اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با حافظ 9 ساله قرآن کریم؛

نوجوانان با قرآن مانوس شوند

خبرگزاری فارس: حافظ 9 ساله قرآن کریم گفت: کودکان و نوجوانان باید از همین سنین به آموزش قرآن پرداخته و با آن مانوس باشند چون در این صورت علاوه بر دور ماندن از گناه در آخرت نیز از شفاعت قرآن بهره‌مند خواهند شد.

نوجوانان با قرآن مانوس شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی امینی، حافظ 9 ساله قرآن کریم است که از کودکی به حفظ قرآن اهتمام ورزیده و با توفیقات الهی توانسته است آیات قرآن را به صورت ترتیبی و موضوعی همراه با ترجمه به خاطر بسپارد. وی که‌ با تفسیر آیات این کتاب آسمانی نیز آشنایی دارد، در مورد هر آیه‌ می‌تواند توضیحات مربوط به مفاهیم آن را نیز به مخاطبین بدهد.
وی تاکنون بیش از 10 رتبه برتر در مسابقات استانی و کشوری قرآن و نهج‌البلاغه کسب کرده است و به عنوان مبلغ خردسال در شبکه‌های داخلی و خارجی به اجرای برنامه می‌پردازد.
گفت‌وگوی خبرنگار فارس در قم را با پدر این کودک می‌خوانید:

فارس: معرفی کوتاهی از فرزند خود داشته باشید؟
ــ علی امینی فرزند ارشد خانواده است که در مراغه متولد شده و از دو سالگی با مهاجرت خانواده ما به قم در این شهر زندگی می‌کند. وی اکنون در سال چهارم دبستان در حال تحصیل بوده و سال‌های تحصیلی گذشته را نیز با معدل 20 به پایان رسانده است. علی علاوه بر دروس مدرسه‌، خود را برای شرکت در آزمون کارشناسی علوم قرآن نیز آماده می‌کند.
 
فارس: آموزش قرآن را از چه سنی برای کودک خردسال خود آغاز کردید و آیا شیوه خاصی در این زمینه به‌کار بردید؟
ــ حفظ قرآن را از طریق اذکار و دعاهای کوچک در قالب بازی با کلمات و حروف از سه سالگی به علی یاد دادیم اما تعلیم جدی از شش سالگی شروع شد.
وی قرآن را به صورت ترتیبی و موضوعی حفظ کرده و هر آیه را با مشخصات آن از قبیل شماره صفحه به خاطر سپرده است ضمن آنکه به ترجمه و مفاهیم کلام الهی نیز تسلط داشته و توانایی ترجمه دیگر متون عربی را دارد.
 
فارس: آیا زمینه قرآنی در خانواده شما وجود داشت؟
ــ من 15 سال در زمینه فعالیت‌های قرآنی مشغول به کار بوده‌ام. مادر علی هم جزو طلاب جامعة الزهرا و از حافظان و مربیان قرآن‌کریم است و در واقع می‌توان گفت همراهی او در تربیت کودک خردسالمان تاثیر بسزایی داشته است.
 
فارس: استعداد ذاتی علی در زمینه حفظ قرآن تا چه میزان موثر بود؟
ــ‌ واقعیت امر این است که استعداد و هوش علی در حد متوسطی قرار دارد اما به برکت انس با قرآن و فضای قرآنی حاکم بر خانواده، به تدریج استعداد وی شکوفاتر شده است. به اعتقاد من، لازم نیست که شخص برای حفظ قرآن نخبه باشد،‌ بلکه این کتاب انسان‌ساز، خود زمینه را برای نخبه‌پروری فراهم می‌سازد.
 
فارس: برنامه‌ریزی شما در رابطه با آینده کودکتان چیست؟
ــ‌ ما همه امور را به دست خدا سپرده‌ایم و امیدواریم خداوند به لطف خود، دل‌های مار را قرآنی کند تا بتوانیم به عنوان نماد و تندیس فرهنگ قرآنی برای دیگران ایفای نقش کنیم. هدف ما این است که بتوانیم با فعالیت در زمینه‌هایی چون تفسیر و عرفان اسلامی و نیز تربیت صاحب‌نظران برجسته، نوای دلنشین قرآن را به گوش همگان رسانده و به عنوان سرباز شایسته‌ای در خدمت قرآن و امام زمان(عج) باشیم.
 
فارس: آیا محیط اجتماعی در تربیت چنین فرزندی نقش داشته است؟
ــ‌ به طور قطع محیط نقش اول را ایفا می‌کند. این فرزندان نیز در محیطی رشد کرده‌اند که محصول خون هزاران شهید و مورد عنایت امام زمان(عج) است.
 
فارس: آموزش‌های قرآنی که در حال حاضر به نونهالان و نوجوانان داده می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- مسئولان کشور باید بیش از این به بحث قرآن و الگوهای قرآنی اهمیت داده و نخبه‌های قرآنی برجسته‌ای تربیت کنند تا در هر زمینه الگو بوده و عارف به مبانی قرآن باشند.
نهضت قرآنی از سوی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، نهادهای دولتی مرتبط و موسسات قرآنی چندی است که آغاز شده و بودجه‌های فراوانی هم برای آنها در نظر گرفته شده که اینها مقدمه کوتاهی در برابر کار با عظمتی است که رهبر معظم انقلاب از ما خواسته‌اند و تحقق این امر مهم نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم است.
اما باید گفت با وجود تشکیل مدارس قرآنی، نسبت به قرآن کم مهری صورت می‌گیرد. آموزش در بسیاری از کشورها بر مدار قرآن است. به طور مثال پاکستان بیش از 3 میلیون حافظ قرآن دارد اما در ایران تعداد حافظان ما شاید زیر 100 هزار نفر باشد که این زیبنده ایران اسلامی نیست؛ بنابراین باید امر مقام معظم رهبری را محقق کنیم که در این میان نقش آموزش و پرورش بیشتر از سایر نهادهاست.
 
فارس: راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآن در جامعه چیست؟
- برنامه‌های قرآنی نباید به شبکه‌ قرآن محدود شود در واقع  نگاه سکولاری به قرآن مطلوب نیست بلکه رسانه ملی باید به قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) اهتمام بیشتری ورزیده و نوجوانان و نخبگان قرآنی را که تاثیرگذاری زیادی در جامعه ما و سراسر جهان دارند به مردم معرفی کنند. برای ترویج قرآن باید نخست احکام این کتاب آسمانی در وجود ما حاکم باشد یعنی آن را باور کرده و سپس ترویج کنیم.
 
فارس: به نظر شما آیا زمینه لازم برای پرورش و شکوفایی استعدادهای قرآنی در کشور فراهم است؟
- هم‌اکنون شاهد درخشش بسیاری از نخبه‌های قرآنی در سطح جهان هستیم و این افراد حتی در کشورهای عربی نظیر مصر تاثیر زیادی گذاشته‌اند که این ظرفیت باید به وسیله روزآوری، توسعه داده شود به گونه‌ای که همه جوانان مستعد قرآنی شناسایی و مورد حمایت واقع شوند. بار این رسالت بیش از پیش بر شانه مسئولان رسانه ملی و نهادهای مرتبط احساس می‌شود.
 
فارس: وجود موسسات قرآنی تا چه اندازه در شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی موثر است؟
- موسسات‌ و مهدهای قرآنی نقش تاثیرگذاری در تربیت قرآنی فرزندان این جامعه دارند. در حال حاضر برخی موسسات تنها در یک شعبه خود چند‌ هزار قرآن‌آموز را زیر پوشش قرار داده‌اند که باید از این ظرفیت فوق‌العاده استفاده بهینه صورت گیرد.
 
فارس:  راه‌های پیاده کردن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
- قرآن کلید نجات و برنامه زندگی مسلمانان است. ترجمه، درک مفاهیم، حفظ و قرائت قرآن مقدمه‌ای برای قرآنی شدن ماست تا نگاه و زندگی ما با این کتاب الهی عجین شود. هرکس به فراخور سن خود و در هر سطحی می‌تواند از قرآن استفاده کرده و از قرائت روزانه آیات آن بهره‌مند شود. باید سعی کنیم نرم‌افزارهای قرآنی را تهیه کنیم و آنها را در اختیار فرزندان خود قرار دهیم تا آنان به حفظ و قرائت قرآن ترغیب شوند.

فارس: از مسئولان چه انتظار و درخواستی دارید؟
- از مردم و مسئولان درخواست دارم که این موقعیت خطیر و ویژه تاریخی را غنیمت شمرده و به تبلیغ و ترویج قرآن بپردازند و با استفاده از این فرصت، پرچم اهل بیت(ع) را به اهتزاز در آورند. همه اقشار جامعه باید بکوشند با نگاه قرآنی به برنامه‌ها، فضای جامعه را قرآنی کنند.

...
خبرگزاری فارس در ادامه گفت وگوی خود با این خانواده قرآنی، به صحبت با این حافظ خردسال پرداخته که در زیر می خوانید:
 
فارس: خودت را برای ما با توجه به قرآن معرفی کن؟
- با توجه به آیه «ان الله کان علیا کبیرا» نام من علی و با توجه به آیه «و انا لکم ناصح امین» نام خانوادگی من امینی است.
 
فارس: علی آقا چند سال داری؟
- «تسع آیات بینات» من 9 سال دارم.
 
فارس: از کی حفظ قرآن را شروع کردی؟
- «فی ستة ایام» از شش سالگی به حفظ قرآن کریم پرداختم.
 
فارس: ساکن کدام شهر هستید؟
- «قم فانذر» ساکن قم هستم.
 
فارس: آیا شما بازی هم می کنید؟
- «ارسله معنا غدا یرتع و یلعب» این آیه ماجرای حضرت یوسف(ع) را بیان می کند به ویژه آن قسمتی که برادران یوسف از پدرشان می‌خواهند برادر کوچک خود را برای بازی به صحرا ببرند و حضرت یعقوب(ع) هم که کاری را بی‌دلیل انجام نمی‌دهد، یوسف را برای بازی می فرستد. با تاسی به این آیه، هم من بازی می‌کنم.
 
فارس: کلاس چندم هستی؟
- «منها اربعه حرم» من کلاس چهارم هستم ضمن اینکه به برکت قرآن یک سال تحصیلی را به صورت جهشی گذرانده‌ام. من امتیاز خاصی نسبت به دیگر کودکان نداشته و استعدادم مافوق آنها نیست اما به کمک حفظ قرآن توانستم یک سال را جهشی خوانده و به کلاس چهارم قدم بگذارم.
 
فارس: چگونه به حفظ و تفسیر قرآن کریم علاقه‌مند شدی؟
- در کودکی پدر و مادرم به صورت مستقیم و غیرمستقیم حفظ قرآن را به وسیله آموزش سوره‌های کوچک به من آغاز کردند اما از شش سالگی حفظ قرآن را با جدیت دنبال کرده و اکنون توانستم با زحمات پدر و مادرم قرآن را حفظ کنم.

فارس: چه برنامه‌ای برای آینده خود داری؟
- بر اساس فرموده قرآن کریم و توصیه پیامبر اکرم(ص) بهترین انسان‌ها کسانی هستند که قرآن را فرا گرفته و به دیگران هم یاد دهند. من هم پس از گذراندن دوره یادگیری قرآن، سعی خواهم کرد آن را به دیگران آموزش بدهم.
 
فارس: از کدام سوره و آیه قرآن کریم بیشتر لذت می‌بری؟
- بیشترین لذت را از آیه 62 سوره «یونس» می برم که می‌فرماید: «برای اولیای خدا ترسی نیست و آنها ناراحت و غمگین نمی‌شوند» من از این آیه بهره زیادی بردم علاوه بر آن آیه 119 سوره «مائده» را نیز که در مورد صادقین است بسیار دوست داشته و به مفاهیم آن عمل می کنم.
 
فارس: قرآن کریم چقدر در پیشرفت تحصیلی موثر بوده است؟
- قرآن کریم تاثیر مستقیمی بر ذهن من داشته است بدین صورت که ذهن مرا باز کرده و سبب شده است یک سال تحصیلی را با معدل 20 آن هم به صورت جهشی بخوانم.
 
فارس: چه ارتباطی بین قرآن و اهل بیت(ع) می‌بینی؟
- قرآن و اهل بیت(ع) مکمل یکدیگرند و به اعتقاد من خواندن قرآن بدون توجه به اهل بیت(ع) و توسل به آنان کاربردی نخواهد داشت؛ بنابراین برای فهم بهتر مطالب قرآنی باید به مفسران آن و اهل بیت(ع) به عنوان مجسمه قرآن مراجعه کرد.
 
فارس:  قرآن کریم چه تاثیری در انس بیشتر شما با اهل بیت(ع) داشته است؟
- در آیات متعددی از کتاب مبین اشاره شده است که قرآن هشداردهنده است، بنابراین کتاب آسمانی ما به مثابه حجابی بین من و گناهان بوده و اهل بیت(ع) نیز برای من حکم طنابی را دارند که یک سر آن به قرآن وصل می‌شود. قرآن کریم و اهل بیت(ع) با هم هستند و من از طریق قرآن توانستم به ائمه اطهار(ع) رسیده و از آنها درس بگیرم. قرآن کریم ارتباط من را با خاندان عصمت و طهارت قوی‌تر و توسلات مرا به آن بزرگواران بیشتر کرده است و اگر این توسلات نبود قادر به تاثیرگذاری بر دیگران نبودم.
 
فارس: قرآن کریم در مورد حجاب و عفاف چه نظری دارد؟
- خداوند در آیه 31 سوره نور می فرماید «ای پیامبر به زنان مومنه بگو از چشم‌های خود مواظبت کرده و پاکدامنی خود را حفظ کنید و...» منظور از زینت علاوه بر موی زنان شامل زیورآلات و خلخال زن هم شامل می‌شود. این آیه می‌فرماید «در جامعه امروز زنان باید حیا و پاکدامنی خود را حفظ کنند و زینت خود را جز برای شوهران خود آشکار نکنند».
 
فارس: چه توصیه‌ای به هم‌سالان خود و سایر نوجوانان وجوانان داری؟
- قرآن کریم انسان‌ها را به استوارترین راه هدایت می‌کند و از آنجا که این کتاب آسمانی برای هدایت بشر نازل شده توصیه می‌کنم همه هم‌سالان من از سن کودکی و نوجوانی به آموزش آن پرداخته و با قرآن مانوس باشند چون در این صورت است که از منکرات دور می‌مانند و نتیجه اخروی آن هم این است که از شفاعت قرآن بهره‌مند خواهند شد.
 
===============
گفت‌وگو از اعظم حاتمی
==============
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول