‌آموزان را منجر شود.
زحمات آموزشیاران نهضت سوادآموزی در راستای کار و حیطه کاری خودشان قابل تقدیر و تحسین است ولی این را باید در نظر داشت که حضور معلمانی که تجربه تدریس و اداره کلاس در این مقطع را ندارند می‌تواند لطمه شدیدی به دانش آموزان وارد کند و نتیجه ناخوشایندی در امتحانات و آزمون‌ها داشته باشد.
آموزشگاه دخترانه هدف روستای راونگ میناب یکی از این مدارس است که با دارا بودن 78 نفر دانش آموز سال گذشته، سه نفر برتر در رشته علوم انسانی در شهرستان میناب نیز از این مدرسه بوده است.
در ابتدای سال تحصیلی جدید به علت استفاده از آموزشیاران تازه استخدام در قالب دبیر موجبات نارضایتی دانش‌آموزان این مدرسه نیز فراهم شده است.
تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه که در 18 مهر ماه به نمایندگی از سایر دانش‌آموزان به منزله اعتراض به این موضوع و چند مشکل دیگر در آموزش و پرورش میناب حضور یافتند به خبرنگار فارس گفتند: معلمان در کلاس درس تنها به روخوانی درس و ارائه مطالب از روی کتب اکتفا می‌کنند و توانایی پاسخ به سئوالات دانش آموزان و برآورده سازی نیاز درسی آنان را ندارند.
یکی از دانش‌آموزان این آموزشگاه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: می‌توان گفت اطلاعات درسی بسیاری از دانش‌آموزان به نسبت، بیشتر از برخی از معلمان جدید‌الورود است.
هر چند در این تاریخ (18 مهرماه) به علت برخورد و ممانعت مسئول ارزیابی و عملکرد آموزش و پرورش میناب با خبرنگار فارس تحقیق در مورد خواسته‌های دانش‌آموزان متحصن در این اداره ناقص ماند، اما در پیگیری‌های خبرنگار فارس مشخص شد در همان تاریخ و در پی بازتاب این موضوع به برخی مسئولان، تعدادی از نیروهای آموزش و پرورش میناب که شنیده‌ها حاکی است از معاونان این اداره بوده‌اند به آموزشگاه مذکور عزیمت و در آنجا ضمن قول مساعد برای حل مشکلات مدرسه از قبیل اعزام دبیر برای دروس جامعه‌شناسی، زبان خارجه و جغرافیا، برطرف کردن مشکل سیستم سرمایشی و تعمیر برخی میز و نیمکت‌های آن، دو دبیر رشته‌های ریاضی و عربی این مدرسه را که از آموزشیاران نهضت بوده به همراه خود از مدرسه برده و در نهایت به گفته یکی از دانش‌آموزان این مدرسه خواسته‌های دانش آموزان محقق و مشکلات مدرسه نیز مرتفع شده است.
نباید فراموش کرد تحویل دادن دانش آموزان و نیروهای تحصیل کرده،خوب و با دانش بالا به مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و جامعه مستلزم گماشتن نیروهای خبره برای تدریس در مدارس است.
توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات در کنار استفاده از نیروهای کارآمد و دلسوز سبب تکمیل شدن پازل موفقیت دانش آموزان، و سهل انگاری در این راستا می‌تواند لطمه و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره آموزش وارد کند.
هر چند بروز این چنین مشکلاتی از ابتدای سال جاری تاکنون در برخی از نقاط دیگر این شهرستان نیز به شکل اعتراض اولیا و دانش‌آموزان دیده می‌شود اما به نظر می‌آید باید در حوزه آموزش و پرورش میناب، ریشه بروز مشکلات این چنینی را که مطمئنا در دراز مدت تاثیرات آن بیشتر دامن بعد علمی و نیروی انسانی شهرستان را خواهد گرفت در نحوه گزینش و استخدام نیروهای جدید جستجو کرد.
مبحث استخدام آموزشیاران و نحوه استخدام و نوع گزینش آنها نیز که اعتراضاتی را در بین صاحب‌نظران و همچنین اعتراضاتی را حتی در بین متقاضیان خدمت در آموزش و پرورش این شهرستان به وجود آورده است به عنوان روی دوم و دیگر موضوع عملکرد آموزش و پرورش شهرستان میناب حائز اهمیت است که قصد داریم در گزارشی مفصل طی روزهای آینده به آن بپردازیم.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول