اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

همچنان پیگیر پرونده محیط‌بان دنا هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: اعضای فراکسیون محیط زیست و رئیس مجلس با برگزاری سه جلسه، همچنان پیگیر پرونده محیط‌بان دنا هستند.

همچنان پیگیر پرونده محیط‌بان دنا هستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش ظهر امروز در مراسم تجلیل از محیط بانان نمونه در شهرستان میبد با اشاره به اهمیت محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست حتی از نظر مبانی دینی و ارزشی نیز مورد اهمیت و توجه ویژه است.
وی افزود: انسان همان‌گونه که برای سلامت و نشاط خود ارزش قائل است باید خود را در برابر سلامت محیط زیست متعهد و مسئول بداند و نگرش الهی به طبیعت داشته باشد و حفظ آن را وجهه همت خود قرار دهد.
تابش با بیان اینکه تمام ادیان الهی به ویژه اسلام به حفظ طبیعت و محیط زیست توصیه داشته و آموزه‌های بلند و برجسته‌ای ارائه کرده‌اند، بیان کرد: انسان‌ها و حکومت‌ها موظف هستند جهت‌گیری‌های خود را در راستای تامین سعادت و سلامت تمام بشر قرار دهند و حقوق طبیعی همه موجودات و هر پدیده طبیعی را رعایت کنند.
نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به اصل 50 قانون اساسی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصل، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود و از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، ممنوع است.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس این اصل قانون اساسی را یکی از مترقی‌ترین اصول قانون اساسی حتی در بین قوانین اساسی بسیاری از کشورها دانست و با بیان اینکه این اصل قانونی چهار پیام مهم دارد، یادآور شد: در اصل پنجاهم حفظ محیط زیست بستر توسعه تلقی شده است و قانون محیط زیست را محدود به نسل حاضر نکرده بلکه آن را حق نسل‌های آینده نیز دانسته است.
وی بیان داشت: بر این اساس حفظ محیط زیست نه تنها وظیفه دولت و نه فقط وظیفه مردم بلکه یک وظیفه فرابخشی در نظر گرفته شده و هرگونه فعالیت مخالف با محیط زیست را نیز ممنوع دانسته است.
تابش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از تکلیف‌های این برنامه در مورد محیط زیست با بیان اینکه تا پایان سال اول این برنامه تدوین نظام اطلاعات زیست محیطی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و انسانی به منظور فراهم کردن زمینه پایش، اطلاع‌رسانی و ارزیابی زیست محیطی باید انجام پذیرد، از الزام صدا و سیما و رسانه‌های دولتی به اجرای برنامه‌های آموزشی زیست محیطی و موظف کردن دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به اجرای برنامه مدیریت سبز خبر داد.
وی اظهار داشت: تدوین و اجرای برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی در برنامه‌های حفاظت و بهره‌برداری از تنوع زیستی و زیست بوم‌های حساس و شکننده حداکثر تا پایان سال دوم برنامه و اصلاح اساس‌نامه صندوق ملی محیط زیست از جمله دیگر موارد مرتبط با محیط زیست در برنامه پنجم توسعه کشور است.
نماینده مردم اردکان با اشاره به مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به استان یزد از جمله تامین اعتبار طرح جامع کاهش آلودگی زیست محیطی محور یزد- اردکان، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات محیط زیست و تامین اعتبار تجهیز پارک ملی سیاه‌کوه و ... خواستار پیگیری این موارد در کنار سایر مصوبات محیط زیستی سفر هیئت دولت، توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مقامات اجرایی استان شد.
تابش همچنین به تبیین وضعیت زیست محیطی استان و مناطق حفاظت شده پرداخت و آلودگی هوا و آب در برخی از مناطق استان یزد را هشداردهنده ذکر کرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست با تشریح پیگیری‌های انجام گرفته و در حال انجام و سه جلسه برگزار شده با حضور رئیس مجلس و مسئولان سازمان محیط زیست و نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست در مورد پرونده محیط‌بان محکوم به قصاص در منطقه دنا، وضعیت دریاچه ارومیه و اوضاع شکننده تالاب‌های کشور، عزم نمایندگان و رئیس محترم مجلس را در رفع مشکلات زیست محیطی و حمایت از فعالان این عرصه جدی دانست و ابراز امیدواری کرد: این تلاش‌ها هر چه زودتر به نتیجه برسد.
وی از زحمات همه مسئولان و دوستداران محیط زیست به ویژه تلاش‌های طاقت‌فرسای محیط‌بانان منطقه تقدیر و تشکر کرد.
در این مراسم از محیط بانان نمونه استان یزد با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول