اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل مذهبی:

اسلامی شدن بانک‌ها نیازمند ایجاد اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل مذهبی گفت: اسلامی شدن بانک‌ها در مرحله نخست نیازمند ایجاد اقتصاد اسلامی است و کلمه اسلامی در کنار نام بانک نیز سبب اسلامی شدن آن نمی‌شود.

اسلامی شدن بانک‌ها نیازمند ایجاد اقتصاد اسلامی است
احمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: لازم است رویکرد و عملکرد بانک‌ها هر دو اصلاح شده و برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری‌ آنها اسلامی شود.
وی تاکید کرد: بدین منظور لازم است در مرحله اول اقتصاد اسلامی را ایجاد کنیم و سپس تحت ذیل آن بانکداری اسلامی شکل می‌گیرد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: برای اسلامی شدن بازار، بانک‌ها و غیره لازم است نخست مبانی اسلامی در باب اقتصاد را شناخته و تبیین کنیم و سپس نیازها و چالش‌‌های مورد نیاز در اقتصاد را مطرح و پاسخ‌ها را از مبانی اسلام استخراج کنیم.
وی ادامه داد: بدین منظور لازم است همکاری مناسبی بین حوزه فکر و عمل یعنی حوزه علمیه و بانک ایجاد شود.
مقیمی بانکداری امروز کشور را متأثر از غرب دانست و بیان داشت: قالب بانکداری ما غربی است بنابراین محتوای بانکداری اسلامی در این قالب غربی نمی‌تواند شکل صحیحی به خود بگیرد.
وی اضافه کرد: بنابراین ابتدا باید قالب صحیح اسلامی طرح‌ریزی شود تا ارتباط منطقی بین قالب و محتوای اسلامی شکل بگیرد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در این راه گاهی باید استانداردها و قانون‌های جهانی تعریف شده برای بانکداری را نادیده بگیریم زیرا اگر هم بخش‌هایی از این مبانی با اسلام تطبیق داشته باشد ولی در نهایت این تعاریف بر اساس مبانی کشور اسلامی ما ایجاد نشده است.
وی افزود: گرچه ممکن است روزی بانکداری اسلامی جهانی نیز بشود ولی مبنای ایجاد بانکداری اسلامی جهان شمول بودن آن نیست زیرا در بانکداری جهانی اسلام در نظر گرفته نشده است.
مقیمی بیان داشت: چون بانکداری اسلامی با قوانین غربی منطبق نیست ممکن است در ابتدا سبب واکنش‌هایی شود، ولی این تنها یک مرحله گذار بوده و با مقاومت مردم و مسئولان در برابر این واکنش‌های منفی از این مرحله می‌توان به راحتی عبور کرد.
وی تاکید کرد: همان‌طور که هنگام مستقل شدن در حوزه جغرافیای طبیعی  و حوزه سیاسی خساراتی را متحمل شدیم و ایجاد بانک‌داری اسلامی نیز هزینه‌هایی معنوی در بردارد که باید جهاد گونه با آن روبرو شویم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به نامیده شدن امسال به نام سال جهاد اقتصادی تاکید کرد: جهاد یک مفهوم صد درصد اسلامی و دینی بوده و به تعبیری مفهومی شیعی است.
وی ادامه داد: بنابراین جهاد اقتصادی به معنای حرکت به سمت و سوی ایجاد یک رویکرد اقتصادی است که بانک نیز خود به خود در حوزه آن قرار می‌گیرد.
مقیمی با اشاره به تبیین اقتصاد اسلامی پس از انقلاب گفت: شهید محمد باقر صدر و شهید بهشتی در سال‌های اولیه انقلاب مبانی اقتصاد اسلامی را مطرح کرده بودند و برخی از این مبانی نیز توسط امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بیان شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین مبانی اقتصاد اسلامی در30 ساله پس از پیروزی انقلاب تبیین شده ولی اجرایی نگشته است، گرچه چالش‌های اخیر در این باره نشان می‌دهد رویکرد دولت و کشور به این سمت رفته است.
این کارشناس چالش‌های این حوزه را نتیجه رویکرد مثبت به بانکداری اسلامی دانست و تاکید کرد: سال‌ها است جریان بانکداری شکل انحرافی داشته و عوض کردن سمت و سوی بانک‌ها به منظور دیگر سبب چالش‌هایی شبیه اختلاس‌های اخیر و تضارب آرا می‌شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: تحمل کردن این چالش‌ها و ایستادگی و پایداری اقتصادی در راستای چرخش صحیح بانکداری، در آینده نزدیک  سبب ایجاد بانکداری و اقتصاد اسلامی و جهانی ‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول