اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل راه‌آهن آذربایجان خبر داد:

رشد 10 درصدی جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی آذربایجان

خبرگزاری فارس: مدیر کل راه‌آهن آذربایجان گفت: تعداد مسافر جابه‌جا شده از طریق ناوگان ریلی منطقه آذربایجان در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

رشد 10 درصدی جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی آذربایجان
میرحسن موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه تعداد مسافر جابه‌جا شده از طریق ناوگان ریلی منطقه آذربایجان در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در مدت یاد شده 855 هزار و 869 نفر از طریق خطوط ریلی منطقه آذربایجان جابه‌جا شده‌اند. 
وی افزود: تعداد مسافر جابه‌جا شده در نیمه نخست سال گذشته 768 هزار و 200 هزار نفر بوده است. 
موسوی اضافه کرد: تعداد مسافر یاد شده با هر روز دو حرکت از تبریز به تهران، هر هفته سه حرکت از تبریز به کرج، هر هفته یک قطار از تبریز به قم، هر روز یک مسیر قطار از تبریز به مشهد و هر هفته دو قطار از تبریز به مشهد، هفته‌ای یک مسیر حرکت از تبریز به وان، استانبول و سوریه، هر روز هشت حرکت ریل‌باس از تبریز به دانشگاه تربیت معلم و یک روز در میان قطار تبریز ـ جلفا و تبریز ـ سلماس جابه‌جا شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در راستای بالا بردن سطح خدمات در ناوگان ریلی ناحیه، در سال 89 قطار مسیر تبریز ـ قم، قطار دوم مسیر تبریز ـ مشهد راه‌اندازی شد، گفت: علاوه بر این تمام واگن‌های قدیمی این منطقه بازسازی شده‌اند.
وی ادامه داد: راه‌‌آهن در مقایسه با سایر وسائل حمل و نقل به دلیل کمترین آلایندگی محیط زیست، میزان مصرف سوخت، کمی میزان سوانح و ایمنی بالا و داشتن امکان ترانزیت کالا در مسافت‌های طولانی و برخورداری از استانداردهای نسبی در اقصی نقاط دنیا به‌عنوان با صرفه‌‌ترین وسیله حمل و نقل معرفی شده است.
موسوی ادامه داد: این شاخص‌های در کشورهایی نظیر ایران با توجه به گستردگی و طولانی بودن راه‌ها نقش دو چندان را دارا است و از سویی راه‌آهن در حمل کالاهای ترانزیت از استعداد بالایی برخوردار بوده و حمل و نقل جاده‌ای از نظر سوانح درصد بالایی را دارا است، جابه‌جابی کالا و مسافر با راه‌‌آهن حائز اهمیت و درخور توجه است.
گفتنی است، اداره کل راه‌‌آهن آذربایجان یکی از 14 نواحی راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، کارهای ساختمانی آن از سال 1291 در محور تبریز ـ جلفا و صوفیان ـ رازی (در مرز ترکیه) آغاز و درسال 1295 محور تبریز ـ جلفا با 149 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرارگرفت و در سال 1350 محور صوفیان ـ رازی با 193 کیلومتر به پایان رسید و کارهای ساختمانی خط تهران ـ تبریز با 748 کیلومتر در تاریخ 1317 آغاز و در تاریخ 1336خاتمه و در تاریخ 1337 بهره‌برداری شد.
حوزه استحفاظی این اداره کل در سه محور تبریز ـ جلفا، تبریز ـ رازی و تبریز ـ تهران تا مراغه با 471 کیلومتر خط اصلی و 500 کیلومتر خطوط فرعی با تشکیل تعداد 28 ایستگاه اعم از دو ایستگاه با عنوان گار (تبریز و جلفا) و هفت ایستگاه تشکیلاتی (عجبشیر، شهید رهبری، صوفیان، سهلان، مرند، شرفخانه، سلماس و رازی) و 11 ایستگاه تحت فرمان (آذربناب، پرویز بهمن، زارعی، عباسی، پیام، هرزند، گرگر، دیزج خلیل، چشمه کنان، بابکان و میلادی) و هشت ایستگاه بسته (شیر آئین، سگبان، کندلج، زال، تسوج­ قلعه، شکر یازی و اقبالی) است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول