اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفر‌ه‌های آب زیرزمینی؛

نشست زمین‌ تاسیسات نفت و گاز جم و ریز را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی توسط صنایع نفت و گاز، احتمال نشست زمین در مناطق جم و ریز که تاسیسات نفت و گاز وجود دارد، محتمل است.

نشست زمین‌ تاسیسات نفت و گاز جم و ریز را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاپور رجایی شنبه شب در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به وجود خطوط نفت و گاز در مناطق و دشت‌های جم و ریز، در صورت نشست زمین امکان خسارت به این تاسیسات وجود دارد.
وی با اشاره به وضعیت موجود دشت‌های ممنوعه در استان بوشهر تصریح کرد: هم اکنون سه دشت جم، ریز و بوشکان از دشت‌های ممنوعه هستند که یک‌هزار و 620 حلقه چاه در آنها فعال و سالانه 64.5 میلیون متر‌مکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر خاطر‌نشان کرد: در همین ارتباط بیلان آب منفی بوشکان سالانه 7 میلیون متر‌مکعب، جم 7 میلیون متر‌مکعب و ریز 9.5 میلیون متر‌مکعب است.
رجایی با بیان اینکه مجوز حفر چاه در دشت‌های ممنوعه نداریم، خاطر‌نشان کرد: هفت دشت آزاد فاقد ظرفیت نیز در استان بوشهر موجود داریم که گزارش این دشت‌ها تهیه و به وزارت نیرو ارسال شده و کارشناسان وزارت نیرو در حال ارزیابی این گزارش هستند.
وی ادامه داد: دشت‌های دشت پلنگ، خورموج، تنگ ارم، چاهگاه، باغان، بردخون و مند، دشت کاکی از دشت‌های آزاد فاقد ظرفیت هستند که دشت پلنگ سالانه 5 میلیون متر‌معکب، خورموج 6.7 میلیون متر‌مکعب و تنگ ارم نیز 7 میلیون متر‌مکعب بیلان منفی آب دارند.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در 30 سال گذشته صنایع نفت از دشت‌های جم و ریز برداشت‌های زیادی داشتند و تعهد کردند تا آب برداشتی را جایگزین کنند اما حتی یک متر آب هم جایگزین نکردند و اقدامی نیز برای تامین آب به صورت بلند مدت نداشتند.
رجایی با بیان اینکه پالایشگاه گاز جم سالانه 3 میلیون متر‌مکعب آب نیاز دارد، اضافه کرد: از سال 54 تا 89 حدود 200 میلیون متر‌مکعب آب از طرف صنعت نفت از سفره‌های زیرزمینی دشت جم برداشت شده است.
وی تاکید کرد: با اجرای عملیات آبخیزداری که در سفر دوم دولت با اعتبار 64 میلیارد تومان مصوب شده امکان حفظ وضع موجود این مناطق را داریم اما کاهش 200 میلیون متر مکعب آب برداشتی باید جبران شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول