اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی زنجان خبر داد:

برداشت 128 هزار تن پیاز از مزارع زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: در سال‌جاری 128 هزار تن پیاز از مزارع این شهرستان برداشت شده است.

برداشت 128 هزار تن پیاز از مزارع  زنجان
قدرت‌الله سلیمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه با آغاز آبان ماه آخرین مزارع پیاز و گوجه فرنگی و سیب‌زمینی در حال برداشت است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح 75 درصد از مزارع پیاز، بیش از 95 درصد از مزارع گوجه‌فرنگی و 75 درصد از مزارع محصول پیاز برداشت شده و محصول تولیدی به موقع به بازار عرضه شده است.
وی با بیان اینکه در سال‌جاری بیش از 14 هزار تن سیب‌زمینی، 23 هزار تن گوجه‌فرنگی و 128 هزار تن پیاز در مجموع به ارزش اقتصادی 600 میلیارد ریال، تولید و به بازار عرضه شده است، خاطر نشان کرد: سطح پیاز و گوجه‌فرنگی بیش از 25 درصد افزایش داشته است.
سلیمانی با اشاره به اینکه در نیمه نخست مهر ماه سال‌جاری بیش از 14 هزار هکتار از اراضی دیم زنجان به زیر کشت محصول گندم رفته است، در همین مدت بیش از یک هزار و 100 هکتار از اراضی آبی این شهرستان نیز به زیر کشت گندم رفته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با بیان اینکه انتظار می‌رود همچون سال گذشته سطح زیر کشت گندم دیم در شهرستان زنجان بالغ بر 64 هزار هکتار و گندم آبی بالغ بر 4 هزار هکتار برسد، افزود: کشت سال زراعی جدید در حالی شکل می‌گیرد که کار اغلب کشاورزان دیم‌کار در سال زراعی گذشته به واسطه کاهش بارندگی به ویژه در فصل پاییز سال گذشته خسارت قابل ملاحظه‌ای دیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از کشاورزان زنجانی مبلغ 65 میلیارد ریال اعتبار از منابع داخلی بانک‌های کشاورزی برای کشاورزان به صورت سرمایه در گردش کشت محصولات گندم، جو و کلزا پرداخت می‌شود، خاطر نشان کرد: این مبلغ با مراجعه کشاورزان به مراکز جهاد کشاورزی و اخذ معرفی‌نامه دریافت می‌شود.
سلیمانی به برداشت مکانیزه برنج توسط کمباین برای نخستین بار در روستای مشمپا شهرستان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: برداشت برنج در تمام مناطق برنج کاری شهرستان به صورت دستی انجام می‌گرفت که با برداشت دستی محصول علاوه بر نیاز به تعداد قابل توجهی کارگر ماهر، موجب افزایش هزینه تمام شده برای کشاورزان می‌شود که این مشکلات در روش برداشت مکانیزه مرتفع شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در زنجان مبنی بر اینکه برداشت مکانیزه برنج چه میزان برای کشاورزان صرفه جویی دارد، خاطرنشان کرد: برداشت برنج توسط کمباین در مقایسه با برداشت دستی در حدود 60 درصد هزینه برداشت را کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان زنجان سالانه در حدود یک‌هزار و 500 هکتار برنج از ارقام صدری و گرده کشت می‌شود، یادآور شد: در زنجان بیش از 5 هزار تن برنج به ارزش اقتصادی 40 میلیارد ریال تولید می‌شود.
سلیمانی خاطرنشان کرد:عملیات برداشت مکانیزه برنج که اواخر شهریور ماه انجام شده در امور بهبود تولیدات گیاهی موثر است.
استان زنجان با 883 هزار هکتار زمین قابل کشت و 85 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی و دارا بودن زمین‌های مستعد، در محاسبه کاربری اراضی در رده نهم کشور قرار دارد.
استان زنجان از لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیم‌های متفاوت و وجود رودخانه‌های مهمی چون قزل اوزن، ابهر‌ رود، خرا‌‌رود و همچنین وجود آب‌های زیرزمینی، چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و به لحاظ همجوار بودن با هفت استان کشور و نزدیکی با مرز کشور، زمینه فعالیت بخش خصوصی برای سرمایه  گذاری در بخش کشاورزی به طور مناسب فراهم است.
یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان که در بازار جهانی به دلیل کیفیت خوب و زودرس بودن خریداران بسیاری دارد، سیر است که در صورت رعایت استانداردهای بسته بندی قابل توسعه و صادرات خواهد بود.
همچنین انگور از نظر سطح زیر کشت رتبه هشتم و از نظر تولید رتبه نهم را در کشور دارا است.
یکی دیگر از محصولات زراعی استان زنجان گندم است که سالانه به طور متوسط سطح زیر کشت آن 314 هزار و 808 هکتار است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول