اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد دایرةالمعارف استان اردبیل:

کتابخانه‌ها باید پاک‌ترین فضای تربیتی باشد

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد دایرة‌المعارف استان اردبیل گفت: کتابخانه‌های ما باید سالم‌ترین، پاک‌ترین و آرام‌ترین فضاهای تربیتی باشند.

کتابخانه‌ها باید پاک‌ترین فضای تربیتی باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اصغر تقی‌زاده ‌شکیبا عصر امروز در جلسه کتابخانه‌های عمومی اردبیل اظهار داشت: بعد از دیدار کتابداران استان اردبیل به همراه سایر کتابداران کشور با مقام معظم رهبری و فرمایشات روشنگرانه معظم‌اله همه ما باید با یک برنامه‌ریزی درست به سمتی حرکت کنیم تا ضعف‌ها و کاستی‌های مطرح شده از زبان رهبر معظم انقلاب برطرف شود.
وی تصریح کرد: نگاه و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ باید درازمدت و دیربازده باشد چرا که طبیعت کار فرهنگی است که نتیجه و ثمره دیرتر از حوزه‌های دیگر به ثمر نشسته اما این دیر به ثمر نشستن خود شیرینی‌های منحصر به فردی دارد.
تقی‌زاده شکیبا ضرورت مکان‌یابی مناسب برای ساخت کتابخانه‌ها، دعوت از افراد دلسوز و دارای کمالات معنوی و هوشمندی خاص در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین نگاه واقع‌بینانه به تداوم نهضت کتاب و کتاب‌خوانی را جز ضروریت‌ها در حرکت این مسیر توصیف کرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: بعد از بررسی و تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدیم که باید در حوزه کتاب‌خوانی که بخشی از هویت تاریخی، دینی و فرهنگی ما را نیز شامل می‌شود باید حرکت‌های مستمر و پیگیرانه را انجام دهیم تا بتوانیم به اهداف و برنامه‌های تعیین شده دسترسی پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم کتابخانه‌ها و مراجعات ما افزایش یابد باید الگوی جوامع موفق و پیشرو را به کار بگیریم و با رعایت مصالح و ارزش‌های نظام اسلامی از آنها در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنیم.
به گزارش فارس، رئیس بنیاد دایرةالمعارف استان اردبیل ادامه داد: در فضاهای کتابخانه‌ای باید مسایل اخلاقی، سلائق فردی و بالاتر از همه اصل امانتداری صادقانه مورد توجه قرار گیرد تا مبادا امنیت مراجعه و کتاب‌خوانان دچار تهدید شود.
وی جذب مراجعان را بسیار مهم و اساسی توصیف کرد و گفت:‌ فضای کتابخانه باید فضای آرام و مسلط بر اعصاب و تمرکز خاص باشد تا مراجعان با خاطری آسوده و راحت اقدام به مطالعه کتاب بکنند.
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در ادامه توجه به معماری اسلامی، دینی را در ساخت کتابخانه‌ها به عنوان پاک‌ترین و معنوی‌ترین فضای تربیتی یادآور شد و افزود: ما در ثبت سفارش چندان موفق عمل نکردیم به طوری که باید برای سنین مختلف خدمات مناسبی ارایه کنیم تا اگر پیرمردی نمی‌تواند به کتابخانه مراجعه کند درخواست و تحویل کتاب را در منزل داشته باشد.
تقی‌زاده شکیبا اجرایی شدن این برنامه‌ها و اهداف را در سایه همراهی انجمن کتابخانه‌های شهرستان‌ها و دلسوزان این حوزه اعلام کرد و اظهار داشت: باید با حرکت‌های اساسی انتظار روزی را بکشیم که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به سرعت توسعه و گسترش پیدا کند.
به گزارش فارس،‌ استاد دانشگاه‌های اردبیل نیز در این جلسه به عمده مشکلات کتاب‌خوانی در اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در استان اردبیل برای توسعه فضاهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتابخانه وجود دارد اما باید در حوزه فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی با اراده بیشتر حرکت کنیم.
بیوک جامعی حمایت از ناشران، مؤلفان و مسنوفان را خاطر نشان کرد و گفت: اگر به این اقشار توجهی نشود نه تنها چاپ و نشر کتاب با تأخیر و تعلل روبه‌رو می‌شود بلکه رشد کمی و کیفی کتاب و کتاب‌خوانی را شاهد نمی‌باشیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول