اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تلاش برای نجات جان محیط‌بان دنا

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیگیری‌ها برای نجات جان محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا که اخیرا حکم اعدامش توسط دیوان عدالت اداری تایید شده ادامه دارد.

تلاش برای نجات جان محیط‌بان دنا
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز محمدجواد محمدی‌زاده شامگاه دیروز در پایان سفر خود به شهرستان‌های دزفول و شوش برای افتتاح شش پروژه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حادثه منجر به فوت شکارچی در منطقه حفاظت شده دنا قتل عمد نبوده و تلاش‌ها برای جلب رضایت خانواده متوفی و جلوگیری از اجرای حکم اعدام ادامه دارد.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست محکومیت این محیط‌بان را قبول ندارد، اما چون حاکم و قاضی آن را صادر کرده به حکم احترام می‌گذارد.
محمدی‌زاده گفت: درک قاضی و علم قاضی مبنی بر خصومت شخصی و قتل عمد است، در حالی که واقعیت غیرمجاز شده است.
وی تاکید کرد: ضربه‌های روحی خانواده متوفی را درک و با خانواده وی همدردی می‌کنیم و از اینکه انسانی جان خود را از دست داده ناراحت هستیم اما تمام تلاشمان این است که رضایت خانواده متوفی را جلب تا از رافت اسلامی آنها برخوردار و حکمی که مبنی بر قصاص محیط‌بان است اجرا نشود.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر موضوع اصلی علم قاضی است که می‌گوید قتل عمد اتفاق افتاده که با پیگیری حقوقی ثابت می‌کنیم این حادثه قتل عمد نبوده است و در عین حال تلاش برای جلب رضایت خانواده متوفی و صرفنظر از اجرای حکم انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این حادثه در شهریور ماه ۸۶ اتفاق افتاده بیان کرد: از دو سال قبل با راه اندازی یگان حفاظت، محیط‌ بانان از لحاظ حقوقی ضابط دستگاه قضایی تلقی می‌شوند و هر گونه حادثه‌ای که در انجام ماموریت پیش بیاید مورد حمایت مقام قضایی است؛ علاوه بر این به عنوان ضابط قضایی از پشتوانه نیروی انتظامی هم برخوردار هستند.
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: مطمئنیم این نوع حوادث در آینده پیش نخواهد آمد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با پوشش بیمه‌ای یگان‌های حفاظت و پوشش‌های مربوط به دیه سعی شده برای حمایت از این قشر اقدام شود.
 
* انتقال آب کارون برای مصارف غیر از شرب، ممنوع
معاون رئیس جمهور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون برای مصارفی غیر از آب شرب مخالف است؛ این در حالیست که انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از سرشاخه کارون به فلات مرکزی برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی قرار است توسط وزارت نیرو اجرا شود.
وی افزود: انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه خوزستان برای چند نقطه کشور از جمله فلات مرکزی، قم، یزد، اصفهان و کرمان انجام شده است.
محمدی‌زاده تصریح کرد: معتقد هستیم باید آورد آب در رودخانه‌های کارون و دز به مقدار کافی باشد اما به نظر می‌رسد با انجام مطالعات جامع توسط وزارت نیرو نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.
وی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در زمینه آب را بهره وری کم آب دانست و افزود: مصرف آب دارای اشکال است به طوری که در حال حاضر بهره وری آب در بخش کشاورزی حدود ۳۵ درصد است و باید حداقل به ۸۰ درصد برسد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نگرانی دیگر بخش آب را ورود آلاینده‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه با کاهش دبی رودخانه آلودگی‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند، گفت: برطرف کردن آلایندگی‌های کارون ظرف سه سال از مصوبات سفر سوم به استان است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تحقق این مصوبه همچنین ارزیابی پروژه‌های توسعه‌ای و تصمیم‌گیری در مورد موضوعات چالشی استان از جمله ریزگرد‌ها و فاضلاب روز چهارشنبه با حضور استاندار خوزستان در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون انجام می‌شود.
 
* مرکز محیط بانی جنوب غرب پایگاه عملیاتی اکو
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران آموزش علوم و فنون زیست محیطی کشورهای عضو سازمان اکو را به عهده گرفته است، گفت: بر این اساس آموزش‌ها این ۱۰ کشور در زمینه محیط زیست در دانشگاه محیط زیست کرج انجام می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های مرکز آموزش محیط بانی جنوب غرب کشور در شوش (هلوه) که به تازگی افتتاح شده تاکید کرد: این مرکز می‌تواند به عنوان پایگاه عملیاتی آموزش‌های زیست محیطی اکو مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، آموزش‌های تئوری در دانشگاه محیط زیست کرج و آموزش عملیاتی که مستلزم حضور در عرصه‌ها، نحوه استفاده از سلاح و آشنایی با اقلیم و تنوع زیستی است می‌تواند در مرکز آموزش محیط بانی جنوب غرب کشور در شوش انجام شود.
معاون رئیس‌جمهوری افزود: مرکز آموزش محیط بانی جنوب غرب کشور در شوش همچنین برای آموزش تشکل‌های مردم نهاد و آموزش‌های عمومی به مردم می‌تواند کاربری داشته باشد.
 
* ریزگرد‌ها؛ چالش جدی هوا
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آلایندگی ناشی از ریزگرد‌ها را چالش جدی هوای خوزستان و برخی استان‌های کشور دانست و افزود: از این بابت متاسفیم و برای کاهش آن تلاش می‌کنیم. هم اکنون نیز برای کاهش این پدیده قراردادهایی منعقد و توافقاتی شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت ریزگرد‌ها در اهواز و سایر شهر‌ها نامناسب است، افزود: منشا این آلایندگی مربوط به خارج از مرزهاست.
محمدی‌زاده در مورد معرفی اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان گفت: سازمان جهانی بهداشت در این گزارش تمام آیتم‌های آلایندگی هوا را بررسی نکرده و تنها شاخصی که اعلام شده ذرات معلق و میزان گرد و غبار است.
وی گفت: اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا نیست، چرا که کشورهای مجاور از نظر ریزگرد‌ها هوای آلوده‌تری نسبت به اهواز دارند اما در هیچکدام از آن‌ها آلودگی هوا پایش نمی‌شود.
این مقام مسئول بیان کرد: وضعیت هوای اهواز در سایر شاخص‌های آلودگی هوا از جمله مونوکسید‌کربن خوب است اما این آلودگی در شاخص ریزگرد‌ها صدق می‌کند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول