اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در گیلان صورت گرفت؛

انجام عمل گوساله مبتلا به ناهنجاری مادرزادی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت از انجام عمل جراحی موفقیت‌آمیز و بی‌نظیر گوساله مبتلا به ناهنجاری مادرزادی برای نخستین بار در این استان خبر داد.

انجام عمل گوساله مبتلا به ناهنجاری مادرزادی
محمد داداش‌بیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به بروز ناهنجاری مادرزادی «آترزیا کلی» به معنای ناهنجاری در ناحیه‌ای از قولون روده حیواناتی مانند گاو، اسب و سگ، اظهار داشت: در این نوع بیماری گوارشی، گوساله در سه روز نخست تولد خود دارای مقعد، روده بزرگ و راست روده است اما در قسمت ارتباطی قولون مارپیچ یا اسپیرال کلون خود با قسمت راست روده به طور مادرزادی دچار اختلال است یعنی در واقع بین این دو قسمت از روده ارتباطی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تشخیص علایم بالینی و درمان به موقع بیماری به ادامه حیات حیوان کمک می‌کند، افزود: علایم بیماری در روزهای نخست تولد معمولا بعد از خوردن آغوز «کلستروم شیر اولیه» با باد کردن شکم، حالت دل درد و لرزش خودنمایی می‌کند که در صورت عدم تشخیص و درمان می‌تواند منجر به تلف شدن دام شود.
به گفته داداش‌بیگی، یک تا نیم درصد بیماری‌ها در حیوانات مادرزادی است که از این میزان حدود 4.3 درصد را بیماری‌های مادر زادی اختلالات گوارشی در بر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تنها 6 دهم درصد از بیماری‌های گوارشی شامل این نوع از اختلال در دام است، خاطرنشان کرد: میزان ابتلای این نوع اختلال گوارشی در گوساله‌ها بسیار پایین است.
عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دلیل اصلی این نوع ناهنجاری را وجود یک نوع ژن اتوزومال مغلوب در جنین دانست و گفت: گذشته از این تاثیرات نژادی نیز در این بیماری دخالت دارد.
وی تصریح کرد: در نژادهای هیبرید هولشتاین فیریزین و نژاد سیمینال در گاوها در صورت حضور فاکتورهای ژنتیکی احتمال بروز این نوع اختلال بسیار بالا می‌رود.
داداش‌بیگی با بیان اینکه جنسیت دام در ابتلا به بیماری دخالت ندارد، اذعان داشت: اختلالات گوارشی مادرزادی تنها منحصر به این نوع نژادها نیست بلکه در دیگر نژادها نیز اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه نارسایی عروقی در بخش مارپیچی روده بزرگ در جنین در حال رشد می‌تواند موجب اولا اسکیمی و سپس اتروزی شود، اظهار داشت: شانس موفقیت روش‌های جراحی پیشنهاد شده در منابع علمی برای درمان این بیماری تنها 35 تا 50 درصد اعلام شده است.
عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، اصلاح جراحی را در این نوع از بیماری معمولا از روش‌های کلوستومی و سکوستومی و یا نوعی آناستوموز دانست و گفت: در گوساله نر سیاه رنگ مورد نظر، اصلاح با توجه به شرایط حین عمل «روش کلوستومی» بوده است.
وی ابراز داشت: در این روش قسمتی از قولون نزولی به ناحیه فلانک (پهلوی راست) مرتبط شده که حیوان را از مرگ حتمی نجات داده است.
داداش‌بیگی درباره وضعیت کنونی این گوساله از نژاد بومی گیلان تصریح کرد: حیوان در بدو تولد 8 کیلو وزن داشته و در حال حاضر پس از عمل جراحی پس از سه ماه مراقبت وزنی حدود 25 کیلوگرم پیدا کرده و در شرایط کاملا طبیعی در قید حیات است.
وی با بیان اینکه این نمونه نادر برای نخستین بار در گیلان انجام شده است، اظهار داشت: قبل از عمل، این ناهنجاری در گیلان به خوبی تشخیص داده نمی‌شد و تلفات بسیار زیادی از دام‌ها را در بر داشت.
عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمل با موفقیت انجام شده است، ادامه داد: خطر به کلی برطرف شده است.
وی از دامداران خواست تا با توجه به شرایط دامداری‌ها، از مراکز علمی بیشتر راهنمایی بگیرند و در راستای کاهش مرگ و میر دام‌هایشان گام‌های موثری بردارند.
به گفته داداش‌بیگی، بیماری‌های ناشی از اختلالات گوارشی مشابه این بیماری در انسان با شکلی متفاوت‌تر نیز دیده شده است.
در حال حاضر گوساله مذکور در کمال صحت و سلامت در دانشکده کشاورزی واحد رشت واقع در سایت 50 هکتاری روستای سلکی‌سر لاکان کنار مادر خود زندگی می‌کند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول