اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار اردبیل تاکید کرد:

رعایت موارد ایمنی در احداث مراکز حساس

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار اردبیل گفت: رعایت نشدن موارد ایمنی در ساخت و سازهای مربوط به ساختمان‌های اداری و مراکز حساس در سال‌های گذشته مشکل اساسی در حوادث طبیعی بود که باید در این زمینه رعایت نکات ایمنی مد نظر قرار گیرد.

رعایت موارد ایمنی در احداث مراکز حساس
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، ایرج بیگدلو در مراسم گشایش کارگاه آموزشی آمادگی در برابر حوادث طبیعی مدیران استان اردبیل اظهار داشت: استفاده از مصالح سنتی کم دوام، رعایت نشدن اصول صحیح ساخت و ساز، ساخت و ساز روی تپه‌های سست و زمین‌های شیب‌دار ناپایدار، استفاده از سقف‌های سنگین روی ستون‌های لاغر و بالعکس و نبود تناسب بین سازه‌ها از جمله مواردی است که در این زمین‌لرزه‌های مخرب گیلان و بم سبب افزایش خسارات و تلفات شده بود.
بیگدلو همچنین بالا بودن وزن مصالح و قطعه‌های بناها را از مواردی دانست که به طور حتم سبب پایین بودن استحکام ساختمان‌ها می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت بناها باید به گونه‌ای عمل شود که در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زمین لرزه مدت زمان تخریب آن تا حد امکان افزایش یابد و به عبارتی ساختمان با اولین تکان‌های زمین‌لرزه فرو نریزد و امکان خروج ساکنان آن وجود داشته باشد.
معاون عمرانی استاندار اردبیل جانمایی مناسب برای ساخت ساختمان‌ها‌، تاسیسات زیربنایی و اجرای طرح‌های گوناگون عمرانی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در بعضی موارد مدیران اجرایی بر تسریع در ساخت یک سد و یا یک طرح عمرانی پافشاری می‌کنند و این هرچند از روی دلسوزی است و شاید با بهره‌برداری از آن طرح در کوتاه مدت فوایدی را برای مردم داشته باشد ولی اگر در مکان مناسبی اجرا نشود، به طور یقین در صورت وقوع یک حادثه طبیعی احتمالی خسارات و تلفات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
این مسئول ادامه داد: به عنوان مدیران اداره‌های ذی‌ربط مسئولیت سنگینی در برابر تامین امنیت جانی مردم در مقابل حوادث طبیعی داریم و باید ضمن توجه کافی به موضوع آموزش و آمادگی کافی در برابر حوادث طبیعی نظارت کافی بر ساخت و سازهایی که در حوزه فعالیت هر یک از اداره‌ها انجام می‌شود، داشته باشیم.
این کارگاه دو روزه در هتل کوثر مجتمع تفریحی و سیاحتی شورابیل اردبیل، با همکاری جمعیت هلال احمر و معاونت عمرانی استانداری اردبیل  و با حضور 250 نفر از مدیران و مسئولان ادارات و ارگان‌های دولتی استان اردبیل برگزار شد.
اردبیل از استان‌های حادثه‌خیز ایران است و هر از گاهی حوادث طبیعی مانند زمین لرزه، طوفان، صاعقه، تگرگ، سرمای شدید، برف سنگین، رانش زمین، سیل و نظایر آن در گوشه و کنار این استان به وقوع می‌پیوندد.
زمین لرزه دهم اسفند ماه سال 1375 اردبیل به بزرگی 5.5 درج در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بزرگ‌ترین حادثه طبیعی در 200 سال گذشته در این منطقه بود که سبب کشته شدن 760 نفر از اهالی واقع در روستاهای دامنه سبلان و نیز وارد شدن خسارات سنگین به منازل و تاسیسات زیربنایی این نقاط شد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول