اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای پژوهشی مرکز آمار ایران:

آمار مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت است

خبرگزاری فارس: عضو شورای پژوهشی مرکز آمار ایران گفت: آمار و اطلاعات یکی از عوامل موثر و ضروری برای برنامه‌ریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف مدیریت است.

آمار مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت است
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، همایش روز آمار و برنامه‌ریزی با حضور اساتید و دانشجویان این رشته شب گذشته در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران برگزار شد.
نادر نعمت‌اللهی عضو شورای پژوهشی مرکز آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم طی سخنانی به تشریح آمارهای ثبتی در ایران پرداخت و گفت: از دوران هخامنشی آمار در ایران وجود داشته و در این راستا با رشد جامعه و افزایش جمعیت، نیاز به برنامه‌ریزی و به دست‌آوردن آمار بیش از پیش احساس شد.
وی درباره آمار رسمی، ضرورت جمع‌آوری آمار و اطلاعات، کیفیت مطلوب و نامطلوب آمار سخنانی را ارائه کرد.
نعمت‌اللهی گفت: آمار و اطلاعات یکی از عوامل موثر و ضروری برای برنامه‌ریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف مدیریت است.
عضو شورای پژوهشی مرکز آمار ایران سرشماری، نمونه‌گیری و آمارهای ثبتی را از روش‌های جمع‌آوری آمار و اطلاعات بیان کرد.
این مسئول به ارائه برخی از مزایای آمارهای ثبتی پرداخت و گفت: سهولت دسترسی، ارائه آمار در کوتاه‌ترین زمان، هزینه پایین، صرفه‌جویی در منابع، مستمر بودن تولید آمار و بی‌نیازی از اجرای بسیاری از طرح‌های آمارگیری از شاخص‌های آمار ثبتی است.
مدیر گروه آمار دانشگاه مازندران نیز با اشاره به جایگاه علم آمار عنوان کرد: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها بدون در اختیار داشتن آمار کافی و دقیق و به هنگام ممکن نیست.
اکبر اصغرزاده نقش علم آمار در عصر اطلاعات را مهم عنوان کرد و گفت: امروزه نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی از شاخص‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود.
احمد پوردرویش نماینده انجمن آمار ایران در دانشگاه مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه گرامیداشت روز آمار می‌تواند برای جامعیت و همگرایی جامعه آماری کشور موثر باشد، یادآور شد: سازمان ملل متحد بیستم اکتبر را روز جهانی آمار اعلام کرده و در تقویم کشورمان نیز روز اول آبان با عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است.
وی علم آمار را علم پایه دانست و افزود: آمار مادر تمام علوم کمی است و نقش روزافزونی در رشد برنامه‌ریزی شده هر جامعه دارد و به عنوان یک ابزار شناختی بسیار مهمی تلقی می‌شود.
پوردرویش در پایان اذعان داشت: شناخت کمی به عنوان یک شناخت متعالی در شناخت انسانی است.
به گزارش فارس، در پایان این همایش از دکتر نعمت الهی، دکتر درویش‌پور و برخی از استادان دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران و همچنین نفرات برتر ورودی‌های مختلف رشته آمار در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول