اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه علوم دامی کشور خبر داد:

ایران جزو 10 کشور برتر تولیدکننده عسل دنیا

خبرگزاری فارس: رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه علوم دامی کشور با بیان اینکه ایران سالانه 45 هزار تن عسل تولید می‌کند، گفت : ایران جزو 10 کشور برتر تولیدکننده عسل دنیا است.

ایران جزو 10 کشور برتر تولیدکننده عسل دنیا
به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان غلامحسین طهماسبی در حاشیه جشنواره عسل در چیچکلوی ورزقان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سالانه بیش از 45 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که این میزان عسل در بیش از 5 میلیون کلونی زنبور عسل مدرن و بومی کشور بدست می‌آید.
وی با بیان اینکه‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور 850 هزار کندو وجود داشت که طی سه دهه گذشته این میزان به 5 میلیون کندو افزایش یافته است، افزود: هم اکنون بیش از 66 هزار بهره‌بردار در زمینه زنبورداری فعال هستند و از نظر تعداد کلونی و تولید جزو 10 کشور برتر جهان هستیم.
طهماسبی، متوسط جهانی میزان برداشت عسل از هر کندو را 15 تا 17 کیلوگرم ذکر کرد و ادامه داد:‌ کشور چین با بیش از 7 میلیون کلونی سالانه حدود 300 هزار تن عسل تولید می‌کند که در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه با استفاده از فناوری‌های نوین، کشوری مانند کانادا توانسته متوسط تولید در هر کلونی را تا 60 کیلوگرم افزایش دهد تصریح کرد: در سرتاسر جهان از 67 میلیون کلونی زنبور عسل ، یک میلیون و 500 هزار تن عسل تولید می‌شود که جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد کلونی 5.5 درصد و میزان تولید، 3.1 درصد تولید عسل دنیا را به خود اختصاص داده است.
طهماسبی‌ کمک به افزایش تولید و ارتقای کیفی صنعت زنبورداری را از اهداف انجمن علمی زنبور عسل کشور ذکر کرد و ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین تمهیدات لازم صنعت زنبورداری را در کشور گسترش داده و در برنامه راهبردی در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی عسل مدنظر بوده و با ترسیم 70 برنامه راهبردی، تلاش می کنیم میانگین تولید عسل هر کندو را به 20 کیلوگرم افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به متوسط 16 تا 17 کیلوگرم تولید عسل از هر کندو در سال 1400 تلاش می کنیم افزود: قانونمند کردن و استاندارد کردن تولید عسل در کشور کمک زیادی به صنعت زنبورداری کشور می‌کند.
رئیس انجمن علمی زنبور عسل کشور با بیان اینکه طبق برنامه‌های بلند مدت کشور، باید مصرف سرانه عسل از 650 گرم در سال ‌جاری تا افق 1400 به یک کیلوگرم برسد ادامه داد: مصرف سرانه عسل در کشور نیوزلند بالای 2 کیلوگرم، در کشورهای بلژیک، سوئیس، فرانسه و انگلیس بالای یک کیلوگرم متوسط جهانی 223 گرم و متوسط مصرف سرانه در قاره آسیا 155 گرم است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول