اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

عاشورای شمسی به مصلحت امت اسلام نیست

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت:‌ عنوان کردن عاشورا شمسی ابدا به مصلحت امت اسلامی و پیروان مکتب اهل بیت نیست و باید از آن خودداری شود.

عاشورای شمسی به مصلحت امت اسلام نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به وقوع زلزله در کشور ترکیه تصریح کرد: ما از وقوع چنین زلزله‌ای که در یک کشور اسلامی در همسایگی ما رخ داده نگران و ناراحت هستیم و دعا می‌کنیم امسال این پیش‌آمد‌ها برای آنها و برای هیچ انسان و مسلمانی پیش نیاید.
وی ادامه داد: در اینگونه موارد همه باید به کمک بشتابیم و ما از وقوع این حادثه ناراحت هستیم با وجود اینکه دولتمردان کشور ترکیه حق همسایگی را ادا نکرده و با دشمنان ما دوست بوده و با دوستان ما دشمن هستند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: رفتار دولتمردان ترکیه به گونه‌ای است که شرط همسایگی دو کشور رعایت نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با مطرح شدن برگزار شدن مراسم روز عاشورا طبق تاریخ شمسی و ارائه استفتاهای صورت گرفته؛ با قرائت استفتا صورت گرفته گفت: متن این استفتا به شرح زیر است «در این ایام جمعی از علاقه‌مندان به ساحت حسینی تصمیم گرفته‌اند که عاشورای شمسی بگیرند، یعنی عاشورا را به حسب ماه‌های شمسی حساب کرده و مراسم عاشورا را طبق تاریخ شمسی برگزار کنند. آیا این کار صحیح است؟»
‌مکارم‌شیرازی اضافه کرد: اگرچه ممکن است که این برادران از روی عشق به سالار شهیدان کربلا و عظمت فداکاری‌ها و مصائب آن حضرت به این فکر افتاده باشند، ولی به یقین این کار به مصلحت مراسم باشکوه حسینی نیست.
وی عنوان کرد: تمام امامان معصوم که اخبار آنها در خصوص برگزاری مراسم عاشورا به دست ما رسیده همگی عاشورا را در همان دهم محرم ذکر فرموده‌اند و تخطی از سیر آن بزرگواران عملی ناصواب است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: به یقین تعدد مراسم عاشورا از ابهت و همیت آن مراسم بسیار باشکوه می‌کاهد و آن شور و حرارت را تضعیف می‌کند و این کار مورد علاقه دشمنان عاشورا است، البته برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در تمام طول سال موجب اجر عظیم است، ولی عنوان کردن عاشورا شمسی ابدا به مصلحت امت اسلامی نیست و پیروان مکتب اهل بیت نیست و باید از آن خودداری شود.
وی تاکید کرد: فردا عید غدیر شمسی، تولد امام حسین شمسی، تولد امام زمان(ع) به تاریخ شمسی و... مطرح می‌شود و این کارها صحیح نیست، عاشقان امام حسین باید راه ‌صحیح طی کنند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام، صبر در برابر بلا اعم از بروز حوادث ناگوار و همچنین آزمایشات الهی را از ویژگی‌های مومنین توصیف کرد و گفت: مومنان واقعی در برابر حوادث مایوس نشده و به ناشکری نپرداخته و از میدان حوادث و مشکلات فرار نمی‌کنند.
وی در ادامه شکر در برابر فزونی نعمت را از دیگر ویژگی‌های مومنان عنوان کرد و ادامه داد: عکس‌العمل مردم در برابر نعمت‌ها متفاوت است و گروهی از افراد وقتی غرق نعمت می‌شوند دیگران را فراموش کرده و گروه دیگر مغرور می‌شوند و تصور می‌کنند که همه اینها از ناحیه خودشان است.
این مرجع تقلید افزود: رضایت در برابر قضا و قدر الهی را از دیگر ویژگی‌های مومنان است و بسیاری از حوادث در زندگی ما رخ می‌دهد که لطف خدا و قضای الهی است و ما علت آن را نمی‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه خداوند مصلحت انسان‌ها را بهتر از هرکسی می‌داند، گفت: خداوند هم حکیم و هم رحیم است و بنابر این چنین خالقی برای بندگانش بد نمی‌خواهد، اگر کسی راضی به قضای الهی نباشد خدا را حکیم و رحیم نمی‌داند.
‌مکارم‌شیرازی با اشاره به جمله‌ای از پیامبر گرامی اسلام خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام به جمعی از مومنین فرمودند که به اندازه زندگی خود قانع باشند.
وی گفت: اگر کسانی که سوء استفاده 3 هزار میلیاردی به این معنا توجه می‌کردند، دست به چنین اقدامی نمی‌زدند، آنها اگر سالی یک میلیارد هم مصرف کنند 3 هزار سال زمان نیاز است که این مال صرف شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول