اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی سمپوزیوم ترومبولیتیک تراپی خبر داد:

انجام درمان‌های جدید سکته مغزی در شمال‌غرب کشور

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی سمپوزیوم ترومبولیتیک تراپی گفت: درمان‌های جدید سکته مغزی در شمال‌غرب کشور در حال انجام است.

انجام درمان‌های جدید سکته مغزی در شمال‌غرب کشور
علی‌اکبر طاهراقدم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: سکته مغزی  یک آسیب حاد سیستم عصبی است که در اثر قطع جریان خون قسمتی از مغز و عدم تامین اکسیژن و تغذیه آن ایجاد می‌شود و این مسدله عمدتا در شرایین مغزی اتفاق می‌افتد، ولی ممکن است در وریدهای مغزی نیز دیده شود.
وی افزود: سکته مغزی جزو اورژانس‌های پزشکی است و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است موجب آسیب جدی و ماندگار جسمی و بعضا مرگ نیز  شود.
 
سکته مغزی دومین علت مرگ و میر
طاهراقدم سکته مغزی را دومین علت مرگ و میر و ناتوانی نامبرد و تصریح کرد: عوامل خطر مختلفی برای سکته مغزی وجود دارد که تعدادی از آنها غیرقابل تغییرند که می‌توان به سن بالا، جنس مذکر و... اشاره کرد، اما در مقابل تعدادی از عوامل خطر نیز وجود دارد که قابل تغییر و کنترل است که می‌توان به فشار خون بالا، بیماری دیابت هیپرلیپیدمی و مصرف سیگار و بیماری‌های قلبی اشاره کرد، برای اینکه فرد دچار سکته مغزی نشود، باید عوامل خطر قابل تغییر تحت کنترل درآیند.
عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب  دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سکته مغزی به  دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که نوع  اول خونریزی دهنده یا هموراژیک است که در این دسته، خون از سیستم گردش خون داخل جمجمه‌ای خارج و موجب فشار روی فیبرهای عصبی در محل و اختلال عملکرد آنها و بعضا افزایش فشار داخل جمجمه‌ای و کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ نیز می‌شود و این نوع سکته مغزی حدود 20 درصد سکته‌های مغزی شامل می‌شود.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب سکته مغزی ایسکمیکرا نوع دوم برشمرد و افزود: در این نوع سکته مغزی رگ خون رسان قسمتی از مغز توسط یک لخته خونی مسدود می‌شود و بسته به محل انسداد علائم مختلف و متنوعی را به دنبال دارد و  انسداد رگ داخل جمجمه‌ای می‌تواند در اثر انتقال یک لخته از قلب به علت آریتمی‌های قلبی یا کنده شدن قسمتی از ترومبوز موجود در لومن شرائین بزرگ از جمله کاروتید به قسمت‌های انتهایی باشد.
وی در همین مورد  ادامه داد: بعضا انسداد یا ترومبوز در سیستم وریدی مغز اتفاق می‌افتد که عمدتا در اثر افزایش غلظت خون و افزایش انعقادپذیری به علل مختلف از جمله مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی و... اتفاق می‌افتد.
 
علائم مختلف سکته مغزی
طاهراقدم به بیان علائم مختلف سکته مغزی پرداخت و افزود: سکته مغزی علائم مختلف بر اساس محل آن از جمله اختلال تکلم و ضعف و کرختی نیمه بدن، انحراف صورت، اختلال تعادل، سرگیجه و دوبینی را در پی دارد.
وی ادامه داد: در سکته  مغزی نوع ایسکمیک یا انسدادی بسته به شرایط و نوع آن از داروهای ضدپلاکتی مثل آسپیرین یا کلوپیدوگریل یا داروهای ضدانعقادی مثل وارفارین استفاده می‌شود و برای لیز لخته‌ی موجود ایجاد شده در داخل عروق داروی TPA در دسترس است که در شرایط  خاص می‌توان از آن برای لیز و از بین بردن لخته استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا این دارو در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز توسط  متخصصان مغز و اعصاب با همکاری طب اورژانس در بیماران با سکته مغزی حاد استفاده می‌شود و البته تزریق این ماده در شرایط خاص و وجود اندیکاسیون آن قابل استفاده است که عمده‌ترین آنها تشخیص سکته  مغزی در کمتر از سه ساعت از وقوع آن است.
دبیر اجرایی سمپوزیوم ترومبولینیک تراپی افزود: در هفتم آبان که مصادف با روز جهانی سکته  مغزی (29 اکتبر) است در همایش یک روزه ترومبولیتیک تراپی در سکته مغزی حاد، که در محل ساختمان پشمینه دانشگاه علوم پزشکی تبریز توسط مرکز تحقیقات  علوم اعصاب و گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه برگزار می‌شود نتایج تزریق این دارو به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
انتهای پیام/ح20
 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول