اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO):

برخی‌ها خواهان رکود ترانزیت در اکو هستند

خبرگزاری فارس: به گفته مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برخی کشورهای همسایه به دلیل به خطر افتادن مواضعشان نمی‌خواهند کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب از حالت رکود خارج شود.

برخی‌ها خواهان رکود ترانزیت در اکو هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعبارس، اسماعیل تکیه‌سادات دقایقی پیش در پایان مراسم اختتامیه کنفرانس اکو  در این شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این کنفرانس دستاوردهای مهمی داشته است، اظهار داشت: اذعان می‌کنیم که این رویداد از نظر کارشناسی رویدادی بسیار مهم است چرا که در پی حرکت نمادین قطار ترانزیتی از بندرعباس به آلماتی به نظر می‌آید مسائل بازدارنده‌ای که پس از استقلال برخی از کشورهای آسیای میانه از شوروی وجود داشت به نحوی از میان برداشته شده است. 
مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) با اشاره به اهمیت و جایگاه کریدورهای ترانزیتی در منطقه اکو افزود: اکو سعی دارد در قدم بعد و پس از منتهی کردن کریدورهای ترانزیتی در منطقه به بندرعباس، تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی را در بندر چابهار مد نظر قرار دهد تا از این طریق کالاها بدون ورود به خلیج فارس و در کریدورهای شرق ایران به کشورهای شمالی ایران منتقل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر نگرانی اکو از عدم وجود زیرساخت‌های لازم در چابهار به نحوی در حال حل شدن است چرا که محدودیت‌های ریلی و فقدان ریل در این منطقه نیز توسط ایران در حال ترفیع است.
به گفته وی دولت 10 هزار متر مربع زمین برای ایجاد سازه‌های بارانداز و دپوی کالا در منطقه چابهار اختصاص داده است که این امر می‌‌تواند مزیت نسبی را در این منطقه ایجاد کند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: موقعیت بندرعباس طوری است که توان فعال‌سازی سایر بنادر همجوار خود را نیز دارا است.
تکیه‌سادات ادامه داد: در کنفرانس مدیریت لجستیک و ترانزیت در منطقه اکو در پی حضور مسئولان گمرکی کشورهای عضو مباحثی نیز در این راستا طرح و مورد بحث قرار گرفت.
به گفته مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، دلیل عدم حل مشکلات گمرکی در اکو عدم ارتباط گمرک با بخش حمل و نقل است.
مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) همچنین یادآور شد: بر این عقیده که ارتباط نزدیکی بین بخش‌های خصوصی،‌ گمرک و حمل و نقل حتی می‌تواند کاهش قاچاق را نیز منجر شود.
وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد مکانیزم‌های IT در صدور بارنامه‌ها و همخوانی تبادلات تجاری بسیار مهم است.
تکیه‌سادات افزود: اکو حرکت به سمت مکانیزم واحد در ترانزیت و حمل و نقل را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا به ایجاد سیستم واحد گمرکی و ایجاد مکانیزم واحد بارنامه‌ای در امور ترانزیتی توجه دارد.
وی با بیان اینکه برخی از کشورها همانند چین و روسیه در کنار ترکیه به دلیل منفعتی که از ترانزیت در کریدور عبوری از شمال ایران و منطقه اکو می‌گذرد، حاضر نیستند آن‌طور که باید و شاید در برنامه‌های توسعه‌ای اکو مشارکت کنند، افزود: احساس می‌شود به دلیل منافع برخی از کشورها،‌همکاری و مساعدت لازم برای تسریع امور در توسعه ترانزیت منطقه اکو دیده نمی‌شود.
وی در پایان یادآور شد: در میان نشست‌هایی که تاکنون اکو در کشورها و شهرهای مختلف برگزار کرده است هرمزگان توانسته است میزبانی خوبی را از کنفرانس اخیر داشته باشد.
مدیرحمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) افزود: همچنین در بندر عباس بندری بزرگ و با ظرفیت‌های باورنکردنی به نام بندر شهید رجایی وجود دارد که تاکنون ویژگی‌های این بندر به دنیا معرفی نشده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول